Logeion-voorzitter

Logeion-voorzitter Wieneke Buurman

Wieneke Buurman heeft een kwart eeuw ervaring in het communicatievak en kent het dan ook van binnen en van buiten. Ze heeft verschillende functies als manager van communicatieafdelingen vervuld, zowel bij de overheid (provincie Gelderland) als in het bedrijfsleven (o.a. Endemol Nederland en Datelnet). Van 2005 tot 2010 heeft ze dergelijke functies op interimbasis vervuld, onder meer bij General Motors, ASR, Rabobank en de gemeente Nijmegen.

Naast haar kennis van communicatie en management kan Buurman ook bogen op politiek-bestuurlijke ...Lees meer

  1. C-Week: de boeiendste communicatieweek ter wereld!

    Ja, mijn blog gaat dit keer over andere dingen dan persconferenties en coronacommunicatie. Er zijn ongetwijfeld genoeg anderen die commentaar gaan geven op de uitingen van onze premier over zakelijke bijeenkomsten die fysiek mogen, en niet digitaal hoeven, omdat ze zakelijk zijn (hoezo voorbeeldfunctie) of dat het bestrijden van de pandemie afhangt van het gedrag van ons allemaal – en vaccineren daarbij niet noemde. Het is tijd voor aandacht voor leukere onderwerpen. Het is tijd voor aandacht voor C-Week.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 24 maart 2021
  2. Stop met codes oranje en geel

    ‘Ijs, gladheid en meer sneeuw dan er in jaren gevallen is. In combinatie met de harde wind kan dat tot sneeuwduinen leiden. Er wordt code rood afgegeven. Als u de weg niet op hoeft, blijf dan thuis.’ Kijk, dat is een boodschap die ik snap. Er komt zulk slecht weer aan, dat het verstandig is om thuis te blijven, bij de warme kachel als dat kan. Code rood communiceert lekker primair en landt bij vrijwel iedereen: gevaar! Hoe anders is dat bij code oranje en geel.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 10 februari 2021
  3. Media: het mag een tikje kritischer

    En inmiddels hebben we zelfs een avondklok. Telkens gaat de overheid een stap verder in het verzwaren van de maatregelen om besmettingen te voorkomen. Bij iedere stap valt mij op dat media dit nieuws redelijk kritiekloos brengen. Verslaggevers staan regelmatig voor de camera om te vertellen welke maatregelen het kabinet zal gaan nemen of ondertussen al genomen heeft. Print en online media melden keurig aan welke aanvullende regels we ons als inwoners van dit land wanneer moeten gaan houden. Heel goed, want dat is nieuws dat gebracht moet worden.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 26 januari 2021
  4. En doorrr naar 2021!

    Dit is alweer de laatste Tweekly van dit jaar en dus is dit mijn laatste blog van 2020. Hoewel we nog niet halverwege december zitten, is dit toch een moment om alvast terug te blikken en vooruit te kijken. Wat ook wordt gestimuleerd door de enorme en vroege aandacht voor Kerst. In mijn dorp is al bijna geen kerstboom meer te krijgen. En ook bij mij thuis hangen de kerstballen en slingers al in de boom. In deze barre tijden hebben mensen blijkbaar nog meer behoefte aan lichtjes en warmte en groen, dan andere jaren.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 08 december 2020
  5. Ons vak heeft baat bij goed werkende lokale media

    De lokale waakhond van de democratie heeft het moeilijk. In veel gemeenten zijn de lokale printmedia opgeheven, opgegaan in grotere gehelen of verworden tot advertentieblaadjes. Er is fors bezuinigd door uitgevers op verslaggeving, drukkosten en logistieke kosten. Lokale omroepen zenden steeds minder uit. En daardoor worden lokale overheden nauwelijks meer kritisch gevolgd door professionele media. Inwoners krijgen geen objectieve informatie meer over hun directe omgeving en hoe deze wordt bestuurd.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 25 november 2020

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.