Zakelijk schrijven voor dummies - Eugéne van Haaren

Recensent: Teunis van Hoffen
Als je de titel van dit boek leest, denk je misschien aan die boeken met een gele omslag met daarop in beverige letters ‘VOOR DUMMIES’. Ze liggen vaak op grote stapels bij de witte boekhandel voor een vriendenprijsje. De beverige letters bestaan sinds de restyling vorig jaar niet meer en 30 euro is niet bepaald een vriendenprijsje.
Toch heb ik genoten van dit boek, maar niet vanwege de opmaak. Die is met standaard zwart-wit en grijze kaders uiterst saai. Maar wel vanwege Eugéne van Haaren die aanstekelijk schrijft en zich een enthousiaste leermeester toont. Het boek heeft 6 delen, waarbij deel 1 (terecht) is gereserveerd voor de journalistiek. Met lessen over hard en zacht nieuws en verhaalperspectieven is het voor de dummies meteen aanpoten. De schrijver vindt dat je het boek het beste hinkstapspringend door kunt gaan. Dat komt omdat er zo veel aan bod komt. Het boek staat vol schrijftips die gestructureerd en op een leuke manier worden gebracht. De manier waarop de auteur een formulier van de Belastingdienst herschrijft bijvoorbeeld is hilarisch. Verder beperkt hij zich niet alleen tot het schrijfambacht. Hij vertelt ook over persona’s en de klantreis, over toespraken en videoboodschappen. Een boek om te gebruiken bij een interne schrijfcursus of gewoon om je kennis op te frissen. Koop dit boek voor de inhoud. De vorm is niet meer dan 333 kopietjes van 9 cent.
Titel: Zakelijk schrijven voor dummies
Auteur: Eugéne van Haaren
Uitgever: BBNC Uitgevers, Amersfoort
Jaar van uitgave: 2017
ISBN-nummer: 978-90-453-5128-5
Aantal pagina’s: 333
Kosten: €29,99
Aaantal sterren: 3
Archief > 2017
december
- 18-12-17 11:20 - Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond - Kjeld Aij
- 18-12-17 11:10 - Het nieuwe schrijven - Dolf Weverink
- 18-12-17 10:59 - Lichaamstaal. Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden - Frank van Marwijk
- 18-12-17 10:51 - RAAK! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal - Reinier Rombouts & Raf Stevens
- 18-12-17 10:45 - Minder focus. Meer effect - Srini Pillay
- 18-12-17 10:40 - De customer journey in kaart in 60 minuten – Bart van der Kooi
- 18-12-17 10:10 - Media Training voor Iedereen - Frank Peters
september
- 22-09-17 13:26 - Zet je klant centraal! - Roy Klaassen, Karolien van der Ouderaa, Evelien van Damme
- 22-09-17 13:17 - Speedmailen - Richard Wolfe
- 22-09-17 12:18 - Werkboek nooit meer te druk - Tony Crabbe
- 22-09-17 11:33 - Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten - Dion van der Vaart
- 22-09-17 11:00 - Communication excellence: how to develop, manage and lead exceptional communications - Ralph Tench, Dejan Vercic, Ansgar Zerfass, Ángeles Moreno & Piet Verhoeven
- 22-09-17 10:45 - Zakelijk schrijven voor dummies - Eugéne van Haaren
- 22-09-17 10:13 - De managementideeënfabriek, Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis - Stefan Heusinkveld
juni
- 30-06-17 17:28 - Was het maar maandag, stress begrijpen om gelukkig te zijn op je werk - Brigitte Durruty
- 30-06-17 17:27 - Kickass content in 60 minuten - Rutger Steenbergen
- 30-06-17 17:25 - Innoveer jezelf - Gijs van Wulfen
- 30-06-17 17:22 - De vrije adviseur - Arjan Yspeert
- 30-06-17 17:20 - De online marketing machine, wat elke zzp’er moet weten over online marketing - Bart van den Belt
- 30-06-17 17:18 - De nieuwe communicatieprofessional, Communicatie als succesfactor voor Organisaties - Vera de Witte
- 30-06-17 17:09 - De gespreksfluisteraar - Ilse van Ravenstein
april
- 19-04-17 15:52 - Valse vrienden - Evert van Wijk
- 19-04-17 15:49 - Storytelling atlas - Suzanne Tesselaar
- 19-04-17 15:45 - Small data - Martin Lindstrom
- 19-04-17 15:41 - Leg dat #@!ding nou ‘ns weg! - Marnix Pauwels
- 19-04-17 15:36 - Hoe richt je een zwerm? - Eric Spaans, Gemma van der Ploeg en Rolf Resink
- 19-04-17 15:32 - Denkkracht - Richard E. Nisbett
- 19-04-17 15:26 - Koningin der aarde - Hugo Camps
- 19-04-17 15:06 - Communicatieverhaal halen 2016 - Miranda Mulder en Arjen van Leeuwen