Finalist Galjaardprijs 2019: Wapeninleveractie

Galjaardprijs19 finalisten blog Wapeninl.705x220.jpgwoensdag 09 oktober 2019 16:26

De wapeninleveractie van de politie Rotterdam maakt kans op de Galjaardprijs 2019, de prijs voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein. De politie wilde met de campagne met emotie mensen raken en laten zien dat wapens niet normaal zijn. In deze blog vertellen ze meer over de bijzondere boodschap tot het doorslaande succes van de campagne.

Door de redactie

"Spanning hangt voelbaar in de lucht. Ik weet niet goed hoe ik me om deze vrouw heen moet gedragen. Het valt haar duidelijk zwaar. Mogen we dit wel van haar vragen? Ik hoop maar dat wat ze voor ons doet, niet voor niks gaat zijn. Als de camera rolt en zij haar verhaal vertelt, krijg ik kippenvel. Haar verhaal raakte me zo dat ik tranen voel prikken. Rollen. Ik kan het niet tegenhouden en voel me onprofessioneel. Na alles wat zij heeft meegemaakt, sta ik hier een beetje te janken. Maar ik weet ook, als dit mij zo raakt, dan gaan we andere mensen raken. Dat moet."

December 2017 verliest Sarina een goede vriend bij een schietpartij. Sarina kent de regels van de straat. Ze woont en werkt in een wijk waar mensen de politie wantrouwen. Maar zij niet. Zij gelooft niet in geweld. Ze heeft een hekel aan wapens en het verdriet dat ze veroorzaken. En daar durft ze zich over uit te spreken. Ze heeft het lef om op te staan binnen een wereld waar wapens steeds normaler lijken te zijn. De zoektocht naar een boegbeeld, een nabestaande die zijn of haar verhaal wilde doen was lastig, maar de aanhouder wint. We zochten een nabestaande van wapengeweld voor een campagne voor een wapeninleveractie; twee weken lang mochten bezitters van een illegaal wapen deze komen inleveren zonder vervolging. Het leek mij in eerste instantie een kansloze campagne. Een timmerman levert zijn hamer toch ook niet in? En als een crimineel van zijn wapen af wil, kan hij het ook in de sloot gooien. Maar de actie was een verzoek van bewoners en om te laten zien dat we bewoners serieus nemen, moest de actie er komen. Maar wel bleef de vraag hoe we deze campagne tot een succes konden maken.



Wat nou als er geen enkel wapen binnen komt? We adviseerden het oorspronkelijke doel bij te stellen. Van het innemen van zo veel mogelijk wapens, naar het opstarten van een maatschappelijke discussie en het verstevigen van een norm. In een straatcultuur waar vuurwapens steeds normaler lijken te worden een tegengeluid te laten horen, namelijk: vuurwapens zijn niet normaal. Maar hoe spreek je de doelgroepen aan? Mensen gaan echt niet een wapen inleveren alleen omdat wij dat willen. We gingen op zoek naar de drijfveren van de doelgroep. Wat is hun winst in dit verhaal? Een veilige leefomgeving. Voor jezelf, je moeder, je kinderen, je geliefden. Hoe maak je dan zichtbaar dat wapens die veiligheid bedreigen? Door het bewijs daarvan aan te tonen. Het idee was mensen te confronteren met een waargebeurd verlies. Met emotie wilden we de mensen raken.

We besloten de doelgroep centraal te zetten. We deden dit op verzoek van de bewoners die zich verenigd hebben in het burgerinitiatief Wapens de Wijk Uit. Dat lieten we in alles ook naar voren komen. We creëerden diverse persmomenten waar we deze bewoners het podium hebben gegeven en we betrokken ze bij alle mediaverzoeken. Daarmee werd het onderwerp ook interessanter voor media, wat weer zorgde voor meer bereik. In de eigen content stond Sarina centraal, maar we maakten ook een clip met een 'spoken word artist' van Rotterdam-Zuid. Door de mensen van de straat centraal te zetten in onze content werd het onderwerp echt iets van hen. Hierdoor sprak de content de doelgroep meer aan en werd de campagne interessanter voor media. Ook waren de bewoners zelf meer geneigd om de content te verspreiden via hun eigen kanalen. Zo oversteeg het bereik dat van onze eigen kanalen. Kranten, tv-programma’s en sociale media stonden bol van de wapeninleveractie. Van onze kant levendig gehouden met steeds weer een mooie foto, een mooie tussenstand of door in te haken op actualiteit. Om het bereik nog verder te brengen wilden we graag ook social advertising inzetten. Alleen was er geen geld voor de campagne. Gelukkig was de gemeente zo onder de indruk van Sarina’s oproep dat zij een potje voor ons braken. Voor een bushokjescampagne door de hele stad én social advertising. 

   

Uiteindelijk werden er 279 wapens ingeleverd. Die verdwijnen normaal zo snel mogelijk in verzegelde containers, maar uiteraard hadden we de vraag naar het resultaat van de actie aan zien komen en weten we dat de media vooral in beeld geïnteresseerd is. Dan vraagt het nog wat overredingskracht om politiemensen en officieren te overtuigen om al die wapens vanuit alle hoeken van de eenheid naar één bureau te brengen en daar ten toon te spreiden voor een persmoment. Maar het beeld zei daadwerkelijk meer dan duizend woorden. De beelden waren het vliegwiel voor mooie interviews en het op gang krijgen van het verhaal. Het gesprek dat wapens niet normaal zijn. Een gesprek dat gevoerd moet blijven worden. En dus zijn we nu al weer druk bezig met de volgende campagne; 750 euro beloning voor jouw vuurwapentip. Tussen deze prikkelende campagnes blijven we vooral communiceren over wat we als overheden verder allemaal doen om wapenbezit en – gebruik tegen te gaan. Preventief fouilleren, controles, aanhoudingen, onderzoeken… Om maar te blijven benadrukken; wapens zijn niet normaal. Wapenbezit kent alleen maar verliezers!

De campagne Wapeninleveractie van de gemeente Rotterdam maakt kans op de Galjaardprijs 2019, de prijs voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein. Op 31 oktober strijden zij voor de prijs. Wil je meer over deze campagne horen? Meld je dan aan voor het Nationaal Congres Publieke Communicatie (PubCom19) in het Spant! in Bussum. Iedere week delen we een blog van de finalisten van de Galjaardprijs 2019.

Reacties op 'Finalist Galjaardprijs 2019: Wapeninleveractie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.