Logo Zoeken
Online

Organisatie van de communicatie - Ron van der Jagt (wegens succes herhaald)

dinsdag 9 oktober 2018 van 15:30 uur tot 18:30 uur

Locatie

AkzoNobel Center - Amsterdam
Christian Neefestraat 2
1077 WW Amsterdam
Excellence_landscape.jpg

We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie 24/7 communiceert. Niet alleen intern, maar ook met de rest van de wereld. Informatie delen en contact met de omgeving is al lang niet meer het exclusieve domein van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen. Reorganisaties en bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Eén ding is daarbij duidelijk. De afdeling Communicatie moet zélf het initiatief nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering.   

We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie 24/7 communiceert. Niet alleen intern, maar ook met de rest van de wereld. Informatie delen en contact met de omgeving is al lang niet meer het exclusieve domein van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen. Reorganisaties en bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Eén ding is daarbij duidelijk. De afdeling Communicatie moet zélf het initiatief nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering.

Centrale vragen bij de organisatie en (her)inrichting van de communicatie zijn onder andere: Hoe maken we de afdeling klaar voor de toekomst? Hoe kunnen we communicatie optimaal laten aansluiten bij de agenda van de top? Wat zijn onmisbare kerntaken van de afdeling en wat kunnen we beter elders onderbrengen of uitbesteden? Wat zijn beproefde modellen en wat zijn actuele trends voor de inrichting van de communicatiefunctie? Is het onderscheid tussen interne en externe communicatie nog wel van deze tijd en wat zijn de alternatieven? Wat is de positie van de woordvoerders in een digitaliserende wereld waarin online media centraal staan? Welke lessen kunnen we leren van de beste afdelingen communicatie in andere organisaties?

De meest gestelde vraag door de top van de organisatie is in dit verband: "Onze afdeling Communicatie lijkt een ‘ballenbak aan dingetjes’. Hoe bouwen we een communicatiefunctie die echt het verschil weet te maken? Hoe creëren we een sterke afdeling met meer focus, meer relevantie en meer impact?” Ron van der Jagt van Berenschot is dé expert als het gaat om de organisatie, (her)inrichting en professionalisering van afdelingen Communicatie. In een geactualiseerd college deelt hij zijn input, ideeën en ervaringen bij genoemde vragen. Van der Jagt laat beproefde modellen zien, bespreekt onderzoeksresultaten en actuele voorbeelden, signaleert trends en deelt ervaringen en tips waar jij je voordeel mee kunt doen. Aansluitend volgt een dialoog onder leiding van Judith Coster, VP corporate communications bij KLM.


Dit CommunicatieCollege is een initiatief vanuit het Centrum Strategische Communicatie van Logeion.



Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) verbindt de communicatiewetenschap met de praktijk. Onderzoekers en docenten van onderzoeksinstellingen, zoals universiteiten, hogescholen en particuliere onderwijsinstellingen, en communicatieprofessionals verkennen elkaars werkterrein, delen kennis en ontwikkelen samen relevante onderzoeksvragen. De verdieping en verrijking die deze ontmoetingen opleveren geven richting aan de verdere professionalisering van het (strategische) communicatievak.

Voor meer informatie, zie de website van het Centrum Strategische Communicatie.

Over de sprekers

j coster 200 200.jpg

Judith Coster

Judith Coster heeft ruim 20 jaar ervaring als reputatie- en verandermanager. Zij is gespecialiseerd in corporate communicatie, het opstellen en implementeren van communicatiestrategieën, reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Coster begon haar carrière bij de top communicatie adviesbureaus BIKKER en Pleon, en werkte ruim 10 jaar als interim manager voor organisaties als KLM, NS, Rabobank Nederland, Rabobank International, ProRail, GVB en NWO. Voorafgaand aan haar huidige functie was zij lid van het directieberaad bij het CBR, waar zij verantwoordelijk was voor communicatie, Public Affairs en crisismanagement. Bij KLM is Coster Vice President Corporate Communications en verantwoordelijk voor de wereldwijde reputatie van de maatschappij. Hier adviseert zij het hoger management en geeft zij leiding aan een team van 48 professionals.
Ron van der Jagt 2014 - portret 1 kleiner.jpg

Ron van der Jagt

Ron van der Jagt is als bestuursadviseur verbonden aan adviesbureau Berenschot. Hij helpt opdrachtgevers bij vraagstukken op het snijvlak van strategie en communicatie. Hij geldt als expert op het gebied van positionering, reputatie, corporate communicatiebeleid en strategische communicatie bij complexe issues. Een bijzonder specialisme is de organisatie van de communicatie, inclusief de (her)inrichting en professionalisering van communicatieafdelingen. Van der Jagt was eerder onder andere partner bij adviesbureau Boer & Croon, waar hij voorzitter was van de adviesgroep Reputatie & Communicatie. Hij is auteur en co-auteur van talloze artikelen en verschillende boeken, waaronder ‘Corporate Reputatiemanagement’ (Kluwer). Zijn onderzoek 'Executives on Reputation' werd door de Erasmus Universiteit bekroond met de Shell Excellence Award. Naast zijn werk is Van der Jagt maatschappelijk actief, als bestuurder en toezichthouder. Momenteel is hij onder andere lid Raad van Commissarissen bij KWH, het kwaliteitsinstituut voor de woningcorporatie sector. Ook is hij oud-voorzitter en erelid van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

AkzoNobel Center - Amsterdam

Christian Neefestraat 2
1077 WW AMSTERDAM
Bekijk op Google Maps

Openbaar vervoer

AkzoNobel Center ligt aan het Beatrixpark, dicht bij Station Amsterdam Zuid en is uitstekend bereikbaar via het openbaar vervoer.

Vanaf Amsterdam Central station: Neem metrolijn 51 richting Westwijk, stap uit bij halte Amsterdam Zuid. De reistijd bedraagt ongeveer 20 min.

Vanaf Amsterdam Sloterdijk: Neem metrolijn 50 richting Gein, stap uit bij halte Amsterdam Zuid. Reistijd bedraagt ongeveer 14 minuten.

Vanaf Schiphol Airport: De treinen vertrekken elke 15 minuten richting Amsterdam Zuid. De reistijd is ongeveer 7 minuten. Alternatief is het gebruik maken van een taxi, reistijd is 25 minuten en de kosten bedragen ongeveer €30.

Met de auto via de A10

Vanuit Utrecht/Eindhoven (afrit S109)

Neem de afslag S109 vanaf de A10 naar de Europaboulevard/S109 in Zuideramstel, Amsterdam. Neem de afslag S109 richting Buitenveldert. Sla na 300 meter linksaf naar Europaboulevard/S109. Sla na 800 meter rechtsaf naar de Boelelaan. Sla bij stoplichten rechtsaf naar de Beethovenstraat, neem de eerste weg rechts na het viaduct (= Christian Neefestraat).

Vanuit Schiphol Airport/Den Haag/Rotterdam (afrit S109)

Neem de afslag s109 richting s110/RAI/Rivierenbuurt. Sla rechtsaf naar de Europaboulevard/S109 (borden naar Centrum/s110). Sla linksaf naar de Boelelaan. Sla bij stoplichten rechtsaf naar de Beethovenstraat, neem de eerste weg rechts na het viaduct (= Christian Neefestraat).

Parkeren

Er zijn in de omgeving diverse mogelijkheden om betaald te parkeren zoals op P15 op ca. 200 meter afstand aan de zuidzijde van het A10 viaduct over de Beethovenstraat. Parkeerkosten zijn voor eigen rekening.

Prijzen

Niet-Leden
€ 130,00

Kostenoverzicht:
Leden: €65,00 
Young Logeion: €32,50
Niet-leden: €130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 1 oktober 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.