Logo Zoeken

Prikkels – Thought Leadership

29 september 2017André Manning

Wat een communicatieactie zeg eerder deze week van Tony's Chocolonely. Daar hebben zich inmiddels al veel experts en collega’s over gebogen, en dan vraag je je af wat je daar dan nog aan toe kunt voegen. Maar de brug naar Thought Leadership is gemakkelijk gelegd. Want wat is de impact van de PR stunt eerder deze week op een zorgvuldig opgebouwde reputatie, gebaseerd op Thought Leadership?

Andre Manning blog.jpg

En wat was dat ook alweer Thought Leadership, waarom wordt het door zoveel bedrijven en organisaties omarmd en waarom is de communicatie erover de laatste jaren enorm opgevoerd? Het is best wel een lastig onderwerp dat zich niet zomaar in een blog laat vangen, maar bij deze toch een poging. Kern van Thought Leadership is volgens mij dat je als persoon, organisatie of bedrijf op een andere manier durft na te denken over bepaalde onderwerpen dan gangbaar is. Ik denk dat weinig mensen met mij oneens zullen zijn dat bijvoorbeeld Martin Luther King, Steve Jobs of Elon Musk als Thought Leaders kunnen worden gezien. En waarin onderscheiden zij zich dan van hun ‘concurrenten’?

Zoals gezegd, cruciaal voor Thought Leadership is het vermogen om gangbare gedachten en opvattingen in de markt te doorbreken en in ruil daarvoor vernieuwende inzichten aan hun medewerkers, klanten en andere stakeholders te bieden. En dat gaat natuurlijk ook veel verder dan het onderwerp op een website zetten of een per keer paar jaar in een publiek optreden van een bestuursvoorzitter terug laten komen. Dat betekent dus ook dat je Thought Leadership niet kunt claimen maar moet verdienen, er voortdurend hard voor werken. En dat is wat Tony's Chocolonely in mijn ogen de afgelopen jaren op een goede manier had gedaan. Het zou toch doodzonde zijn wanneer ze deze zorgvuldig opgebouwde positie, gebaseerd op in mijn ogen een echte drive om de cacao industrie te veranderen, te grabbel hebben gegooid.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan maar wat ben ik blij dat we in Nederland Mignon van Halderen hebben, die in Eindhoven lector Thought Leadership is (@MignonDelicia). Eind november geeft zij voor Logeion-leden (en niet-leden natuurlijk) een gastcollege over dit boeiende onderwerp. Ik ben ervan overtuigd dat het onderwerp zo actueel is dat het niet alleen leidt tot een interessante lezing, maar meer nog dat het uitnodigt tot een mooie discussie over wat nu wel Thought Leadership is en wat gewoon een normale PR of marketing campagne is om meer producten te verkopen.

Ik had mijn onderwerp van te voren via Twitter gedeeld en met dank aan een aantal collega’s en volgers heb ik wel een aantal interessante onderwerpen voor een volgende Logeion ‘prikkels’; crisiscommunicatie rondom de communicatie van de NVWA, de val van het Britse PR bureau Bell Pottinger, Tweede Kamerleden die de vuile was buiten hangen, meer doen met minder of juist andersom, minder doen met meer. Ik denk dat ik genoeg heb tot het einde van het jaar, maar sta natuurlijk altijd open voor andere communicatieonderwerpen.