Logo Zoeken

Doe mee aan de Europese Communicatiemonitor 2022

9 februari 2022

Al 16 jaar is de Europese Communicatie Monitor (ECM) het grootste internationale onderzoeksproject over de nieuwste trends en de toekomst van het communicatievak in Europa. Dit jaar wordt de Nederlandse dataverzameling van de ECM voor de tweede keer gecoördineerd door Logeion-hoogleraar Christian Burgers, vanuit het Centrum Strategische Communicatie. Alle Logeion-leden worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan dit (Engelstalige) onderzoek.

ECM-monitor.png

Je kunt tot en met 12 maart meedoen aan het onderzoek. Deelname is anoniem en duurt ongeveer 15 minuten. Onder alle deelnemers van de ECM 2022 worden tien in-ear Bluetooth koptelefoons (JBL Tune 125BT) verloot. Iedereen die meedoet ontvangt in de zomer de belangrijkste resultaten.
De belangrijkste resultaten worden ook via Logeion gedeeld. Zo zijn de resultaten van de ECM van vorig jaar besproken in een sessie tijdens C-Week21 (met Ansgar Zerfass, Christian Burgers en Celia Noordegraaf), en in een column van Christian Burgers in het jubileumnummer van vakblad C. Als klap op de vuurpijl is vorig jaar samen met USG Marketing en Communications het eerste deel van de publicatiereeks CSC Insights gepubliceerd, waarin de resultaten van de ECM 2021 zijn vertaald naar de Nederlandse communicatiepraktijk. Ook dit jaar worden de belangrijkste inzichten uit de ECM 2022 via de Logeion-kanalen gedeeld.

Europese Communicatie Monitor 2022
De ECM 2022 bestudeert verschillende trends binnen het communicatievak, zoals de rol van communicatietechnologie, op welke manier communicatieprofessionals de adviseringsrol invullen, de rol van diversiteit in de communicatiepraktijk, en nieuwe ontwikkelingen binnen leiderschapscommunicatie. De uitkomsten zullen laten zien in hoeverre de visie van Nederlandse communicatieprofessionals overeenkomt met die van collega’s uit andere Europese landen en in hoeverre er verschillen zitten tussen commerciële organisaties, publieke organisaties, non-profits en bureaus.

De ECM is een initiatief van de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) en de European Association of Communication Directors (EACD) en wordt mede mogelijk gemaakt door Cision Insights en Fink & Fuchs. Met tot nu toe meer dan 20.000 deelnemers uit meer dan veertig landen is de ECM het grootste jaarlijkse onderzoeksproject ter wereld over communicatie en PR. Doe mee: http://www.communicationmonitor.net/.