De belangrijkste lessen van een freelancer uit het coronajaar

Marieke Schouten L-l ah werk 705x220.jpgdinsdag 23 maart 2021 18:49

Marieke Schouten is zelfstandig communicatieadviseur en copywriter. Onder de noemer ‘Schrijver met een missie’ helpt ze bedrijven met het verwoorden van hun missie. Dat doet ze voor branches in de voedingsindustrie tot e-commerce en het onderwijs. Met diverse doelgroepen als eindgebruiker ontwikkelt ze verhaallijnen en schrijft ze teksten voor alle soorten communicatiemiddelen. Haar achtergrond in voorlichtingscampagnes en online marketing is daarin een leidraad. 2020 was haar eerste volledige jaar als freelancer. Wat was de impact van de coronamaatregelen op haar werk en wat zijn de belangrijkste lessen? Je leest het in deze 'Logeion-leden aan het werk'.

Door de redactie

Hoe belangrijk is een goed verhaal voor je communicatie?
Marieke: “Op de middelbare school had ik een geschiedenisleraar die fantastisch kon vertellen. Op de vrijdagmiddagen in de schoolbank waande ik me daadwerkelijk in het oude Rome. Dat is wat een goed verhaal met je doet, het prikkelt je fantasie en zorgt dat je het verhaal onthoudt. Veel bedrijven gaan er vanuit dat de doelgroep, net als bij die geschiedenisleraar, aandachtig hun e-mail, promotiebericht of nieuwsbrief leest.” 

‘Ik lig niet wakker van een taalfout maar wel van een slap verhaal’

“De realiteit is een stuk minder charmant,” vervolgt Marieke. “Je doelgroep zit op de wc met de telefoon in de hand, scrolt dagelijks door 9 meter social media en beslist binnen een milliseconde om wel of niet te klikken. Heb je pech dan spoelen ze door en verlaten ze de salesfunnel. Daarom lig ik eerder wakker van een slap verhaal dan van een taalfout. Goede tekst begint bij een goed verhaal.”

Is copy belangrijker geworden door de coronacrisis?
Marieke: “Communicatie is een goed verhaal in zijn totaliteit. Een sterke tekst op zichzelf ‘doesn't do the trick’. Uiteindelijk gaat het om de balans en de timing tussen alle content. Ik ben heel blij dat ik in mijn eerste baan bij de Brandwonden Stichting heb geleerd om voorlichtingscampagnes van A tot Z uit te rollen. Er werd niks uitbesteed dus ik bedacht het creatieve concept, interviewde mensen, schreef de teksten, zette webpagina’s en nieuwsbrieven op en adverteerde op social media. Dat is onwijs leerzaam, je analyseert direct of je werk resultaat oplevert en verbetert dus ook continu jezelf.”

‘Ik doe niet altijd wat er van mij gevraagd wordt, dat wordt gewaardeerd’

Hoe kom je aan opdrachten in een tijd waarin die fysieke ontmoetingen niet mogelijk zijn?
Marieke: “Alles komt via connecties en tevreden opdrachtgevers. Ik doe mijn werk met onwijs veel plezier en vind de klik heel belangrijk. Daarom ga ik het eerste gesprek altijd open in. En ik doe niet altijd wat er van mij gevraagd wordt. Dan bedenk ik toch een nieuwe insteek, voel  en weet ik dat ik goed zit , maar slaat de twijfel toch nog toe bij het versturen. Tot nu toe krijg ik daar juist de meest enthousiaste reacties op. Letterlijk verwoorden wat iemand zegt is niet genoeg. Persoonlijk contact vind ik daarom zo belangrijk, er wordt heel veel tussen de regels doorverteld. Door de coronamaatregelen is het fysieke contact minder geworden, maar niet minder sociaal.”

‘De mindset van tante Nel is het grootste cadeau van 2020’

Wat is je belangrijkste les uit 2020?
Marieke: “Mijn oudtante inspireerde mij drie jaar geleden om mee te doen aan een schrijfwedstrijd, die won ik en dat was het laatste zetje om te starten als freelancer. In 2020 is ze overleden op 102-jarige leeftijd. Haar levensvisie was altijd: ‘Kijk naar wat je wel hebt en niet naar wat je niet hebt’. Gebeurtenissen overkomen je, hoe je ermee omgaat is een keuze. Met die mindset zie je vooral positieve dingen en kansen. Het boek ‘De logica van geluk’ is hier een enorm inspirerend boek voor.”

Tenslotte, je bent ook lid van de jury van de verhalenwedstrijd voor Logeion. Waar moet in jouw ogen een goed en onderscheidend verhaal aan voldoen?
“Daar heb ik wel ideeën over. Ik denk dat je allereerst over iets moet schrijven waar je enthousiast van wordt, waarbij er een vlammetje aangaat. Verplaats je in de doelgroep en leg niet alles tot in den treure uit. Dat is een bekende valkuil; de angst om niet volledig te zijn. Laat een vriend of familielid meelezen, dat helpt. Belangrijk is dat je uiteindelijk structuur aanbrengt waarmee je de verwachtingen managet van de lezer. Met schrijftechnieken scherp je uiteindelijk je verhaal aan. Verwijder schijnhulpwerkwoorden, maak gebruik van bewegende werkwoorden en bedenk dat het altijd korter kan.”

Met haar organisatie ‘Schrijver met een missie’ heeft Marieke Schouten de missie om bedrijven en personen te helpen met het uitdrukken van hun boodschappen in schrift. Ze helpt ook jou graag hiermee en biedt je daarom werkbladen over creatief schrijven met structuur aan. Doe er je voordeel mee!

« Terug

Reacties op 'De belangrijkste lessen van een freelancer uit het coronajaar'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.