Blog van de voorzitter: Prinsjesdag, steeds meer over politici en minder over beleid
Wat blijft er hangen na de derde dinsdag in september? Drie onderwerpen voeren de boventoon in de communicatie rond Prinsjesdag, allereerst de dividendbelasting (inmiddels omgedoopt tot het D-woord). Niet verrassend, want hier gaat het al maanden over. Verder gaan huishoudens 35 euro per maand meer overhouden. Volgens peilingen geloven Nederlanders hier niets van.
Voor het derde achtereenvolgende jaar belooft het kabinet lastenverlaging, maar weinig mensen zijn er echt op vooruit gegaan. Bovendien zegt het netto meer overhouden van je inkomen niets over stijging van prijzen, zoals bijvoorbeeld de stijging van het btw-tarief. En de duizend euro erbij voor iedere Nederlander, de belofte van Rutte in de aanloop naar Rutte 2, zijn veel mensen ook nog niet vergeten. Niet goed voor de geloofwaardigheid van de politiek.
En als laatste is er steeds meer aandacht voor de kleding van de politici. Carla Dik-Faber sierde de voorpagina van de Telegraaf met haar jurk van gerecyclede jeans. De VVD kwam zelfs met een catwalkfilmpje waarin politici niets anders deden dan hun outfit laten zien. Communicatiestrategen, is dit nou de beste manier om aandacht te vragen voor de Miljoenennota en de plannen van dit kabinet voor Nederland?