Bijpraten met Babbage Company: van een recente overname tot de trends in marketing- en communicatiefuncties

Babbage Lieke en Monique 705x220.jpgdinsdag 04 mei 2021 17:34

Onlangs heeft Babbage Company recruitment- en trainingsbureau De Redactie overgenomen. Wat ons betreft een mooie gelegenheid om Logeion-leden Lieke Severijns (directeur en eigenaar Babbage Company) en Monique van Vliet (managing consultant en partner Babbage Company) in deze ‘Logeion-leden aan het werk’ te vragen naar onder andere trends in de kwaliteiten van marketing- en communicatieprofessionals die organisaties vragen en het belang van kennisontwikkeling en kennisdeling in het communicatievak.

Door de redactie

Jaarlijks matchen jullie honderden marketing- en communicatieprofessionals voor vaste functies of (interim) projecten met organisaties. Wat vinden organisaties belangrijk bij marketing- en communicatiefuncties volgens jullie?
Lieke Severijns: “We zien dat er veel vraag is naar aan de ene kant allround professionals, de zogenaamde T-shaped professional, en aan de andere kant groeit de vraag naar specialistische functies. Niet alleen op het gebied van communicatie, ook op het gebied van beleidsterreinen en programma’s. Daarnaast wordt de rol van soft skills en competenties steeds groter. Veel opdrachtgevers vragen naar het kleurenprofiel van een professional of bouwen een assessment in de procedure in. Uiteraard is er ook steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. Iedereen wil graag het schaap met de 5 poten, voor ons de uitdaging om die steeds weer te vinden!”

En welke trends kunnen jullie daarin ontdekken? Naar welke kennis en kunde bij communicatieprofessionals vragen de organisaties de afgelopen jaren steeds meer naar?
Monique van Vliet: “De digitale transformatie is volop bezig, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. De communicatieprofessional 3.0 kan niet zonder digitale kennis en online skills. Daarnaast is er een sterke vraag naar expertise op het gebied van media- en omgevingsanalyse. Vandaar dat wij geïnvesteerd hebben in een community met specialisten op dit gebied en we zijn bezig met de ontwikkeling van een leergang. De vraag naar contentmarketeers en storytelling, met veel aandacht voor beeld en visualisatie, is enorm stijgend. Daar sluit het aanbod van De Redactie goed op aan. Ook zien wij momenteel een grote vraag naar crisiscommunicatiespecialisten, woordvoerders, experts op het gebied van interne communicatie en verander-  of gedragscommunicatie en uiteraard ook naar data-analisten. Binnen de overheid is veel aandacht voor expertise op het gebied van participatie, inclusiviteit en diversiteit.”

Babbage Company heeft recruitment- en trainingsbureau De Redactie onlangs overgenomen Waarom heeft Babbage Company voor deze overname gekozen?
Lieke Severijns: “Door de overname ontstaat een zeer sterke fullservicespeler op het gebied van communicatie, (online) marketing en content. De expertise, het netwerk – van kandidaten en opdrachtgevers - en het DNA van Babbage Company en De Redactie vullen elkaar aan. De overname past in onze strategie om ons aanbod te diversifiëren binnen het domein van (online) marketing, communicatie en content. Het specialisme van De Redactie vormt een goede aanvulling op ons portfolio. De combinatie stelt ons in staat een nog grotere diversiteit aan opdrachten in te vullen, van webredactie tot en met strategisch communicatieadvies. Voor onze opdrachtgevers kunnen wij nu van detachering tot interim management en van executive search tot (projectmatige) expertise alles regelen. Ook versterken wij hiermee ons aanbod aan de kant van opleidingen en vakinhoudelijke training.”

Waarop moet je letten bij een overname op het gebied van (interne) communicatie? Wat is een absolute must hierbij?
Lieke Severijns: “We zitten nog midden in dit proces. We hebben persoonlijk met elkaar kennis gemaakt en brengen nu de verbinding tussen de verschillende teams tot stand; het team van De Redactie blijft intact. We kiezen ervoor de diensten aan te blijven bieden via de eigen kanalen. Waar mogelijk zoeken we de synergie op, zowel in de back office als in het aanbod, en we gebruiken de komende maanden om de integratie verder vorm te geven. Duidelijk is al wel dat over en weer veel creativiteit en inspiratie wordt gedeeld. Een absolute must is vertrouwen en openheid: 1 + 1 wordt 3, daar gaan we voor!”

Jullie organiseren ook verschillende workshops, masterclasses en intervisiebijeenkomsten over het (online) marketing- en communicatiegebied. Wat maakt de kennisontwikkeling en kennisdeling met name voor marketing- en communicatieprofessionals zo belangrijk?
Monique van Vliet: “De ontwikkelingen binnen het vakgebied gaan heel snel, zowel als het gaat om soft skills als om specifieke vaardigheden en innovatie van het vak. Het is als communicatieprofessional belangrijk up-to-date te blijven. We zien dat van communicatieprofessionals kennis wordt gevraagd over alle facetten van het vakgebied. Met onze Babbage Academy bieden we gerichte bijscholing via masterclasses & workshops met een diversiteit aan onderwerpen en intervisiesessies gericht om in de praktijk snel de tips & tricks toe te passen.

Speciaal voor professionals die minder bekend zijn met overheidscommunicatie hebben wij twee jaar geleden samen met SRM de driedaagse Masterclass Overheidscommunicatie ontwikkeld, die wij elk voor- en najaar aanbieden. Junior en medior communicatieprofessionals worden in korte tijd ingewijd in zowel de bestuurskundige, politieke structuur als specifieke communicatiethema’s van de overheid. De Redactie Trainingen vult dit perfect aan met één- of meerdaagse trainingen (zowel open inschrijving als in company) zoals bijvoorbeeld van ‘Inclusief Communiceren’ tot ‘Online Content Strategie’. 

En omdat we kennisontwikkeling belangrijk vinden, zijn we langdurig partner van Logeion en vieren we graag mee dat Logeion 75 jaar bestaat. Tijdens C-week21 organiseren we vanuit de combinatie Babbage Company en De Redactie een inspirerende sessie. Vanuit onze kernwaarden persoonlijk, betrokken en deskundig zoeken wij graag de ontmoeting op met de professionals uit ons netwerk, voor kennisdeling en inspiratie.”­­­­­­

« Terug

Reacties op 'Bijpraten met Babbage Company: van een recente overname tot de trends in marketing- en communicatiefuncties'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.