Peter Staal over community management: 'de communicatieadviseur heeft vooral een faciliterende rol'

community705x220.jpgwoensdag 20 maart 2019 10:58

Dagelijks heb je te maken met verschillende communities; ze zijn overal. Facebook-groepen, Slack-kanalen, maar bijvoorbeeld ook het sociale intranet. Wil jij weten wat je kunt doen om je community op te bouwen of juist te versterken? Misschien is je community laten groeien wel je doel? Op 28 maart vertelt Peter Staal, eigenaar van Bind, je alles over community management. Benieuwd wat er aan bod komt?

Door de redactie

Peter Staal: “Het is best lastig om een sterke community te bouwen, je investeert er veel tijd in en je omgeving moet ook de waarde van een community inzien. En daar ligt ook een mooie rol voor de communicatieadviseur. Je moet weten hoe je anderen kunt verleiden en overtuigen om, ondanks dat iedereen altijd o zo druk is, gebruik te maken van een community. Hen stimuleren om nieuws, feitjes en weetjes en oproepen te delen. Je kunt alles wel zelf doen, maar het gaat er juist om dat je dit kunt stimuleren vanuit een levendige community. Daarbij leunen we op intrinsieke en extrinsieke motivatie om de ander te overtuigen en tijdens de bijeenkomst reiken we tools aan om dit makkelijker te maken.”

Voor wie is deze bijeenkomst interessant?
“Deze bijeenkomst is interessant voor iedere communicatieprofessional, of je nu aan het begin van je carrière staat of dat je al jaren werkzaam bent in het communicatievak. Tijdens deze avondsessie geef ik iedereen inspiratie en tips om een community op te bouwen, maar ook om bestaande communities te versterken of uit te bouwen."

Dat is best een brede doelgroep? Is het echt voor iedereen interessant?
“Ja, zeker, we koppelen community management aan de veranderende rol als communicatieadviseur. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de rol van de communicatieprofessional vooral zit in het faciliteren van communities en bijdraagt aan het in staat stellen om zo optimaal mogelijk online te kunnen communiceren. Dus als je je wilt verdiepen in dit thema, dan is het zeker interessant om naar deze bijeenkomst te komen.”

Wat ga je op 28 maart nog meer vertellen?
“Ik geef vooral tips over het opzetten en versterken van een community en hoe je je doelgroep het beste kunt verleiden om gebruik te maken van een community. Ik ga ook meer vertellen over welke vragen kun je het beste stellen als je wilt dat je community zelf initiatief neemt, hoe je een blog kunt schrijven, hoe beeld en video optimaal kunnen bijdragen aan je communicatie, hoe berichten attentiewaarde krijgen in een community en hoe je door anderen te taggen meer bereik creëert en mensen aanhaken. We nemen ook een klant mee die meer komt vertellen over hun community en wat zij hebben gedaan om een community succesvol te maken. Interessante praktijkcases komen dus ook aan bod.”

Waarom is goede community management zo belangrijk? Wat kun je er allemaal mee bereiken als je het goed doet?
“Bij een sterke community weet men van het bestaan en is men op de hoogte van wat er te halen en te delen valt. Nieuws delen de mensen zelf. De kracht zit dus in het communicatiever maken van je omgeving en op die manier kun je een schat aan verhalen en user generated content ontsluiten.”  

Communicatieprofessionals treden steeds vaker op als community manager; welke competenties zijn belangrijk voor een goede community manager?
“Een community manager moet beschikken over een empathisch vermogen, resultaatgericht zijn, goede communicator en verbinder zijn. Met je overtuigingkracht weet je zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om te communiceren. Belangrijk is dus dat je gedragsverandering binnen een organisatie kunt laten plaatsvinden.” 

Heb je alvast één tip voor de communicatieprofessional waar hij of zij morgen mee kan beginnen om een community een boost te geven?
“Het werkt goed als je anderen laat ervaren wat een community voor hen kan betekenen. Stel je vraag dus niet alleen aan collega’s, maar als collega’s een nieuwtje hebben, laat het hen dan zelf delen in de community. Als ze een keer contact hebben gehad met een community en zij hun weg weten, is de eerste stap al gezet. Je wilt juist dat anderen het gaan gebruiken in plaats van dat je zelf voorop loopt. Je moet dus mensen echt verleiden en anderen in staat stellen om actief te worden”, aldus Peter Staal.

Wil jij meer weten over het versterken en opzetten van een community? Meld je dan snel aan voor deze bijeenkomst op 28 maart in Utrecht. Het is een avondsessie dus je hoeft hiervoor geen vrij te nemen én we zorgen ook voor heerlijke broodjes voorafgaand aan de bijeenkomst. Zien we je daar? 

Reacties op 'Peter Staal over community management: 'de communicatieadviseur heeft vooral een faciliterende rol''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.