Yvonne van Vliet: “Het leukste is het toewerken naar een ideaal”

beeld 705x220 QA Yvonne.jpgwoensdag 20 mei 2020 12:02

Yvonne van Vliet is projectleider interne communicatie bij Logeion en tevens community manager van Logeionline. Dit doet ze nu anderhalf jaar en ze haalt er veel energie en plezier uit. De hoogste tijd om haar in deze Week van Logeionline wat vragen te stellen.

Door de redactie

Wat is Logeionline en wat is het doel ervan?
Yvonne vertelt: “Logeionline is de online community van Logeion, exclusief voor Logeion-leden. De community heeft drie doelen. Kennisdelen, verbinden en samenwerken. Allereerst willen we kennisdelen stimuleren, zodat leden informatie, kennis en exclusieve content kunnen halen en delen. Daarnaast willen we met Logeionline ervoor zorgen dat leden elkaar kunnen vinden en met elkaar in contact kunnen komen. Zodat ze online kunnen netwerken, leden met dezelfde interesses ontmoeten en elkaar (verder) helpen. Doel nummer drie is samenwerken. Logeion bestaat uit allerlei actieve leden die in ledengroepen helpen met mooie projecten te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan verschillende commissies, jury’s en vakgroepen. Hen bieden we op Logeionline een online samenwerkingsplaats, één centrale online plek waar alle informatie samenkomt, zodat ze makkelijker kunnen samenwerken. Daarnaast willen we door middel van de community het makkelijker maken voor leden om zelf een (flexibele) groep te beginnen en nieuwe initiatieven te starten. Zodat als je een leuk idee of project hebt je daarvoor niet afhankelijk bent van het Logeion-bureau en gewoon zelf ermee kunt starten wanneer jij dat wilt.”

Wat vind je het leukste aan community manager zijn van Logeionline?
“Het leukste is het toewerken naar een ideaal”, zegt Yvonne. “De droom is om leden door middel van de community te verbinden en te helpen. Ben je bijvoorbeeld een communicatieafdeling van één persoon? Dan is het fijn als je via de community mensen kunt vinden om over ideeën of problemen te sparren. Zit je in een niche van het communicatievak? Dan kun je mensen uit hetzelfde vakspecialisme zoeken door een interessegroep aan te maken en samen met hen je verder verdiepen in het onderwerp. Of bevind je je in het hoge noorden of diepe zuiden van het land? Dan kun je Logeionline gebruiken als start om een groep met mensen uit je omgeving samen te brengen. Zodat je met hen projecten kunt starten en zelf gemakkelijk kunt bijdragen aan het communicatievak. Het geeft veel voldoening als je deze verbindingen ziet ontstaan. Ook is het leuk om door middel van de community leden te leren kennen. Dus schroom niet en stel je voor in de voorstelronde op de community!”

En wat vind je het minst leuke?
Yvonne vindt: “Ik vind niet iets per se het minst leuk. Wel vind ik het soms moeilijk om tijd vrij te maken, of beter gezegd te houden, voor mijn rol als community manager van Logeionline. Bij Logeion ben ik namelijk ook verantwoordelijk voor allerlei andere projecten op het gebied van (interne) communicatie. Projecten die misschien een iets duidelijkere en meer dringende deadline hebben. Hierdoor besteed ik soms te weinig tijd aan de community. Zo veel plannen en zo weinig tijd. Maar de laatste periode weet ik steeds beter tijd voor Logeionline te waarborgen door dagdelen in mijn agenda ervoor te blokken en ‘nee’ te zeggen tegen andere plannen en projecten. Verder maak je een community natuurlijk niet in je eentje, maar samen met de leden. Daarom zijn ambassadeurs van Logeionline zo belangrijk. Ik vind het altijd spannend om mensen op te bellen en hen te vragen om iets voor de community te doen of te betekenen. Bij onbekenden ben ik in het begin vaak verlegen. Op een borrel na een Logeion-bijeenkomst ben ik normaal gesproken ook niet ‘the life of the afterparty’. Over dat sociale ongemak moet ik nog weleens heen stappen. De leden zijn tot nu toe allemaal zo aardig, dus eigenlijk heb ik niks te vrezen. Maar toch ben ik altijd een beetje nerveus voor het eerste contact met iemand.”

Je hebt het over ambassadeurs en regelmatig komen oproepen voorbij voor ambassadeurs. Wat zijn ambassadeurs van Logeionline?
“Ambassadeurs van Logeionline zijn mensen die geloven in de kracht van de online community. Zij helpen om Logeionline te laten groeien in activiteiten die plaatsvinden in de community. Deze mensen laten zien wat er mogelijk is op het platform en betrekken anderen bij de community. Dat doen ze, omdat ze het leuk vinden om het uit te proberen en meer willen leren over community management. Maar ook omdat ze weten dat Logeionline kan uitgroeien tot een community die veel waarde biedt voor alle Logeion-leden en ze het tof vinden om daaraan mee te bouwen. Als je je verdiept in community management, dan weet je: zonder deze mensen ben je nergens. Want het begint bij een kleine groep voordat het kan uitgroeien tot een levendige community. Het ambassadeurschap klinkt serieus, maar je kunt zelf bepalen hoeveel tijd je erin steekt. In principe kost het maar een uurtje per maand om ambassadeur te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door soms een topic te starten, interessante artikelen te delen of een blog te schrijven. Als het je leuk lijkt om ambassadeur te worden, laat het mij dan zeker weten! Dan kijken we samen wat het beste bij jou past”, zegt Yvonne.

Je bent nu anderhalf jaar community manager. Heb je een tip die je wilt meegeven aan andere startende community managers of community managers in spe?
Yvonne vertelt: “Online community management is een vak apart en bestaat nog niet heel lang. Dus ik raad alle beginnende community managers aan om zich zo veel mogelijk in het onderwerp te verdiepen. Gelukkig zijn de laatste jaren meerdere boeken over het onderwerp verschenen. Het boek ‘We Love Communities’ heb ik gelezen en een recensie over geschreven voor vakblad C. Dit boek zou alleen aanraden als je nog niks over community management weet. ‘Organiseren van communities’ is een boek dat dieper ingaat op community management en zou ik absoluut lezen als je meer over het vakgebied wilt weten. Lees hier de recensie van dit boek. Het volgende boek dat op mijn leeslijst staat is ‘Buzzing communities’ van Richard Millington. Daarnaast bestaat op Logeionline een groep over Community Management. Sluit je daar vooral bij aan en raak in gesprek aan met mede-community managers. Van elkaar kunnen we het meeste leren!”

Wat zijn de drie topics of groepen die je mensen zou aanraden om te bekijken op www.logeionline.nl?
“Iedereen zijn interesse ligt natuurlijk ergens anders, dus ik vind het moeilijk om drie topics of groepen te noemen”, zegt Yvonne. “Wat ik wel kan zeggen, is dat het topic ‘Voorstelronde’ erg populair is. Ook zou ik mensen aanraden om bij het onderdeel 'groepen' te kijken naar welk vakspecialisme ze interessant vinden en zich daarvoor aanmelden. In de toekomst willen we deze groepen uit laten groeien tot ware sub-communities rondom deze vakspecialismen. En als mensen net nieuw zijn op Logeionline is de welkomstpagina een echte aanrader. Op deze pagina vind je een tour door de community en uitleg over wat je in je account kunt instellen, zodat je een goede start kunt maken in de community.”

« Terug

Reacties op 'Yvonne van Vliet: “Het leukste is het toewerken naar een ideaal”'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020 > mei

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.