Neem je als mkb deel aan online maatschappelijke discussies of juist niet?

Onderzoek research 705x220.jpgwoensdag 06 oktober 2021 13:05

Hoe en wanneer besluit je als mkb-onderneming om een stelling in het maatschappelijk debat in te nemen? Kies je een positie in de maatschappelijke discussie? En als je dat doet, welke positie kies je dan? Of neem je juist geen stelling in? Waarom dan niet?

Door de redactie

Grote merken zoals ABN Amro en Heineken nemen geregeld een standpunt in. Zo lanceerde ABN Amro afgelopen zomer zijn Pride-campagne 'Zelfverzekerd op de werkvloer', waarin verschillende ABN Amro-medewerkers uit de LGBTQ+-gemeenschap aan het woord komen en vertellen over hun weg naar zelfacceptatie. Met 'The Night is Young' riep Heineken mensen op om hun Covid-vaccinatie te halen. Beide merken namen met deze campagnes een duidelijk standpunt in, en werden zo onderdeel van maatschappelijke discussies. Het innemen van een standpunt in maatschappelijke discussies is een gewaagde stap voor organisaties; de stellingname kan enerzijds de reputatie en positionering van een organisatie versterken, maar anderzijds kan het ook leiden tot vervreemding bij (delen van) het publiek.

Voor een onderzoeksproject vanuit het Lectoraat Communicatie in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht zijn we benieuwd of mkb-ondernemingen (waar minimaal één communicatie- of marketingprofessional werkaam is) zich ook met dergelijke thematiek bezighouden: hoe gaan mkb’s met deze thematiek om? Worstelen zij met de vraag of ze al dan niet stelling moeten innemen in het (online) maatschappelijke debat of zijn zij er helemaal niet mee bezig? Gaat het aan hen voorbij en waarom is dat dan? En als ze er wel mee bezig zijn, is het dan lastig om een stelling in te nemen?

Werk je als communicatieprofessional bij een mkb (branche en omvang maakt niet uit) en wil je hierover meedenken en meepraten? Op vrijdag 15 oktober van 11.00-12.30 uur vindt er een online sessie (via Teams) plaats over dit thema. Meld je aan door een mail te sturen naar suzanne.debakker@hu.nl. Wil je wel meedenken/praten hierover maar kun je niet op 15 oktober, stuur dan ook een mail naar suzanne.debakker@hu.nl.

 

 

« Terug

Reacties op 'Neem je als mkb deel aan online maatschappelijke discussies of juist niet?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2021 > oktober