Verbinden met de kracht van humor

Boom705x220.jpgmaandag 06 januari 2020 15:46

Is humor het vergeten instrument in de gereedschapskist van de communicatieprofessional, het onontdekte geheime wapen? Kun je humor inzetten in je communicatiestrategie en wat kun je er dan mee bereiken? Niemand minder dan Andrew Moskos, doorgewinterde comedykenner, mede-oprichter van Boom Chicago en creatief brein achter onder meer de businessprogramma’s van het comedy-instituut, gaat speciaal voor Logeion in op de kracht van humor in ons vak.

Door de redactie

 Wat is de kracht van humor?
“Humor kan zorgen voor verbinding en betrokkenheid. Humor is een goede manier om de olifant in de kamer te benoemen. Als mensen ergens om lachen, dan denken ze er over na.” Moskos schetst zijn observatie over de ontwikkeling die organisaties en bedrijven hebben doorgemaakt ten opzichte van humor. “Er is een verschuiving geweest in de laatste tien, twintig jaar. Bedrijven zijn minder formeel geworden, naast b-to-b en b-to-c is er natuurlijk ook b-to-e communicatie, business to employee. Bedrijven realiseren zich dat het van belang is werknemers goed te betrekken. En ondanks dat de boodschap van een bedrijf natuurlijk serieus kan zijn, is er tegenwoordig ruimte op de werkvloer voor die ‘light touch’.”

Is humor afhankelijk van cultuur, gender en leeftijd?  
“Je moet je altijd bewust zijn van verschillende groepen in het publiek en van bijvoorbeeld machtsissues of genderissues. Je kunt niet zomaar alles zeggen wat in je opkomt. Je hebt wel een gemeenschappelijke deler nodig. Dat kan nationaliteit zijn of de sector waarin je werkt. Momenteel hebben we een show over Artificial Intelligence, met robots die op het podium improviseren. Dat trekt een bepaald publiek aan, dat zijn mensen die van gadgets houden en bijvoorbeeld regelmatig vliegen. Zo’n publiek ziet er qua nationaliteit en leeftijd misschien gemengd uit, maar er is wel een gemene deler.”

Bij welke doelstellingen kunnen jullie helpen?
“We maken programma's op maat om met humor bepaalde boodschappen te illustreren. Dit kan zijn in de vorm van een op het onderwerp toegespitste act, bijvoorbeeld bij een transformatie binnen een bedrijf of als afsluiting van een bijeenkomst. Daarnaast doen we veel trainingen op het gebied van leiderschap en communicatie, of ter verbetering van presentatietechnieken. Bij alles wat we doen staat ons motto centraal: ‘Humor makes business better’.”

Hoe gaan jullie te werk als je een maatwerk-bedrijfsevenement organiseert?
“We beginnen met een vragenlijst over de doelstellingen, de doelgroep, de sector, de concurrentie. We willen een beeld krijgen van wat er goed en slecht gaat. Vervolgens hebben we een gesprek met de opdrachtgevers waarin we nog dieper ingaan op de inhoud en wat wel of niet grappig is. Zodra we begrijpen wat de kern van de zaak is, kunnen we de organisatie of sector een spiegel voorhouden. Alles wat we vervolgens schrijven, leggen we nog ter goedkeuring voor aan onze opdrachtgevers, omdat we op geen enkele wijze de plank mis willen slaan of iets doen wat niet klopt of kan. Deze inside information is belangrijk voor ons, als we die hebben kunnen we helpen de boodschap over te brengen en een event organiseren dat impact heeft. Ik kom soms mensen tegen die jaren later nog een grap citeren uit onze show!”

Wanneer werkt humor niet? Zijn er no-go onderwerpen?
“Er zijn niet echt no-go onderwerpen, je probeert in ieder geval niemand in verlegenheid te brengen, het is vooral slim schrijven eigenlijk. Je schopt niet iemand die al op de grond ligt omdat dat grappig zou zijn. Politieke grappen kun je prima maken. Steeds minder mensen zijn religieus, dus daar zijn we niet echt mee bezig. We passen op met multiculturele onderwerpen maar gaan wel in op nationaliteiten. Er zijn nu eenmaal dingen te zeggen over Duitsers of Italianen, en zij lachen het hardst om zichzelf. We maken dus wel grappen over nationaliteiten maar proberen daarbij aan de goede kant te blijven. En het werkt eigenlijk altijd.”

Tot slot licht Moskos toe wanneer humor niet werkt en hij ooit bedankte voor een opdracht: ‘Er werd ons gevraagd een belangrijke aankondiging te doen over een reorganisatie die gevolgen had voor de grootte van het personeelsbestand, er moesten mensen uit. Voor dit soort slecht nieuws kun je geen humor inzetten, bovendien hebben wij daar de autoriteit niet voor.’

In de eerste editie van C in 2020, die 24 januari verschijnt, vind je een uitgebreid interview met Moskos over de kracht van humor in ons vak. In dit artikel komt ook de gemeente Amsterdam aan het woord, die hiervan al langere tijd gebruik maakt. En natuurlijk is er op 30 januari de bijeenkomst Humor & Communicatie bij Boom Chicago. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar, dus meld je snel aan.

« Terug

Reacties op 'Verbinden met de kracht van humor'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.