Inschrijving Strategische Communicatie Challenge 2022 geopend

Challenge_705x220.jpgmaandag 22 november 2021 14:43

Logeion nodigt onderzoekers van hogescholen en universiteiten die zijn aangesloten bij het Centrum Strategische Communicatie uit om voorstellen in te dienen voor de Strategische Communicatie Challenge 2022. Heb je een idee voor een onderzoek dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie? Stuur dan je onderzoeksvoorstel voor 1 maart 2022 in. De winnaar van de Strategische Communicatie Challenge ontvangt € 25.000 van het CSC. Pak jij deze unieke kans om jouw onderzoek te realiseren of uit te bouwen?

Door de redactie

De Strategische Communicatie Challenge is een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion, en wordt mede mogelijk gemaakt door de bijdragen van de Partners en Vrienden van het CSC. Eerdere winnaars waren Piet Verhoeven (UvA) voor een onderzoek naar de visie van de boardroom op de rol van communicatie ten aanzien van Big Data , Margot van der Goot (UvA) voor een onderzoek naar chatbots en Komala Mazerant (Hogeschool Rotterdam). De resultaten van het onderzoek van Mazerant c.s. naar de Purpose Paradox worden in juni 2022 tijdens C-day gepresenteerd.

Wat houdt de Strategische Communicatie Challenge in?
Logeion daagt onderzoekers uit om met een onderzoeksvoorstel te komen dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie. De jury beslist eind maart of je wordt uitgenodigd om je voorstel te pitchen. Het idee is dat je kort het voorstel presenteert, waarna vragen kunnen worden gesteld door de jury.

Je pitch wordt in april 2022 beoordeeld door een jury bestaande uit de hoogleraar Strategische Communicatie (Christian Burgers), twee vertegenwoordigers vanuit Logeion (Celia Noordegraaf, Mariette Pasman), drie partners (Jeroen Scholten, Eric Lagerwey, Ursela Schennink) en de winnaar van vorig jaar (Komala Mazerant).

Waarover moet het onderzoek gaan?
Mogelijke thema’s waaraan gedacht kan worden, zijn de uitdagingen die voortvloeien uit de communicatietrends die tweejaarlijks worden gepresenteerd vanuit Logeion:

  • Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst
  • Technologie als bondgenoot
  • Communicatie binnen de belevingswereld van doelgroepen


Ook de European Communications Monitor 2020 en 2021 kan de nodige inspiratie bieden:

  • Digitalisering van de interne en externe communicatie
  • De rol van communicatie bij diversiteit en inclusie
  • Communicatie en vertrouwen
  • Veranderende rollen van communicatieprofessionals
  • Klimaatcommunicatie

 
Kijk bijvoorbeeld of uit je eigen onderzoeksgebied een interessante vraag voortkomt voor Logeion, waar je een aantal van je mensen op zou kunnen/willen zetten.  De relevantie voor Logeion wordt hoger wanneer het thema relevant is voor een brede groep communicatieprofessionals. Je kunt natuurlijk ook partners vragen, wat zij interessant zouden vinden.

Waaraan moet het onderzoeksvoorstel voldoen?
De onderzoekseisen zijn:

  • Verzamel en analyseer empirische data met een onderzoeksmethode die past bij de vraag (kwalitatief of kwantitatief)
  • Idealiter is het onderzoeksresultaat relevant voor de praktijk én de wetenschap
  • Praktische relevantie: het onderzoeksresultaat wordt samengevat in een handzame overzichtsheet (management summary/infographic) die kan worden gedownload via de website van Logeion ten behoeve van de communicatiegemeenschap. Het wordt sterk aangeraden om dit te doen via een publicatie in de reeks CSC Insights.
  • Wetenschappelijke relevantie: het onderzoek resulteert in een academische bijdrage die tenminste kan worden aangeboden op het Etmaal van de Communicatie (eind jan/begin februari 2020) en zo mogelijk aan een wetenschappelijk tijdschrift dat in aanzien staat bij vakgenoten. Vul het aanvraagformulier op de website zo volledig mogelijk in.


Wat is de planning van het onderzoek?

De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd aan de partners van de Leerstoel en in juni 2023 tijdens C-day.

Welke budget is beschikbaar?
Budget: € 25.000

Wie mogen er pitchen?
Onderzoekers van partners van het Centrum Strategische Communicatie mogen pitchen. Dat zijn: Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Wageningen Universiteit en Research, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Twente, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam, Hanzehogeschool, Fontys Hogescholen, en Avans Hogeschool. Staat jouw instelling niet in het rijtje?  Benader je afdelingshoofd en geef aan dat het belangrijk is bij dit initiatief aan te sluiten. De kosten voor een onderzoeksinstelling bedragen € 1000,- per jaar. Download de partnerflyer elders op deze pagina.

 Download hier het aanvraagformulier


Dien het aanvraagformulier uiterlijk 1 maart 2022 in!  

Meer informatie over de Challenge: 

https://www.logeion.nl/k/n1704/news/view/384278/129574/onderzoeksproject-de-purpose-paradox-voorbij-wint-strategische-communicatie-challenge-2021-van-logeion.html

https://www.logeion.nl/k/n1704/news/view/216806/129574/onderzoek-naar-chatbots-wint-strategische-communicatie-challenge.html

« Terug

Reacties op 'Inschrijving Strategische Communicatie Challenge 2022 geopend'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.