Logo Zoeken

Rio 2016: Communiceren is even belangrijk als presteren

17 oktober 2016Fenna ter Meulen

Gebrekkige communicatie, inschattingsfouten, het verliezen van de regie. Het is het horrorscenario van menig communicatieprofessional. En toch is dat precies wat gebeurde bij TeamNL tijdens de Olympische Spelen in Rio. De Volkskrant publiceerde een lezenswaardig artikel van Robèrt Misset over wat er op het gebied van communicatie allemaal misging. ”Timing is alles”, concludeert chef de mission Maurits Hendriks in het interview met de krant.

Rio2016.jpg

Zijn eigen communicatiecrew, de sporters, de media, iedereen krijgt een veeg uit de pan in het interview met Hendriks. En zelf heeft hij er ook een aantal leerpuntjes aan overgehouden. Hendriks, voormalig hockeybondscoach en in Rio verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van TeamNL sprak over de  gebrekkige communicatie rondom het wegsturen van Yuri van Gelder en over de zogeheten loservluchten. Het is een smet op de Spelen in Rio en dus voer voor communicatieprofessionals.

“We hadden veel sneller moeten uitleggen wat er precies was gebeurd. Nu lieten we ruimte voor speculatie en werd de zaak nog groter. We hadden transparant moeten zijn.”, zegt Hendriks achteraf over de affaire Van Gelder. En voor wat betreft de loservluchten beaamt hij dat er inschattingsfouten zijn gemaakt. Daarbij verwijt hij de media verkeerde beeldvorming. Dat had de nodige effecten op de sporters in Rio, weet hij: “Hun gevoel is enorm versterkt door alle verhalen in de media. Ook een leerpuntje voor mij. Toen diezelfde sporters tegenover mij zaten, dachten ze allemaal: ik zit niet op die vlucht.”

Hendriks steekt zijn hand verder in eigen boezem: “Ik probeer tijdens de Spelen als chef de mission zo min mogelijk zichtbaar te zijn zodat de schijnwerpers op de sporters zijn gericht. Ik heb mezelf de vraag gesteld of het terugtreden uit de media nog wel van deze tijd is. Misschien moet ik als de bondscoach in het voetbal geregeld persconferenties geven.”

Volgende keer doet hij het anders: “Het is wel duidelijk dat we onze communicatiestrategie moeten aanpassen. Australië had zes voorlichters geaccrediteerd in het olympisch dorp. Wij één en die moest alles doen met hulp van enkele medewerkers. Komt dat overeen met wat we vandaag de dag nodig hebben? Nee.”
Lees het hele artikel: http://www.volkskrant.nl/sport/-team-nl-is-er-niet-alleen-voor-winnaars-onzin~a4394530/

Fenna ter Meulen, ter Meulen Tekst & Redactie