Logeion-leden aan het werk - Mayke van Keep: "Het Issuecongres is ons jaarlijks cadeau aan het vak"

Logeion-leden-aan-het-werk;-Mayke-van-Kneep.pngmaandag 20 januari 2020 09:45

In onze nieuwe serie 'Logeion-leden aan het werk' deze keer aandacht voor Mayke van Keep, die al behoorlijk wat jaren lid is van Logeion. Samen met haar zus Sybrig is ze eigenaar van het bureau De Issuemakers. Ze zijn onder meer bekend van de Issuekalender die bij veel communicatieprofessionals op de muur hangt en van het jaarlijkse Issuecongres, dat donderdag 23 januari plaatsvindt. In aanloop tot het congres vroegen we Mayke om er wat meer inzichten over te delen.

Door de redactie

Mayke, later deze week vindt jullie Issuecongres plaats, wat is dat nu precies?
"Het Issuecongres is ons jaarlijks cadeau aan het vak, onze opdrachtgevers, relaties en vrienden. Een moment om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het net gestarte jaar. Tijdens dit congres belichten we altijd een aspect van ons vak, dat volgens ons van belang is. Dit jaar staat het Issuecongres in het teken van de spanning tussen maatschappelijke en commerciële belangen in het bedrijfsleven. Onze keynote spreker is Jeroen Smit, schrijver van het boek 'Het grote gevecht' over Paul Polman van Unilever. Eerder schreef hij ook over ABN AMRO en het drama Ahold. In zijn presentatie zal hij het niet alleen over Paul Polman hebben maar ook ingaan op de keuzes waar CEO’s, beleidsmakers en communicatieadviseurs voor komen te staan de komende tien jaar. Om de grote problemen die er aankomen te keren. Ook wordt tijdens het Issuecongres door hoogleraar Paul van Lange ingegaan op asociaal gedrag en gebrek aan tolerantie, het issue dat volgens de Nederlandse bevolking het belangrijkste issue van 2019 is geweest. En natuurlijk – altijd weer spannend – de uitreiking van de Issue Award aan een organisatie of persoon die op een opvallende manier een issue op de kaart van het publiek en de politiek heeft weten zetten."

Kun je nog even een keer uitleggen wat 'issuemaken' en 'issuedenken' nu precies is?
"Bij 'issuedenken' ga je uit van de issues die er in de samenleving spelen en waar je als organisatie iets mee moet. Waar je een antwoord op moet hebben. Je probeert in kaart te brengen welke issues voor jouw organisaties van belang zijn of kunnen worden en hoe je je daartegen kunt 'wapenen'.  We weten uit ervaring dat de meeste crises voorkomen kunnen worden door tijdig het belang ervan te onderkennen en er gericht beleid op te ontwikkelen.  Bij 'issuemaken' probeer je een issue groter te maken. Er meer aandacht voor te genereren. Je kan dat om verschillende redenen doen. Soms omdat je je met dat issue wilt profileren of positioneren, soms omdat dit belangrijk is voor het functioneren van jouw organisatie, soms omdat je het belangrijk vindt dat er meer aandacht voor dat issue komt en soms – en daar geven wij de voorkeur aan – omdat je als organisatie bij kunt en wilt dragen aan het oplossen van het issue."

Terug naar het Issuecongres, hoe komt een issue nu precies op de shortlist voor de Issue Award? Wie zijn er dit jaar genomineerd en waarom?
"Door ons bureau wordt jaarlijks een longlist gemaakt van vaak 30 à 40 mogelijke initiatieven die in aanmerking komen voor de Issue Award. Ook kunnen anderen kanshebbers aandragen. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de overheid, politiek en pers, bepaalt daarna gezamenlijk welke drie initiatieven genomineerd worden en wie de Issue Award uiteindelijk mee naar huis mag nemen. Wij hebben daar zelf geen invloed op. Gelukkig maar, want een keuze maken is elk jaar weer moeilijk. Dit jaar zijn er drie initiatieven genomineerd: Bart Kemp van Agractie Nederland, de man die als eerste het belang van boeren in het kader van de stikstofproblematiek agendeerde, de campagne #DOESLIEF van SIRE en wethouder Rob Jonkman van de gemeente Opsterland met de petitie over Jeugdzorg die door 140 gemeenten ondertekend is. Aanstaande donderdag wordt bekendgemaakt wie de winnaar van de Issue Award 2020 is. Dat moment blijft altijd voor iedereen spannend."

En kunnen we weer net zo’n spraakmakende winnaar verwachten als afgelopen jaar?
"Vorig jaar won Tim Hofman de award voor zijn petitie voor een ruimer kinderpardon. Omdat het vorig jaar het tiende jaar was dat we deze prijs uitreikten, was er ook een oeuvre award voor Arjen Lubach. Hij was en is als geen ander in staat via zijn programma 'Zondag met Lubach' op een opvallende manier maatschappelijke issues te belichten. Het zal moeilijk zijn om aan deze twee bekende Nederlanders te tippen qua bekendheid. De drie genoemde initiatieven zijn echter alle drie qua impact en belang voor de samenleving zeker vergelijkbaar."

Zou jij ook je verhaal met ons willen delen in deze nieuwe rubriek? Neem dan contact op via info@logeion.nl!

« Terug

Reacties op 'Logeion-leden aan het werk - Mayke van Keep: "Het Issuecongres is ons jaarlijks cadeau aan het vak"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.