Logo Zoeken

Onderzoek afgerond: wat vinden we van docentstages?

28 november 2017Fontys Hogeschool

De studenten van Grof Geschut hebben hun onderzoek over docentenstages afgerond. Tijdens de netwerkconferentie op donderdag 23 november bij Hogeschool Utrecht hielden zij een pitch. Aan de hand van een poster werden de resultaten en belangrijkste conclusies uit het onderzoek besproken. Het doel van de avond was dat er nieuwe inzichten, ervaringen en tips verkregen werden om zo het project goed af te kunnen ronden. Hier lees je alvast de eerste conclusies.

Onderzoek-docentstages.jpg

De studenten van Grof Geschut startten de pitch met een terugblik naar hun schooljaren. Hierbij kwamen ervaringen over twee docenten aan bod. De ene docent bracht de lessen niet aantrekkelijk en met weinig voorbeelden, de andere docent kwam net uit de praktijk en had erg veel aantrekkelijke praktijkvoorbeelden. Deze twee voorbeelden zijn input geweest voor een onderzoek naar docentstages, in opdracht van Logeion.

De input van de deelnemers was veelal gelijk aan de resultaten uit het onderzoek. Allereerst werd er gesproken over een kruisbestuiving van hogescholen en organisaties. Beide partijen hebben elkaar wat bieden. Hiermee wordt ook het probleem met betrekking tot het budget opgelost, want beide partijen kunnen desbetreffende persoon doorbetalen via contracturen.

Daarnaast werd ook meermaals benoemd dat de concrete doelen en verwachtingen duidelijk moeten zijn voor alle partijen én dat het onderdeel praktijkperiode naar voren moet komen in functioneringsgesprekken.

Naast de al bekende input, zijn er ook nieuwe inzichten bijgekomen. Een nieuw knelpunt was dat docenten het niet aan zouden durven om stage te gaan lopen. Een stage suggereert namelijk dat je iets nog niet voldoende beheerst, waardoor de docent bang is erachter te komen dat hij iets niet weet.

De eerste tip die binnenkwam tijdens de conferentie is dat er gebruik kan worden gemaakt van bestaande platforms zoals LinkedIn of stageplatforms als Careerup.nl. LinkedIn zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het persoonlijke profiel te koppelen.

Om het logistiek probleem aan te pakken werd als tip gegeven om de praktijkperiode in te plannen in vakantieperiodes. Dit is wel afhankelijk van de motivatie van de docent.

Binnenkort hierover volgt er meer over het verbeteren van de brug tussen het onderwijs en de praktijk.