De betekenis van Europese trends in communicatie voor Nederlandse communicatieprofessionals

CSC_insights_705x220.pngmaandag 01 november 2021 13:04

Met trots presenteert het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion CSC Insights, het eerste deel van een reeks publicaties gericht op de verbinding tussen wetenschap en (communicatie)praktijk. Deze publicatie is tot stand gekomen in samenwerking met USG Marketing & Communications, partner van het CSC. In CSC Insights I worden de inzichten uit de Europese Communicatiemonitor 2021 (ECM) vertaald naar de Nederlandse communicatiepraktijk. Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie, coördineert vanuit Nederland het onderzoek van de ECM. Hij geeft een overzicht van de belangrijkste inzichten voor Nederlandse communicatieprofessionals. Drie vakgenoten reflecteren daarop vanuit de praktijk.

Door de redactie

Digitalisering van de communicatie is dé grote uitdaging voor communicatieprofessionals in heel Europa. Daarbij gaat het zowel om de digitalisering van de infrastructuur als de digitalisering van de interne- en externe communicatie met stakeholders, zo blijkt uit de Europese Communicatiemonitor 2021. De rollen van communicatieprofessionals zijn flink aan het veranderen. In deze Nederlandstalige publicatie wordt ingegaan op de Nederlandse situatie én reflecteren enkele vooraanstaande vakgenoten op deze resultaten vanuit hun beroepservaring.

Uit de ECM blijkt dat digitalisering van communicatie belangrijk is voor communicatieprofessionals:

* 87,7% vindt digitalisering van stakeholdercommunicatie belangrijk;
* 83,9% vindt het digitaliseren van de communicatie-infrastructuur belangrijk.

Tegelijkertijd is digitalisering ook een grote uitdaging volgens communicatieprofessionals:

* 39,2% geeft aan dat hun organisatie nog moet groeien in digitalisering.

In de publicatie beschrijft Frank Bruijnickx van OBI4wan hoe digitale communicatietools kunnen helpen om doelen te bereiken. Digitale tools lenen zich bijvoorbeeld goed voor communicatieonderzoek zodat je leert welke vragen er bij de doelgroep leven en wat er beter kan. Communicatie- en stakeholdersmanager Karin Dooren deelt haar ervaringen bij Windpark Fryslân met betrekking tot digitalisering. Haar stelling is onder andere, dat digitale communicatie ook persoonlijk kan zijn. Krijg je dat voor elkaar, dan breng je je stakeholders dichterbij dan ooit.

Communicatieprofessionals vervullen verschillende rollen. De Europese Communicatiemonitor onderscheidt er vijf: communicator, ambassadeur, manager, coach en adviseur. De meeste communicatieprofessionals (77,1%) geven aan dat ze het meest vaardig zijn in de communicator-rol. De overige rollen zitten rond de 50%. Marieke van Os, directeur van USG Marketing & Communications, herkent de rollen en trends uit de ECM. Zij schetst vanuit haar perspectief de ontwikkelingen in de sector. Haar kernboodschap: kijk verder dan opleiding en ervaring. Wendbaarheid is daarbij de sleutel. Voor young professionals én ervaren vakgenoten. Zo blijft het vakgebied toekomstbestendig.

Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is een onderdeel van Logeion, de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. Doel van het CSC is wetenschap en praktijk met elkaar te verbinden. Spil van het CSC is de bijzondere Leerstoel Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, die bekleed wordt door Christian Burgers. De activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door Partners en Vrienden.

Klik hier voor de publicatie.




« Terug

Reacties op 'De betekenis van Europese trends in communicatie voor Nederlandse communicatieprofessionals'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.