Finalist Galjaardprijs 2019: 'De Maastunnel niet zomaar een tunnel, onze tunnel!'

Galjaardprijs19 finalisten blog Onze tunnel 705x220.jpgdonderdag 26 september 2019 17:11

"Nou lekker dan. Dat wordt zeker iedere dag in de file staan. Wie verzint zoiets?' Dit was begin 2017 nog een van de mildere reacties op de aankondiging van de sluiting van de Maastunnel."
Toch is de communicatiecampagne 'Onze tunnel' rondom de afsluiting van de tunnel een succes en een van de finalisten van de Galjaardprijs 2019. Hoe het communicatieproces is verlopen lees je in deze blog van finalist Gemeente Rotterdam.

Door de redactie

Bovenstaande reactie is een heel begrijpelijke reactie. Een belangrijke verkeersader in de stad twee jaar lang afsluiten is niet niks. Het zou niet gebeurd zijn als het niet nodig was, maar het moest echt. De tunnel moest voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen en daarnaast moest ook het betonrot worden aangepakt. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wie twee jaar later de Facebook-pagina van de Maastunnel bezoekt, ziet weinig meer van dit sentiment. We staan nog steeds versteld van de impact die onze communicatieaanpak heeft gehad in de stad. Weinig klachten en overlast maar wel veel liefde voor de tunnel. Vaak zei men tegen ons: "Gaat goed hè, met die tunnel? Niemand moppert." We antwoorden dan steevast dat het continu informeren over dat wat we doen in de tunnel reden is van de rust rondom 'Onze Tunnel' en dat is dagelijks werk.

Meer dan informeren
Maar het is niet slechts informeren. Het is ook niet slechts een campagne over bereikbaarheid of omgevingscommunicatie. Het is een beweging waarbij we op een andere manier omgaan met de stad. Maak de stad eigenaar van het project. Laat de stad meedenken én meedoen. De eerste gedachten hierover kwamen al in 2014 op papier. Vier belangrijke pijlers werden de basis voor onze aanpak:

  • Trots
  • Nut en noodzaak
  • Bereikbaarheid
  • Samen met de stad

De Rotterdammer centraal
De Maastunnel is van Rotterdam en de Rotterdammers. Dat kan een renovatie niet veranderen. Het is 'Onze tunnel'. Die slogan gebruikte we consequent in onze communicatie. Een slogan is leuk, maar het is ontzettend belangrijk om te weten wat de Rotterdammer denkt over de renovatie. Webcare was bijzonder waardevol. Je kan alleen maar weten wat er speelt door rechtstreeks in contact te komen met de mensen die te maken krijgen met de dingen waarover wij vertellen.

Ambassadeurs
Misschien nog wel waardevoller dan webcare was het uitnodigen van onze trouwste Facebook-volgers. Zij kregen een rondleiding door de tunnel, maar we bespraken ook onze communicatieaanpak. Wat misten ze nog? Is er een goede mix in de content van nut en noodzaak? Wat is aansprekend? Dat betaalde zich terug. Die vaste groep neemt het nu soms zelfs voor het project op en sust een discussie op sociale media. En ze hielpen ons ook bij de communicatie, bijvoorbeeld in deze video om de bouwers te bedanken.

Met eigen ogen
Het belangrijkste van alles? Als de Maastunnel van de Rotterdammer is, geef ze dan ook een kans om de tunnel met eigen ogen te bekijken. Kom bijvoorbeeld eens kijken in de krochten van de tunnel of laat zien waarom de tunnel voor jou zo belangrijk is. Dat kon bijvoorbeeld toen we op de helft van het werk waren en de eerste tunnelbuis klaar was. De tunnel was voor een dag wielerparadijs.

Transparantie en openheid
Maar er is meer. Als communicatieadviseurs moet je weten welke keuzes worden gemaakt. Communicatie was al deel van het project toen er nog geen plan op papier stond. Zo konden we een gefundeerd strategisch plan maken. Maar het vraagt ook iets van de inzet van het bouwteam. We rekenen op transparantie en openheid. De bouwheld stelt zich voor en praat mee over oplossingen. We zijn ervan overtuigd dat we onze energie als communicatieteam overbrengen in de stad. Daarmee beschouwen we onze aanpak als een beweging in een nieuwe wereld waar wij als communicatieprofessionals de gemeente en de stad faciliteren. Een opmaat naar een nieuwe kijk op het communicatievak. Een nieuwe cultuur die als een olievlek moet gaan doorsijpelen in de gemeentelijke organisatie.

De campagne 'Onze Tunnel' van de Gemeente Rotterdam maakt kans op de Galjaardprijs 2019, de prijs voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein. Op 31 oktober strijden zij voor de prijs. Wil je meer over deze campagne horen? Meld je dan aan voor het Nationaal Congres Publieke Communicatie (PubCom19) in het Spant! in Bussum. Iedere week delen we een blog van de finalisten van de Galjaarprijs 2019.

Reacties op 'Finalist Galjaardprijs 2019: 'De Maastunnel niet zomaar een tunnel, onze tunnel!''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.