45% van de communicatieprofessionals kiest voor de innovatieve rol

HVR met lijn 705x220.jpgmaandag 15 april 2019 09:00

Veel communicatieprofessionals vinden het lastig om de meerwaarde van hun expertise te laten zien. Daarom is het belangrijk om te weten waar jouw kwaliteiten als communicatieprofessional liggen, zodat je deze op de meeste effectieve manier kunt inzetten. De vraag is dan of jouw bijdrage als professional past bij de specifieke vraag.

Door de redactie

De HVR Group heeft een snelle test ontwikkeld, waarmee je in een paar minuten jouw voorkeursrol als communicatieprofessional kunt achterhalen. Er zijn vier rollen, die net een andere kijk en focus op het communicatievak hebben. 452 collega professionals hebben deze test al ingevuld en weten waar hun eerste voorkeur zit qua professionele communicatieve ondersteuning. Hieruit blijkt dat de meeste communicatieprofessionals graag de rol van innovator op zich nemen, gevolgd door de rol van coach (29%).

Maar wat betekent dit in de praktijk?
In veel organisaties zien we de ontwikkeling dat medewerkers zelf steeds meer verantwoordelijk worden voor de eigen communicatie, de zogenoemde ‘communicatieve organisatie’. Dit betekent dat de rol van communicatieprofessionals zich ook ontwikkelt. Ze nemen de communicatie niet over, maar nemen steeds meer een faciliterende en stimulerende rol op zich. Dit is voor de ene communicatieprofessional gemakkelijker dan voor de ander. Wat niet zo gek is als je bedenkt dat je voorheen beoordeeld en gewaardeerd werd op basis van jouw output (het realiseren van communicatiemiddelen) en nu je meerwaarde moet laten zien via de output van een ander.

Ontdekkingsreis
De test helpt professionals om hun voorkeur te ontdekken, maar is niet meer dan een start om je rol op jouw manier vorm te geven. Als je deze ontwikkeling ziet als een ontdekkingsreis, waarbij je mag dromen van mooie ambities en de meest ideale situaties wordt het al een stuk gemakkelijker. Er is namelijk niets mis met de lat iets hoger leggen, als je maar niet vergeet om verschillende tussenstops onderweg in te lassen. Want hoe groter je ambities, hoe kleiner de stappen - in het begin - zijn om van koers te kunnen veranderen. Klinkt goed toch?

Loslaten
Hoog tijd om je oude en vertrouwde patronen los te laten en te ontdekken dat het ook anders kan. Welke stappen kun je zetten om uit de 'comfortzone' van je voorkeursrol te komen en via een andere invalshoek (route) met een vraagstuk aan de slag te gaan? Het zal je verbazen hoeveel inzicht en ideeën een andere route je kan opleveren, waardoor je groeit in de nieuwe communicatierol. En als je jezelf dan ook altijd blijft afvragen of je jouw organisatie of opdrachtgever echt helpt met deze 'persoonlijke ontdekkingsreis', dan willen ze straks niets anders meer.

Meer weten? Lees hier meer over de rol van de communicatieprofessional in een communicatieve organisatie.

« Terug

Reacties op '45% van de communicatieprofessionals kiest voor de innovatieve rol'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > -1

« Vorige Volgende »

Geen berichten gevonden