Werving in de publieke sector: leg de focus op de sollicitant!

solliciteren705x220.jpgdinsdag 05 februari 2019 16:00

In Nederland zijn meer mensen aan het werk dan ooit tevoren, maar er zijn tegelijkertijd ook meer openstaande vacatures dan kandidaten. En het aantrekken van de juiste mensen is geen eenvoudig proces, zeker aangezien het een combinatie is van wederzijdse communicatie en interesse. Hoe kun je hier als communicatieprofessional mee omgaan en alsnog vacatures vullen in deze krappe arbeidsmarkt?

Door Irfan Fiets

Publieke sector populair
Om te beginnen goed nieuws: volgens Intelligence Group (2017) is werken in de publieke sector populair. Drie werkgevers uit de publieke sector staan in de top tien, namelijk het Rijk, de Belastingdienst en de Politie. Ondanks deze populariteit blijken veel organisaties binnen de publieke sector moeite te hebben met het werven van personeel (Driessen, 2017): slechts 32% van de organisaties gaf aan dat werving van personeel geen probleem was.

De perfecte baan?
Het is belangrijk om te onthouden dat er maar weinig mensen zijn die een vacature zien die honderd procent bij hen past. Hoe pakkend een vacaturetekst ook geschreven is: niet elke geschikte kandidaat ziet zichzelf ook als geschikt voor de betreffende rol. Het solliciteren is op zich ook al een stap, want met elke nieuwe baan kiest een kandidaat ook voor een nieuwe stap in zijn of haar leven.

Interesseren
Het aantrekken van de juiste mensen is geen eenvoudig proces, zeker aangezien het een combinatie is van wederzijdse communicatie en interesse, waarbij interesse spontaan komt en niet te forceren is. Volgens de jobmarketing experts van Brockmeyer is bovendien ruim 75% van de ideale kandidaten niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Maar hoe wek je die interesse dan toch?

Een pakkende, duidelijke vacature heeft weinig zin als mensen deze niet onder ogen krijgen. Gelukkig kun je hierop inspelen: ruim tien miljoen Nederlanders bevinden zich dagelijks op social media. Een groot deel van het sollicitatieproces begint op social media en loopt door op werken bij-websites of online vacaturebanken, zoals bijvoorbeeld de vacaturebank van Logeion. Online kanalen zijn dus vrijwel onmisbaar geworden in zowel hun persoonlijke leven als in hun professionele leven, waardoor ze ideaal zijn om in te zetten voor een gerichte wervingscampagne voor jouw vacature!

Alleen een (werken bij-) website voldoet niet meer, dus moet je er ook voor zorgen dat de social mediakanalen van jouw organisatie zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor potentiële kandidaten. Zorg ervoor dat je voldoende informatie verschaft over jouw organisatie en plaats regelmatig interessante content die goed past bij de groep die jij graag aan wilt spreken. Het bereiken van je doelgroep is namelijk nog nooit zo makkelijk geweest. In online campagnes kun je steeds nauwkeuriger kiezen wie jij wilt te bereiken en hoopt te interesseren met je vacature. Als de juiste mensen dus jouw social mediakanalen opmerken en via deze kanalen doorklikken naar jouw website omdat de content hen aanspreekt, zien ze wellicht ook sneller jouw vacatures.

Aandacht vasthouden
Nadat iemand interesse toont in jouw organisatie, wil je de aandacht natuurlijk vasthouden. Consistency is key: blijf consistent met het plaatsen van content en blijf in de gaten houden wat wel en wat niet aanslaat bij de mensen die jij graag wilt bereiken. Zorg dus voor aantrekkelijk beeld en passende, actuele inhoud voor je doelgroepen.

Mocht je het nog niet doen: ga eens in gesprek met je collega’s van communicatie en HR om in kaart te brengen wat jouw organisatie eigenlijk zoekt in werknemers. Door deze eigenschappen samen in kaart te brengen, kun je jouw arbeidsmarktcommunicatie daarop verfijnen.

Maar de soort content is ook erg belangrijk: lappen tekst werken niet op social media. Kies daarom voor visuele prikkelingen en zet foto’s en video’s in.

Tip: op social media werkt video erg goed. Bewegend beeld spreekt direct tot de verbeelding, doet het beter uit onderzoek van Facebook en LinkedIn en krijgt dus voorrang op statische content in het algoritme! Direct een video uploaden werkt daarbij beter dan een video delen (vanaf bijvoorbeeld YouTube of Vimeo), omdat je bij het direct uploaden van een video op Facebook of Linkedin de video meteen kan laten afspelen op de feed van je doelgroep.

 

Solliciteren
First things first: maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk om zonder gedoe bij de vacature te komen. Zorg voor een duidelijke knop die ze doorstuurt naar de website waar ze moeten zijn en overleg met je collega’s van HR en IT over de duidelijkheid van en informatie op de website.

Houd ook rekening met de tekst: probeer een post of advertentie op twee regels tekst te houden waarin je zo kort en duidelijk mogelijk de functie naar voren brengt. In de vacaturetekst kun je de rest van de nodige informatie kwijt!

Dit artikel is geschreven door Irfan Fiets van Cycle Media.

 

Reacties op 'Werving in de publieke sector: leg de focus op de sollicitant!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.