Logo Zoeken
Webinar Online

Hoe beïnvloeden de media de kiezer?

donderdag 25 maart 2021 van 16:00 uur tot 17:00 uur
CSC Rens 705x220.jpg

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat journalisten de werkelijkheid soms negatiever voorstellen dan die in werkelijkheid was. Lezers bleken gevoeliger voor negatief nieuws dan voor positief nieuws. Slecht nieuws werd door hen eerder opgepakt dan goed nieuws. Hebben we deze zogenaamde dubbele negativiteitsbias ook gezien bij de publiciteit rond de verkiezingen?  Bepaalde groepen in de samenleving lijken zich af te keren van de traditionele nieuwsbronnen. Zagen we de afgelopen maanden deze news avoidance ook?

Dit webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de zogenaamde CSC Webinars.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat journalisten de werkelijkheid soms negatiever voorstellen dan die daadwerkelijk is. Lezers bleken gevoeliger voor negatief nieuws dan voor positief nieuws. Hebben we deze zogenaamde dubbele negativiteitsbias bijvoorbeeld ook gezien bij de publiciteit rond de verkiezingen van 17 maart? Wat is de impact van mediaberichtgeving op de kiezer rond de verkiezingen? Welke rol spelen fake nieuws en samenzweringstheorieën? Ook lijken bepaalde groepen in de samenleving zich af te keren van de traditionele nieuwsbronnen. Zagen we de afgelopen maanden deze news avoidance ook? En misschien nog wel belangrijker: hoe kun je hier als communicatieprofessional mee omgaan?

Minicollege 1
Rens Vliegenthart is hoogleraar Media en Samenleving bij de afdeling communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met de interactie tussen media en politiek en de effecten van mediaberichtgeving op kiezers, consumenten en algemeen publiek. Hij is wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communication. Rens vertelt in dit onlangs verschenen artikel meer over de invloed van de media op publieke opinie: “Centraal in mijn onderzoek staat: Hoe berichtten de media over een crisis en wat was het effect op anderen? Slecht nieuws wordt eerder opgepakt dan goed nieuws. De uitspraak, dat ‘media ons de crisis inpraten’, is dus niet geheel ongegrond.”

Minicollege 2
André Krouwel is docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is oprichter en mede-eigenaar van Kieskompas. Hij is gefascineerd door het gedrag van de middengroepen. Het zogenaamde ‘squeezed middle’ lijkt het vertrouwen in de politiek en de instituties te hebben verloren en voelt zich cultureel en economisch bedreigd. Dat maakt deze groep gevoelig voor samenzweringstheorieën en populistische bewegingen. Extreem taalgebruik zoals spreken over de ‘bedreiging van onze vrijheden’, ‘partijkartel’ en ‘omvolkingstheorie’ werkt polariserend. Ook een nieuwsdynamiek gericht op incidenten draagt daaraan bij. Wat kun je hier in overheidscommunicatie tegenover zetten gericht op herstel van vertrouwen?

In dit webinar krijg je meer inzicht in de rol van nieuwsproducenten en – consumenten in de hedendaagse nieuwsdynamiek. Ook leer je meer over de mechanismen die het geloof in samenzweringstheorieën versterken. Je krijgt suggesties aangereikt wat je hier door middel van communicatie tegenover kunt zetten. Christian Burgers (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) geeft na afloop zijn reflectie op beide minicolleges. Dit webinar sluit aan bij de Logeion-trend ‘verdeelde wereld, gedeelde toekomst’.

Professionalisering, kennisdeling is één van de kernactiviteiten van Logeion door de jaren heen. Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) geeft daar op een bijzondere manier invulling aan door de verbinding wetenschap-praktijk te versterken.

Aan de universiteiten en hogescholen die partner zijn van het Centrum Strategische Communicatie vindt regelmatig baanbrekend onderzoek plaats, dat zijn weg naar de praktijk nog niet gevonden heeft. Door de verbinding te leggen, wil Logeion bevorderen dat communicatieprofessionals werken op basis van de nieuwste inzichten in de wetenschap. Anderzijds vinden we het van belang dat wetenschappers antwoorden proberen te geven op vragen die in de praktijk leven. Het webinar met Rens Vliegenthart (UvA) en André Krouwel (VU) is het eerste CSC Webinar.  

Over de sprekers

André Krouwel 200x200.jpg

André Krouwel

doceert politicologie en communicatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is oprichter en van Kieskompas (Verkiezingskompas). Miljoenen kiezers maken gebruik van dergelijke stemhulpen om te bepalen welke politieke partij het dichtst bij hun eigen beleidsvoorkeuren staat. Dat levert diepgravende inzichten op voor wetenschappelijk onderzoek. Krouwel’s onderzoek richt zich dan ook voornamelijk op de verandering van politieke partijen en de transformatie van het politieke landschap, verkiezingen en campagnes, stemgedrag, populisme, euroscepticisme, extremisme (versus politiek gematigdheid) en complot-denken. In zijn werk analyseert Krouwel de polarisatie tussen vertegenwoordigers van de traditionele politiek – Christen- en sociaal-democraten – en anti-systeem politici die de partijdemocratie en regeringsvorming beïnvloeden.
Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager. Samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagt zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC) en modereert hiervoor veel bijeenkomsten.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Daarnaast is hij hoogleraar Communication and Organisations aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO. Tijdens CSC-bijeenkomsten reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.
foto-Rens-Vliegenthart.jpg

Rens Vliegenthart

Prof. dr. Rens Vliegenthart (1980) is hoogleraar Media en Samenleving aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij doet onderzoek naar mediaberichtgeving van politieke actoren en sociale bewegingen met een focus op de totstandkoming van deze berichtgeving en hoe deze het politieke proces en de publieke opinie beïnvloedt. In 2012 publiceerde hij het boek U kletst uit uw nek. Over de relatie tussen politiek, media en de kiezer. Vliegenthart zit in het bestuur van de Amsterdam School of Communication Research en is voorzitter van de sectie politieke communicatie van de Netherlands-Flanders Communication Association.

Prijzen

Niet-Leden
€ 10,00

Kostenoverzicht:
Leden: € gratis
Logeion Young Professionals: € gratis
Niet-leden: € 10,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 17 maart 2021. 

Dit jaar bestaat Logeion 75 jaar. Alle Logeion-leden kunnen dit jaar gratis naar 10 geselecteerde bijeenkomsten. 

Dit webinar is de vijfde van de 10 geselecteerde gratis bijeenkomsten in 2021 voor leden.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer van deze actie.