Logo Zoeken

Een les in soep koken

9 januari 2014Miranda Mulder

Met het project MijnBorne2030 won de Bornse gemeenschap in 2011 de Galjaardprijs, zowel van de jury als van het publiek.
Ik zeg bewust dat de gemeenschap de prijs won en niet de gemeente of de communicatieadviseur.
Waarom?

Blog-miranda mulder

Galjaardprijs voor een hele gemeenschap
De Bornse gemeenteraad toonde lef door de toekomstvisie te laten vormgeven door de gemeenschap.
De ‘regiegroep’, enthousiaste vertegenwoordigers van alle denkbare maatschappelijke instellingen, van wijkverenigingen tot aan sportclubs en van de woningbouwvereniging tot aan ondernemers, namen de uitdaging aan. Als beslissers en als ambassadeurs.
Het werd een zoektocht naar ‘onze toekomstvisie’. De bevolking dacht mee over trends, ambities en identiteit.
Probeer daar vervolgens maar eens soep van te koken…
Met al die ingrediënten maakte de regiegroep vier mogelijke scenario’s en werd er volop gestemd op dé toekomstvisie voor onze gemeenschap.
Ik mocht een bijdrage, zeg maar de soeppan, leveren. Om vervolgens vooral deel te worden van een uniek proces. Wat een bijzondere ervaring!
Uiteindelijk werd er een heerlijk rijke soep opgediend en de gemeenteraad at er met smaak van.

De beste kok
De communicatieaanpak, een mix van social media en traditionele middelen, won de Galjaardprijs.
In Nederland, maar ook daarbuiten, werden we gevraagd om onze soep te presenteren. MijnBorne2030 won een best practice certificate bij de European Public Sector Awards.
De soep kookte bijna over vanwege het succes.
Maar de winnende formule had niets te maken met de pan waarin het gegoten was. Het was ook niet de soep zelf, die heerlijk geurde en waar iedereen gretig van wilde proeven.
Dat was vroeger wel zo geweest. Toen de overheid nog zender was en de burger ontvanger. Nu ging het om de ingrediënten die erin gaan. En nog belangrijker, om de kok!
Bij MijnBorne2030 waren de geheime ingrediënten ambassadeursschap en een flinke scheut ‘loslaten’ aangemaakt met een dosis vertrouwen.
Vervolgens is aan de beste kok, de gemeenschap, gevraagd om het kookproces in de hand te nemen en te houden. Totdat de soep helemaal klaar was om opgediend te worden.
Als gemeente deden we een stap terug.

De nieuwe communicatieadviseur
Anders soep koken, vraagt ook om een ander type communicatieadviseur.
Een adviseur die niet meteen een schort aantrekt en de pan op het vuur zet, maar iemand die eerst gaat ‘ruiken’. Die opsnuift waar er heerlijk gekookt wordt en die verbinding weet te leggen tussen de maker(s) van de soep en de mensen die ervan zullen genieten.
De nieuwe communicatieadviseur moet luisteren. Moet zijn/haar oren en ogen open hebben, eerder dan de mond. Is niet ‘his masters voice’, maar ‘his masters coach’. Zit niet achter het bureau, maar staat midden in de samenleving. Versmelt daarmee.
Wie ons vak naar een hoger level wil tillen, staat zelf niet in de schijnwerpers, maar laat anderen stralen. Zet in op de kracht van anderen en weet deze aan te boren. Niet omdat het, vanuit bijvoorbeeld bezuinigingen, moet, maar omdat het de beste resultaten oplevert.
We moeten coaches worden, aanjagers, motivatoren en inspiratoren.
We kennen onze plek in de keuken. En leggen geen beslag op het aanrecht.

Heet opdienen
“Ach, de soep wordt toch nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.”
Ik ben een voorstander van erg hete soep. Dien maar op. Dan heeft het ook de kans om iets af te koelen, zonder dat het smaak verliest.
In Borne geeft de gemeenschap al jaren samen uitvoering aan de toekomstvisie MijnBorne2030 ‘dynamische dorpen’. Hij is niet in een stoffige lade verdwenen, maar is hét recept voor de komende decennia. Ons Bornse kookboek.
Partners en burgers komen met recepten, in allerlei gesprekken, bij burgerinitiatieven, op social media en in ons jaarlijkse toekomstgesprek.

Kom met jouw recept!
Ik ben inmiddels gek op alle recepten die, ook in andere gemeenten, ontstaan.
En ik kan niet wachten om meer te proeven!
De Galjaardprijs is oorspronkelijk bedoeld voor de parels in de ‘overheidscommunicatie’. Ik hoop op mooie aanmeldingen van parels in ‘gemeenschapscommunicatie’, waarbij jij een bijdrage hebt mogen leveren in de keuken.
Empatisch, verbindend en als inspirator voor anderen.
Wat is jouw les in soep koken?

Miranda Mulder
Communicatie- & participatieadviseur
Jurylid Galjaardprijs

Inspiratie opdoen? http://communicipals.fikket.com/event/drentse-galjaardoogst