Cyriel Kortleven is de nieuwe keynote op C-day19!

Cyriel Kortleven 705x220.jpgwoensdag 12 juni 2019 18:00

Cyriel Kortleven is als nieuwe keynote toegevoegd aan het programma op C-day19 ter vervanging van Patrick Stal. Cyriel is expert op het gebied van verandermanagement en heeft als missie om een inspirerende boost te geven aan de creatieve en ondernemende mindset van professionals bij verandering. In dit interview vertelt Cyriel waarom een verandermindset voor communicatieprofessionals van groot belang is en hoe je medewerkers in de organisatie succesvol hierin meekrijgt.

Door de redactie

Cyriel, je missie is: een inspirerende boost geven aan de creatieve en ondernemende mindset van professionals bij verandering. Hoe is deze missie ontstaan?
"Een open attitude en creatief naar de wereld durven kijken is cruciaal in deze tijd waar continue verandering plaatsvindt. Desondanks heb ik het gevoel dat een groot deel van de (grotere) bedrijven blijft vasthangen in de status quo. Men vindt verandering vaak oké, zolang het weinig impact heeft op hun eigen gedrag of hun eigen leven. Want dan komen de 'ja maar's' ineens tevoorschijn. Dat is ook logisch, want mensen zijn gewoontedieren en verandering brengt automatisch angst en onzekerheid met zich mee. Je weet vaak niet of de verandering echt een verbetering zal zijn. In de beginfase van een verandering moet je extra energie, tijd en geld investeren en dat is spannend. Vandaar dat verandering bij veel mensen een negatief beeld en verkeerde verwachtingen opwekt. Terwijl verandering helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Door alvast te accepteren dat verandering sowieso zal plaatsvinden, kunnen we de negatieve energie (die we normaal in de weerstand zouden stoppen) best omzetten naar een nieuwsgierige energie om nieuwe dingen op kleine schaal uit te proberen. Dan blijkt de verandering toch vaak mee te vallen en niet zo erg te zijn als de 'angstscenario's' die we in ons hoofd bedacht hadden. En dat is een boodschap die ik heel graag in de wereld wil zetten."

Waardoor is deze missie bij jou ontstaan?
"Ik heb Economie gestudeerd en daar leer je heel vaak dat er slechts één juist antwoord is, maar dat is in de praktijk helemaal niet zo. De wereld verandert continu dus de "antwoorden" veranderen ook steeds. In de wiskunde klopt het dat er slechts één antwoord is op de vraag 'Hoeveel is 1+1?' Maar als je diezelfde som in een context van 1 man en 1 vrouw plaatst, zou het antwoord wel eens 3 of meer kunnen zijn, aangezien er baby's van kunnen komen. En zo zijn er eigenlijk voor bijna alle problemen die we hebben in deze wereld alternatieve oplossingen mogelijk. We zijn namelijk geneigd om in vaste denkpatronen te blijven hangen. De uitdaging is dus enerzijds je oordeel van de 'juiste oplossing' los te laten en anderzijds via diverse manieren naar de wereld kijken waardoor je vanzelf nieuwe oplossingen kunt ontdekken. Ik heb heel veel trainingen verzorgd rondom bedrijfscreativiteit en honderden brainstormsessies begeleid. Sinds vijf jaar heb ik mijn droombaan als spreker gevonden door mijn boodschap op een hele simpele, pragmatische manier te delen over heel de wereld."

"De uitdaging is enerzijds je oordeel van de 'juiste oplossing' loslaten en anderzijds via diverse manieren naar de wereld kijken waardoor je vanzelf nieuwe oplossingen kunt ontdekken."


Je achternaam is Kortleven en 'het leven is kort' is ook jouw motto geworden. Waarom houd dit jou zo bezig?
"Omwille van mijn naam was ik mij natuurlijk al vroeg van bewust dat het leven eindig is. En dat kun je met een negatieve bril bekijken of je draait het om en je zegt: het leven is maar kort, dus ik kan er maar beter het beste van maken en streven om mijn vol potentieel op deze aardbol te benutten. Vandaar intrigeert het onderwerp 'tijd' mij ook heel erg. Niet zozeer de kloktijd, maar eerder andere vormen van tijd, zoals belevingstijd, biologische tijd, cyclische tijd en het nu. Het blijft mij dan ook verbazen dat we in de Westerse bedrijfswereld voornamelijk streven om nog efficiënter om te gaan met de kloktijd. Terwijl gerichte aandacht aan andere vormen van tijd veel effectiever zou zijn om met bijvoorbeeld stress, welzijn en andere maatschappelijke thema's om te gaan."

Waarom is het noodzakelijk dat we, en in het bijzonder communicatieprofessionals, onze mindset volgens jou veranderen?
"De wereld zal blijven veranderen, dus we kunnen beter onze attitude tegenover veranderingen aanpassen in plaats van weerstand te leveren tegen al die veranderingen. En als communicatieprofessional ben je zeer vaak betrokken bij verandertrajecten in je organisatie. Regelmatig krijg je de taak om 'even' mee te denken, omdat er in het management beslist is om een bepaalde richting op te gaan. Maar hoe pak je dat aan? Hoe ga je om met weerstand? (Die sowieso zal komen - wat de verandering ook is). Hoe krijg je de organisatie mee in een bepaalde richting? Veel verandertrajecten lopen mis door het gebrek aan goede communicatie. Een abstracte e-mail van de CEO waarin wordt uitgelegd waarom er een bepaalde richting op wordt gegaan, is niet voldoende. Dat werkt vaak zelfs averechts. Volgens mij kun je beter communiceren over de kleine realisaties die in een pilotproject door de mensen op de werkvloer zijn gerealiseerd. Dat zijn concrete gemaakte stappen die iedereen begrijpt en die vervolgens gekoppeld kunnen worden aan de waarden en de doelstellingen van de verandering. Vandaar dat ik graag samenwerk met communicatieprofessionals, juist omdat hun rol juist zo cruciaal is voor het slagen van een verandertraject."

Heb je een voorbeeld van een succes dat is geboekt (op het gebied van communicatie) door het veranderen van de mindset?
"Tijdens het schrijven van mijn bookazine (een boek met de lay-out van een magazine) ‘The Change Mindset’ heb ik de kans gehad om diverse leider s in organisaties te spreken. Bij UPS zat men in een zeer groot cultuurverandertraject waarbij 400.000 medewerkers op een andere manier moesten gaan werken. Wat ze daar prachtig hebben gedaan, is dat ze de strategie van het management vertaald hebben in diverse communicatievormen. Zo hebben ze een strip gemaakt waarin ze het 'nieuwe' gedrag lieten zien door diverse situaties uit te beelden. Op die manier begreep iedereen wat bedoeld werd met een vaag begrip als 'klantenwaarde verhogen'. Ook is er is een bordspel ontwikkeld waardoor ze situaties konden nabootsen en waarbij 'goed gedrag' beloond werd. En het top-management werd al heel snel in het proces meegenomen naar de 'vloer', waar ze hun visie konden delen en testen. Op deze manier kregen ze meteen feedback van de medewerkers op de impact van die strategie op het dagelijkse werkzaamheden van hun medewerkers door de kritische vragen. In deze aanpak was de Communicatie-afdeling samen met Human Resources in de lead om de verandering te faciliteren. Dus voel je alsjeblieft als communicatieprofessional vrij om iets verder te gaan dan een nieuwsbrief versturen en een informatiesessie organiseren (al hebben we die ook nodig)."

Nou Cyriel, ik begrijp je visie. Maar hoe krijg ik de organisatie mee in deze nieuwe mindset?
"Het is een kwestie van klein beginnen. Start met kleine projecten, leer van de fouten, deel deze met elkaar en maak de succesverhalen groot, want juist die zorgen voor de echte verandering. Het is enorm stimulerend om van je collega's te horen dat een concrete verandering tot een betere werksituatie of -resultaat heeft geleid in plaats van vage, nietszeggende bedrijfsmissies te herhalen. En heb ook geduld, want verandering vraagt tijd. We vergeten vaak dat verandering een leerproces is. De meeste kinderen kunnen ook niet onmiddellijk fietsen als we ze op een fiets zetten. Hoe meer we oefenen, hoe beter we worden. Dit geldt ook voor volwassenen. We vergeten weleens in de bedrijfscontext het leerproces te waarderen. We denken dat als iemand een training heeft gevolgd dat het dan onmiddellijk goed gaat. Nee, er gaan fouten gemaakt worden, maar laten we daarvan leren."

Waar ga je het 20 juni op C-day19 over hebben en wat kunnen we van je verhaal verwachten?
"Tijdens mijn verhaal ga ik de ruim 800 bezoekers simpele, pragmatische technieken, nieuwe taal en energie geven, zodat ze zelf - maar ook richting hun collega's en medewerkers – de verandermindset kunnen stimuleren. Je kunt veel interactie en humor verwachten, want dit zijn twee hele mooie vormen om mensen te laten omgaan met verandering. Humor zorgt er bijvoorbeeld voor dat we alles relativeren en het vanuit een breder perspectief bekijken."

Kun je ons een tip of oefening geven over hoe we onze mindset kunnen veranderen?
"Een mooie techniek die ook aan bod komt tijdens de presentatie is de 3-minuten-regel. Tijdens deze 3 minuten mag niemand met een 'idea killer' komen. Dat zijn uitspraken zoals: 'ja maar', 'er is geen geld' en 'dat hebben we al geprobeerd'. Je mag enkel met ideeën komen die beginnen met 'ja' en 'en'. Het is ongelooflijk hoe zo'n simpele oefening kan leiden tot een hele andere energie en een potentieel aan nieuwe ideeën.”

Cyriel Kortleven is als nieuwe keynote toegevoegd aan het programma op C-day19, omdat Patrick Stal zich helaas wegens andere businessprioriteiten heeft moeten terugtrekken. Naast Cyriel staat ook Deborah Nas, hoogleraar aan de TU Delft, op het hoofdpodium om te vertellen over nieuwe technologieën. Samen nemen ze je mee in de wereld van verandering en innovatie. En in de middag kun je kiezen uit verschillende boeiende fasterclasses. De laatste kaarten voor C-day19 gaan hard, dus verzeker je snel van een kaartje op: www.cday.nl.

« Terug

Reacties op 'Cyriel Kortleven is de nieuwe keynote op C-day19!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > -1

« Vorige Volgende »

Geen berichten gevonden