Logo Zoeken

Blog Galjaarddag: Echt investeren in het leren kennen

10 februari 2016Arjen van Leeuwen

Uitdagen, vertrouwen, ondersteunen en ze zijn tot alles in staat. Samen met vier teamgenoten waren ze naar Utrecht gekomen: Merel (14 jr) en Hilbert (15 jr). Een spannende middag want drie projecten/campagnes streden om de Galjaardprijs 2012 en MaklukZat, het project waar aan ze deel namen, was één van de drie. En Merel en Hilbert mochten ook iets vertellen over hun campagne. Ruim driekwart jaar waren ze druk in de weer geweest met hun eigen campagne in Assen: GoZeroProcent. Een campagne waar ze met twaalf man/vrouw hard aan hadden gewerkt, onder bezielende leiding van Bas de Leeuw, lokaal jongerenwerker.

Galjaard-Echt-investeren.jpg
Ze waren bij alle vijf VO-scholen op bezoek geweest om een kennisquiz (over de risico’s van alcoholgebruik) te spelen, ze hadden heel Assen volgehangen met aansprekende posters (die ze van tevoren bij leeftijdgenoten hadden getest), ze hadden de gemeenteraad uitleg gegeven over hun aanpak en ook hun eigen ouders onderworpen aan een test om te checken hoeveel ouders wisten over het puberbrein en alcohol……bar weinig zo bleek. Met als het finale hoogtepunt een groot alcoholvrij feest in De Bonte Wever.

Ruim driekwart jaar waren ze druk in de weer geweest met hun eigen campagne in Assen: GoZeroProcent. Een campagne waar ze met twaalf man/vrouw hard aan hadden gewerkt, onder bezielende leiding van Bas de Leeuw, lokaal jongerenwerker. Ze waren bij alle vijf VO-scholen op bezoek geweest om een kennisquiz (over de risico’s van alcoholgebruik) te spelen, ze hadden heel Assen volgehangen met aansprekende posters (die ze van tevoren bij leeftijdgenoten hadden getest), ze hadden de gemeenteraad uitleg gegeven over hun aanpak en ook hun eigen ouders onderworpen aan een test om te checken hoeveel ouders wisten over het puberbrein en alcohol……bar weinig zo bleek. Met als het finale hoogtepunt een groot alcoholvrij feest in De Bonte Wever.

De campagne zat strak in elkaar. Tijdens de quiz op school konden de deelnemende jongeren een polsbandje winnen om naar een groot alcoholvrij feest te mogen. Won je het gouden bandje dan werd je ook als een echte VIP met een grote limousine opgehaald en had je na afloop een ontmoeting met een indrukwekkende line-up aan artiesten. Met hun charmes, overtuiging en boodschap wisten ze artiesten van naam te strikken. Ze regelden tienduizenden euro’s aan sponsorgeld en kregen heel veel hulp.

Dat feest was een groot succes. Ruim 2500 jongeren kwamen naar Assen toe om dit mooi feest mee te maken. Echt een kroon op hun werk! En buiten stonden honderden ouders te wachten tot het feest afgelopen was en ze hun kinderen weer veilig mee naar huis konden nemen. Inmiddels zijn er overigens al zes feesten geweest en is het telkens een ploeg jongeren die de hele boel organiseert.

Die middag stonden Merel en Hilbert in een collegezaal van de Hogeschool van Utrecht. Ze hadden de presentaties gezien van de twee andere kandidaten en waren kort door mij voorafgegaan om de campagne Maklukzat toe te lichten: jongeren uitdagen een campagne te maken én uit te voeren. Oh ja….toevallig ging het over de risico’s van alcoholgebruik. De informatie die ze wisten te vinden verpakten ze in prachtige boodschappen en pakkende campagnes. En zo pakten Merel en Hilbert ook die middag een paar honderd communicatieprofessionals en de jury in met hun enthousiast vertelde verhaal. Met flair, met humor, erg nuchter en ook goed ingevoerd in de materie.

Na afloop werden ze door tal van mensen aangesproken: “Je gaat zeker iets in de communicatie doen?” Het antwoord was helder. Merel wil graag binnenhuisarchitectuur gaan doen en Hilbert Human Technology. Daar hebben ze vast communicatie bij nodig!

Met hun ontwapenende, spetterende optreden won Maklukzat de Galjaardprijs voor Overheidscommunicatie én, natuurlijk, de Publieksprijs. De werkelijke winnaars die middag waren de jongeren van GoZeroProcent die vol trots hadden laten zien waartoe ze in staat zijn als ze het vertrouwen krijgen, worden uitgedaagd en wat structuur en ondersteuning krijgen. Ze stonden bij de prijsuitreiking nog wat onwennig en giebelend bij elkaar. Maar elke keer als ik ze tegen kom zijn ze trots, nog steeds betrokken, maar vooral echte ambassadeurs (nog steeds) voor hun eigen boodschap.

Als je je boodschap niet centraal stelt, maar de doelgroep. En je leert ze goed kennen en je gaat samen op weg om een vraagstuk te kraken dan verrassen ze je met inzet, inzicht, lol en respect. Dit wens ik elke campagne toe die een ‘lastige’ doelgroep mag aanspreken! Ze blijken helemaal niet lastig te zijn én zijn net zo leuk als Merel en Hilbert!

Jaarlijks komen de pareltjes van publieke communicatie voor het voetlicht tijdens de Galjaarddag. Dit jaar wordt die gehouden op 21 april. De mogelijkheid tot inzenden is open tot 1 maart. Zend nu jouw casus in op www.galjaarddag.nl.

Arjen van Leeuwen
Van Leeuwen Communicatie
@ArjenvanLeeuwen