Eva Peters: "Ons belangrijkste doel was zo transparant mogelijk zijn en duidelijk en helder informeren"

EndeMolShine Eva Peters 705x220.jpgwoensdag 10 juni 2020 15:50

In onze rubriek 'Logeion-leden aan het werk' staat deze keer Eva Peters centraal. Eva is drie jaar geleden begonnen als manager corporate communicatie bij EndemolShine en verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie en het social mediateam van Goede Tijden, Slechte Tijden. Naar aanleiding van de nieuwe koers die dit jaar is ingezet, speelt het social team van GTST een grotere rol in de positioneringsstrategie van het merk. Daarnaast gaat Eva ook in op de impact van het coronavirus op EndemolShine en haar communicatieteam.

Door Yvonne van Vliet

De communicatieafdeling bij EndemolShine, hoe ziet die er eigenlijk uit en wat zijn normaal gesproken jullie belangrijkste aandachtsgebieden?
Eva vertelt: "Ik werk met een heel ambitieus, maar bovenal gezellig, communicatieteam. We hebben allemaal een andere achtergrond. Daar heb ik met het samenstellen van mijn team drie jaar geleden heel bewust voor gekozen. Ik weet precies waar ik goed in ben, maar ik ken ook mijn minder sterke kanten. De competenties en kwaliteiten die ik beheers zoek ik dus niet in mijn collega’s. Het liefst verzamel ik mensen om mij heen waar ik iets van kan leren en dat is gelukt. Wij vullen elkaar heel goed aan. Na eerst verschillende gesprekken met collega’s te voeren heb ik destijds gekeken naar waar de behoefte zat, wat het bedrijf nodig heeft en welke competenties ik daarvoor nodig had in mijn team. Onze belangrijkste aandachtsgebieden zijn corporate communicatie, interne communicatie, online communicatie en PR."

Ze vervolgt: "EndemolShine is 's werelds grootste contentbedrijf. We zitten in 22 landen met 120 productiebedrijven en zijn dus omgeven door heel veel creatieven en contentmakers, in Nederland én via ons internationale netwerk binnen EndemolShine. Ik ben wel creatief, maar geen contentmaker. Mijn collega Brechje is dat wel. Zij bedenkt, produceert en post (video)content op onze social mediakanalen en website. Voor elk kanaal dat wij inzetten, hebben wij op basis van data-analyse een strategie bepaald die zij bewaakt. Stephanie is verantwoordelijk voor de interne communicatie. Stephanie is van de structuur. Iets waar wij als organisatie nog stappen hebben te zetten. Met Stephanie aan boord gaat dat de goede kant op. Met haar kennis van communities heeft zij afgelopen jaar ons interne, interactieve sociale platform Backstage gelanceerd. Een creatief platform dat voorziet in de informatiebehoefte van onze collega’s en waar collega’s ook zelf naar hartenlust kunnen posten. Video’s, interviews, interessante artikelen, webinars van onze CEO of andere MT-leden delen, you name it. En nu in tijden van corona bij uitstek een fijne centrale plek waar iedereen alle informatie over bijvoorbeeld de verschillende coronamaatregelen en protocollen kan (terug)lezen. Voor elke doelgroep binnen ons bedrijf hebben wij een communicatiekanaal. Alle kanalen staan uiteraard met elkaar in verbinding. Ons interne Instagram-account is heel populair en handig, gezien veel van onze collega’s ook vaak op locatie werken. Een groot deel van onze collega’s heeft die app al, dus waarom niet ook een intern EndemolShine Insta-kanaal. We doen hier bijvoorbeeld aan take-overs van collega’s in productieteams, zodat de collega’s die op kantoor (nu uiteraard thuis) werken ook mee kunnen kijken met onze producties. Zo proberen we verbinding te houden met elkaar. Onze internationale collega’s doen ook mee."

"En uiteraard werken wij met stagiaires. Twee stageplekken per jaar. Koffie halen doen ze bij ons niet. Dat doen we lekker zelf. We nemen ze overal mee naar toe en ze werken niet alleen op de communicatieafdeling, maar mogen ook met andere afdelingen en producties meelopen, want sommige stagiaires weten op hun negentiende nog niet precies wat ze willen doen later. Dus geven wij ze de kans om het hele bedrijf te leren kennen. Soms belanden ze zelfs na hun stage bij één van onze producties. Het kan allemaal! Charlotte is onze ervaren PR-adviseur. Zij werkt voor de labels NL Film en EndemolShine Scripted en zorgt er, samen met de zenders, omroepen en filmdistributeurs voor dat onze titels op de juiste manier worden gepositioneerd. Ik sta aan het hoofd van de afdeling. Althans dat zegt mijn titel, maar voor mij voelt het als één team. Samen sterk. Ik zet de stippen op de horizon. Met elkaar bepalen we hoe wij als afdeling positief kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Wanneer gaat aan het einde van het jaar de champagnefles open en wanneer is het jaar voor ieder persoonlijk een succes. Dat vind ik belangrijke vraagstukken. Ik 'coach' ze daar graag bij. Daarnaast ben ik de sparringpartner van het MT, woordvoerder van het bedrijf en adviseer ik de productieteams met communicatievraagstukken over onze grote titels zoals GTST, LEGO Masters en Big Brother. Wij werken samen met alle afdelingen binnen het bedrijf. Van HR, Legal, Facilities en Design, tot IT en Finance en de productieteams van al onze labels. Het gaat van heel praktisch tot strategisch", sluit Eva af.

Wat is de impact van het coronavirus op jullie organisatie? Jullie hebben normaal gesproken veel shows met live publiek toch? Ziet jullie programmering er nu anders uit?
"Uiteraard heeft het coronavirus net als bij heel veel andere organisaties ook een grote impact op ons bedrijf. Van de diverse content die wij produceren maakt Sport een belangrijk onderdeel uit en dat is voor lange tijd helemaal stilgevallen. GTST is eerder met zomerstop gegaan en onze grote studioprogramma’s, zoals Miljoenenjacht, Één tegen 100, The Big Music Quiz kunnen we ook niet produceren. De ENG-programma’s (Electronic News Gathering) gaan weliswaar door, maar een aantal is ook uitgesteld. Dus ja, we worden hard geraakt. Maar we prijzen ons ook heel gelukkig met de programma’s die doorlopen, zoals Op1, De Hofbar, All You Need Is Love en Hart in Aktie. En dat ons nieuwe format LEGO Masters het zo goed heeft gedaan is een mooie opsteker. Gelukkig kunnen we weer vooruit kijken met de nieuwe versoepelingen en zijn we inmiddels een aantal producties aan het opstarten en nemen hierbij per productie het (individuele) protocol in acht. Zo zijn we deze week weer begonnen met de opnames van GTST en gaan we Één tegen 50 maken in plaats van Één Tegen 100. Onze sportproducties zijn deels hervat en deze week natuurlijk het mooie nieuws dat we Big Brother gaan terugbrengen op de Nederlandse televisie", zegt Eva. 

En wat betekent dit voor jullie communicatieteam en jullie manier van werken? Veel aandacht op interne communicatie en wellicht een andere focus dan normaal?
"Mijn team werkt net als een groot deel van het bedrijf vanuit huis", vertelt Eva. "Om de week ga ik kort even naar kantoor met onze CEO Boudewijn Beusmans voor een webinar, waarin hij het hele bedrijf toespreekt en een update geeft over hoe het ervoor staat. We doen dat op kantoor, omdat we daar alle technische faciliteiten voorhanden hebben. Dat is wel zo prettig, maar na dat uurtje rijden wij alle twee weer richting huis. De afgelopen drie maanden waren eerlijk gezegd best pittig. Goede communicatie in een organisatie is van groot belang, maar in tijden van crisis nóg belangrijker. De druk was dan ook hoog en alles ging in zo’n rap tempo. Verslappen was er niet bij. Ons belangrijkste doel was om zo transparant mogelijk te zijn en iedereen binnen onze organisatie in duidelijke en heldere taal te informeren over wat er allemaal gaande was. Elke stap of beslissing die we namen, groot en klein, hebben we gedeeld met de organisatie. Extra belangrijk nu we niet bij elkaar kunnen komen. Onze organisatie is visueel ingesteld, dus bij alle interne communicatie houden we daar rekening mee. Ik vind dat de Rijksoverheid dat ook erg goed heeft gedaan en nog steeds doet. Visueel overzichtelijk en korte teksten. Deze crisis heeft mij nog meer laten inzien hoe goed wij als team op elkaar zijn ingespeeld en hoe wij elkaar aanvullen en daar kan ik zo van genieten. Wat hebben wij toch een mooi vak", verzucht Eva.

Wat is het belangrijkste wat jullie de afgelopen maanden als team hebben geleerd en welke ervaring zal ook op lange termijn van impact zijn op jullie manier van werken?
"Samenwerken, delen en elkaar betrekken is zo ongelofelijk belangrijk als je in een team werkt. Helemaal nu we op afstand van elkaar zitten. Stel elkaar vragen, wees nieuwsgierig en geef elkaar de ruimte die nodig is. Dan kan je als team stappen zetten en groeien,  ook als je niet aan hetzelfde bureaublok zit", sluit Eva af.

« Terug

Reacties op 'Eva Peters: "Ons belangrijkste doel was zo transparant mogelijk zijn en duidelijk en helder informeren"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.