'Het communicatievak ontwikkelt door, dus moet jij mee ontwikkelen'

Esther Holster HQ 705x220.jpgdinsdag 01 juni 2021 16:34

"De beroepsniveauprofielen (BNP's) helpen je met inzicht te krijgen in waar je staat met je professionele ontwikkeling en wat je nodig hebt om goed in te spelen in de actuele vraagstukken, maar ook om variatie in je aanpak en werk te creëren", vindt Esther Holster. Zij is directeur van het communicatiebureau Publiec en zet zich als Logeion-lid o.a. in voor de beroepsniveauprofielen. In deze 'Logeion-leden aan het werk' gaan we met haar dieper in op het belang van professionele ontwikkeling voor communicatieprofessionals.

Door de redactie

We zitten inmiddels in wat de eindfase lijkt te zijn van de coronacrisis. Wat is daarvan de impact geweest op jou en jouw communicatiebureau Publiec?
Esther: "Eigenlijk heeft Publiec vooral positieve effecten ervaren na de komst van corona. Op 13 maart gaven we voor het laatst een fysieke training. Vanaf begin mei startten we met de eerste online training, met succes! Het was altijd al een wens van ons, om online trainingen aan te bieden, dus al onze materialen en werkvormen lagen al op een digitale plank. Nu konden we het ook echt gaan gebruiken. Het enige dat we moesten doen, was op zoek naar een geschikte digitale trainingsruimte. Al onze trainers en begeleiders van strategische sessies pakten dit snel op. Wat ook anders was het type opdrachten, we hebben meer dan anders klankbordgroepen en bewonersavonden vormgegeven en begeleid. Mooie ontwikkeling is ook dat veel van onze klanten online willen blijven. Niet iedere opdrachtgever stond in eerste instantie te trappelen om online met ons te gaan, maar we krijgen echt hele positieve geluiden terug. Ik ben van mening dat de leeropbrengsten en resultaten beter zijn dan (alleen) fysiek. Ook hebben we na de zomer enkele hybride bijeenkomsten gehad, dat was wel schakelen, maar ook super geslaagd!"

Jij zet je als Logeion-lid in voor de ontwikkeling van het vak, met speciale aandacht voor de beroepsniveauprofielen (BNP’s). Waarom zet je je hier zo voor in?
Esther: "Ik merk dat we als communicatieprofessionals eigenlijk genieten van de ‘waan van de dag’, wij hebben daar zelfs een workshop voor ontwikkeld. Deze mentaliteit zie ik ook in de behoefte van ontwikkelen terug, men neemt daar niet voldoende de tijd voor. Veel mensen redden zich wel, denken ze, tot ze opeens ingehaald worden door ontwikkelingen die ze niet in beeld hadden. En dat kan ten koste gaan van de positie van het team Communicatie in een organisatie.

Het vak ontwikkelt door, dus moet jij (al heb je jaren ervaring) mee ontwikkelen. De BNP's helpen je met inzicht te krijgen waar je staat met je ontwikkeling en wat je nodig hebt om goed in te spelen in de actuele vraagstukken, maar ook om variatie in je aanpak en werk te creëren. En je kunt je verder ontwikkelen door ook eens andere projecten of thema’s beet te pakken of door een training of opleiding te volgen. Dat kan natuurlijk door eens een kijkje te nemen in de keuken bij een ander of bij een collega."

Waarom zijn de BNP’s in jouw ogen zo belangrijk?
Etsher: "De BNP’s zijn samen (door)ontwikkeld met diverse partijen uit het werkveld en het onderwijswereld. Ze spelen in op trends en actualiteiten uit ons vak en bieden echt een goed beeld van waar ons vak staat en hoe jij daar zelf of als team in staat. Het is een belangrijk instrument en dat hoort in mijn ogen thuis bij een beroepsvereniging. Ik gebruik ze zelf bij Publiec ook weleens als we met teams aan de slag gaan. Dan kijken we waar het team staat in de 6 verschillende kerntaken en op welke niveaus de collega’s staan en hoe ze elkaar kunnen versterken en helpen. Opvallend is dat 'Analyseren en Begeleiden' vaak ondervertegenwoordigd is. Maar ook 'Adviseren', hoe gek dat ook klinkt. Ook in de kerntaak 'Adviseren' moeten we ons blijven ontwikkelen. Laten wij bij Publiec nu juist daarop diverse tools en methodes voor hebben om je die diverse kerntaken beter in te bekwamen."

Je hebt inmiddels twee workshops over de BNP’s gegeven. Kun je iets vertellen over de ervaringen tijdens deze workshops?
Esther: Het is echt een WORKshop, waar deelnemers aan de slag gaan met de BNP-tool en aan het einde van de workshop weten ze wat ze er mee kunnen, hoe de tool is ontstaan en hoe de tool werkt. De deelnemers kwamen uit diverse hoeken en met diverse functies, heel leuk. Ze hadden diverse vragen die we ophaalden via een Mentimeter. Vervolgens gingen de deelnemers in breakoutrooms aan de slag met de tool. We vragen de deelnemers deze vooraf in te vullen. En zoals hierboven geschetst, daar is niet iedereen aan toegekomen door de ‘waan van de dag’, dus daar hebben we ook wel weer een mouw aan gepast. Leuke gesprekken en ook nog goede tips van de deelnemers. Dat is ook de reden dat we een maximum van 25 deelnemers per workshop hebben aangegeven, omdat je dan ook het gesprek met elkaar goed kunt voeren."

Laatste vraag Esther, waarom zou iemand lid moeten worden van Logeion?
Esther: "Ik denk dat iedereen die een bepaald beroep heeft en de luxe heeft dat er een vereniging is, daar lid van moet worden. Zeker bij een vak als die van ons, waar continue trends en ontwikkelingen zijn, die ons werk beïnvloeden en veranderen. Ook onontkoombaar dat je niet een eigen netwerk hebt met professionals, want sparren en leren van elkaar is zo prettig. We missen nu natuurlijk wel de persoonlijke spontane ontmoetingen, alhoewel dat ook nog met diverse digitale tools kan. Ik zie een vereniging niet alleen als een netwerk en platform om te halen, maar ook zeker om te brengen. Eerder was ik coach voor leden van Logeion en lid van de themagroep Crisiscommunicatie. Dat heeft mij veel gebracht, maar ik vond het dus ook leuk om iets voor de vereniging te doen. Dat geldt ook voor deze workshops, die zijn echt heel leuk om te geven."

Interesse in de workshop 'Beroepsniveauprofielen: wat kun je er mee?'? Er zijn nog enkele plekken beschikbaar op 7 september van 12.30 tot 14.00 uur en van 15.00 tot 16.30 uur. De workshop is exclusief voor Logeion-leden. En: ook nog eens gratis voor leden, omdat Logeion dit jaar 75 jaar bestaat. Wees er snel bij!

« Terug

Reacties op ''Het communicatievak ontwikkelt door, dus moet jij mee ontwikkelen''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.