Logo Zoeken

ING zet rem op proef klantgegevens

17 maart 2014Wim Coenraadts

Na een week van commotie en ophef heeft ING maandag besloten voorlopig af te zien van haar voornemen betaalgegevens van klanten door te sluizen naar het bedrijfsleven. In een open brief erkende de bankverzekeraar dat zij 'niet duidelijk genoeg is geweest over dit zo gevoelige onderwerp'.

LOGNW_internet-banking.jpg

ING geeft wel aan dat het oorspronkelijke plan nog niet definitief van de baan is. De financiële instelling voert de komende periode overleg met 'klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties', waarna een eindoordeel wordt geveld. Wanneer dat het geval is, laat ING in haar verklaring in het midden.

De bankverzekeraar zorgde vorige week voor opschudding met het plan dat ze betaalgegevens van klanten aan het bedrijfsleven zou willen doorverkopen. Die zouden vervolgens de ING-rekeninghouders beter aanbiedingen-op-maat kunnen leveren.

De plannen vielen slecht, vooral vanwege de angst voor privacyschendingen. TROS Radar stelde eind vorige week in een enquête vast dat 30,4 procent van de ING-klanten overweegt naar een andere bank over te stappen. Ruim 78 procent van de ondervraagden zegt dat hun vertrouwen in de financiële instelling is afgenomen.

Al eerder reageerden verschillende fracties in de Tweede Kamer afkeurend op het ING-plan, net als de Consumentenbond. Communicatieprofessionals plaatsen eveneens kanttekeningen bij de plannen. "Het slechtste idee uit de bankenhoek sinds tijden" en "ethisch onaanvaardbaar", oordeelde Charles Huijskens (HuijskensBickerton) op de site van Adformatie.

Paul Stamsnijder (De Reputatiegroep) wijst op de slechte timing: ''Louter het idee dat gegevens over betalingsgedrag worden gebruikt om inzicht te bieden aan adverteerders, wordt in de tijdgeest van nu simpelweg niet gepikt.''

Dat laatste wordt bevestigd door het Radar-onderzoek. Iets meer dan 90 procent van de ondervraagden zegt privacy belangrijker te vinden dan scherpe aanbiedingen of kortingen. Dat de goede intenties van ING (uiteindelijk meer service aan de klant) nauwelijks worden geloofd blijkt uit de overtuiging dat 93,7 procent van de bankklanten denkt dat ING de data vooral wil gebruiken om er zelf beter van te worden. Slechts 1,6 procent kijkt daar anders tegenaan.