De Gouden Reigers 2018: 'heldere communicatie in beeld met inspirerende producties'

goudenreiger.jpgvrijdag 09 november 2018 16:16

Het is een knap staaltje werk zo bij elkaar! Onze samenwerkingspartners Videonieuwsbericht, VideoAgency en Zcene vielen flink in de prijzen tijdens de ‘Avond van de Opdrachtfilm’ waar de Gouden Reigers 2018 werden uitgereikt. En wij begrijpen wel waarom zij er met de prijzen vandoor gingen. We vroegen de winnaars naar hun inspirerende producties, waar het helder communiceren van complexe vraagstukken door storytelling duidelijk naar voren komt.

De Gouden Reiger award wordt uitgereikt aan de beste bedrijfsfilm van 2018. Er waren Gouden Reigers te veroveren drie categorieën, namelijk: kwaliteit, creativiteit en effectiviteit. Videonieuwsbericht, VideoAgency en Zcene zijn alle drie in de prijzen gevallen. Eén voor één vertellen ze meer over de prijs en het proces achter de producties.

Videonieuwsbericht  maakt nieuws in opdracht voor grote bedrijven en organisaties die zelf hun verhaal willen maken en verspreiden.

In welke categorie en prijs hebben jullie gewonnen?
Rick Hunink, managing partner bij Videonieuwsbericht vertelt: In de categorie Effectiviteit hebben we derde prijs gewonnen, deze voor de video over ‘Sustainability in Action’. In de categorie Creativiteit/Innovatie hebben we ook de derde prijs gewonnen, deze voor de KLM Christmas Jumper.”

Met wat voor opdracht hebben jullie gewonnen?
"We zijn met twee video’s van KLM in de prijzen gevallen. De eerste video gaat over Sustainability in Action, waarin we laten zien hoe KLM door de hele keten heen CO2 bespaart. De tweede video is een aanstekelijke video over de KLM Christmas Jumper. Annelinde Hoogendam van KLM zegt hierover: "Hier gaan KLM medewerkers in de kersttrui over de loopband op Schiphol die is omgetoverd tot een ‘catwalk’, samen met een ‘remix’ van het bekende ‘Mind your Step’ geluid is de video viraal gegaan."

Hoe zijn jullie bij dit idee gekomen om deze video zo te maken?
"Het idee van de Christmas Jumper kwam vanuit KLM. Die hadden verschillende wilde ideeën, maar niet elk idee kon ook echt uitgevoerd worden. Tijdens een brainstorm kwamen we er ineens op om, geïnspireerd door de vele mode shows, onze eigen medewerkers een catwalkshow te laten lopen. En waar anders dan Schiphol, onze thuisbasis. 

De opdracht voor de video over Sustainability was om te laten zien wat KLM doet op het gebied van duurzaamheid. En dat was best een uitdaging om dat in een korte video te vertellen, aangezien we met een dik dossier vol met alle maatregelen en innovaties terug naar kantoor gingen."

Hoe start je zo’n proces op?
"Voor de Christmas Jumper: veel bellen. We hadden maar een korte tijd om alles gereed te krijgen. Toestemmingen, figuranten, kleding, decoratie, een loopband die voor een paar uur beschikbaar is en ook rustig is zodat je niet hoeft te wachten tot iedereen voorbij gelopen is. En het belangrijkste: de modellen die hun innerlijke diva moeten laten zien. En dat is geslaagd", aldus Annelinde Hoogendam.

Rick Hunink: "Bij Sustainability in Action zijn we begonnen met scripts, we hebben gekozen om vijf onderdelen te belichten met een portret van de betrokken medewerker. Dit waren niet de beleidsmaker, maar echt KLM’ers van de werkvloer. Vervolgens was het weer heel veel bellen en vragen om toestemmingen. Is er een vliegtuig (en specifiek de Boeing 747) beschikbaar waar we een paar uurtjes in mogen filmen, is er een hangar waar ze een vliegtuig wassen, is er.. etc etc etc. En dan alles passen en meten in een strak schema."

Wat geeft deze video de Videonieuwsbericht identity?
"We willen dat in onze video’s de eigen mensen van een organisatie een grote rol spelen. Zij kunnen als geen ander het gezicht van de organisatie laten zien en het verhaal vertellen. Je leert zo de organisatie echt kennen. Verder maken we vaak gebruik van voice-overs die in samenspel met de sprekers het verhaal vertellen. En niet te veel poes pas, al was de video over de Christmas Jumper natuurlijk wel een dikke knipoog naar de vele mode shows. We waren ook genomineerd voor een video uit een serie ‘Achter de schermen’ bij NS, hier staan ook ‘gewone’ NS’ers centraal", aldus Rick Hunink.

VideoAgency houdt zich bezig op het gebied van creatie tot productie en van post-productie tot zorgen voor bereik.

In welke categorie en prijs hebben jullie gewonnen?
André Freyssen, creatief strateeg vertelt:We hebben de Gouden Reiger in de categorie 'effectiviteit' gewonnen. Uiteindelijk de belangrijkste categorie in onze opinie. ;-)

Met wat voor opdracht hebben jullie gewonnen?
VideoAgency heeft in samenwerking met provincie Zuid-Holland een educatieve video gemaakt die laat zien wat de provincie allemaal doet. De video was in eerste instantie bedoeld voor vertoning aan jongeren tijdens rondleidingen door het provinciehuis. Toen de video een doorslaand succes bleek, is 'ie breder ingezet en kunnen er nog meer mensen van genieten. Bekijk hier de video.

Hoe zijn jullie bij dit idee gekomen om deze video zo te maken?
"Een video moet aansluiten bij z'n doelgroep. Daarom hebben we het verhaal van de provincie vertaald naar de taal van de jongeren. We hebben het op een concrete en aansprekende manier verpakt; oorzaak en gevolg. De invloed van de provincie op daily life van jongeren. Op een manier zodat jongeren dit  begrijpen en geboeid blijven. Dit blijkt niet alleen bij jongeren aan te slaan. Thijs Mosterman, een van onze creatieven  die nog studeert aan Willem de Koning academie, heeft deze vertaalslag gemaakt."

Hoe start je zo’n proces op?
"Wanneer bij VideoAgency een briefing binnenkomt, stellen we gelijk het team samen. We kijken dan wie goed past bij de opdracht, qua ervaring, stijl en interesse. Creativiteit kent geen leeftijd, rangen en standen. Vandaar de keuze voor een student als creatief. We geloven dat door samenwerken de mooiste ideeën ontstaan, daarom is Tim Terra (adviseur van de Provincie) er het hele proces bij geweest. Van creatie tot aan het eind product."

Wat geeft deze video de VideoAgency identity?
"VideoAgency ❤ loves? Verhalen vertellen. Wij kunnen het bijzondere van het alledaagse goed en herkenbaar in beeld brengen. We zoeken het verhaal, bespreken het beste plan van aanpak en gieten dit in een vorm die de doelgroep snapt en voelt”, aldus André Freyssen.

Zcene Moving media gelooft in de communicatieve kracht van emotie.

In welke categorie hebben jullie prijzen gewonnen?

Henjo Guitjens, managing partner vertelt: "Eén in de categorie Kwaliteit en Vakmanschap met als titel 'De Duisenberglezing 2017' in opdracht van de Rabobank. Met de andere productie  over integriteitsdilemma hebben we de Gouden Reiger gewonnen in de categorie Creativiteit en Innovatie.”

Met welke opdrachten hebben jullie gewonnen?
"In de categorie Kwaliteit en Vakmanschap met als titel 'De Duisenberglezing 2017' in opdracht van de Rabobank. Deze video gaat over hoe handelsroutes van voedselgrondstoffen een steeds groter druk op ons milieu leggen en we misschien meer en beter lokaal kunnen verbouwen. De andere productie heet 'Integriteitsdilemma’s' en was in opdracht van de Politie. Daarmee hebben we de Gouden Reiger gewonnen in de categorie Creativiteit en Innovatie." Bekijk hier de video van Duisenberglezing. En hier voor de video van integriteitsdilemma.

Hoe zijn jullie op deze ideeën gekomen om de video’s zo te maken?
"De video heeft duidelijk grafische elementen en animaties om e.a. visueel te maken maar laat ook door middel van montagetechnieken zien hoe complex onze wereld is geworden. Doel was het op een aantrekkelijke manier discussiestarters te maken over gevoelige onderwerpen zoals geweld, drugs, lekken van vertrouwelijke informatie. We hebben gekozen voor lichtvoetige animatie en dialogen. Je kunt er om glimlachen, maar het is wel herkenbaar en we hebben niet de ruis van de ‘echte wereld’ die toch nooit klopt."

Hoe start je zo een proces op?
"Het proces om tot zo’n concept te komen is altijd samen met de opdrachtgever. In dit geval was er ook veel research nodig en dat geeft ook weer inspiratie. Ook deze vorm is in nauwe samenwerking met de opdrachtgever tot stand gekomen. Je moet de dialogen wel goed voorspelen, zodat het duidelijk wordt hoe zo iets gaat werken."

Wat geeft deze video de Zcene identity?
"Het is een typische Zcene productie omdat wij heel goed zijn in het simpel uitleggen van complexe zaken op een manier die toch aantrekkelijk is om naar te kijken. En bij de andere productie was het ook weer typisch Zcene, omdat we veel animatie toepassen en ook nu weer juist de kracht van emotie inzetten”, aldus Henjo Guitjens.

In de jury zat onder andere Corine van Impelen, bestuurslid bij Logeion. Bekijk meer informatie over de Gouden Reigers op avond van de opdrachtfilm.

Reacties op 'De Gouden Reigers 2018: 'heldere communicatie in beeld met inspirerende producties''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2018

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari