Simone Dorreboom: “Iedere communicatieprofessional is het zichzelf en het vak verplicht om zich te blijven ontwikkelen”

Simone & team 705x220.jpgdinsdag 23 februari 2021 16:52

Simone Dorreboom is directeur en eigenaar van Van der Hilst. Sinds jaar en dag leidt Van der Hilst communicatieprofessionals op en veel mensen zullen de organisatie dan ook kennen van de vier generieke communicatieopleidingen: A,B,C en D. In deze ‘Logeion-leden aan het werk’ vragen we Simone natuurlijk naar haar visie op het communicatievak en de -professional, maar ook bespreken we de invloed van het afgelopen roerige jaar op de organisatie.

Door de redactie

Bieden jullie naast de vier generieke opleidingen nog andere diensten en producten aan? En wat is er uniek aan Van der Hilst?
Simone: “Zeker! Naast deze vier generieke opleidingen hebben we een heel scala aan (in-company) trainingen op het gebied van bedrijfscommunicatie en trainingen die je helpen om je communicatiekracht als communicatieprofessional te versterken. Want naast relevante kennis heb je als communicatieprofessional meer nodig om je vak goed en met plezier te kunnen uitvoeren. Verder weten veel communicatieprofessionals en communicatieteams ons te vinden voor coaching en begeleidingstrajecten. Want als je het vak serieus neemt, moet je af en toe ook stil staan bij jezelf of jouw team. Dit voorjaar voegen we een aantal parels aan ons aanbod toe: de opleiding Digitale Communicatie die we samen met SchaalX hebben ontwikkeld en de training Bestuurscommunicatie in samenwerking met Harbers & Van Goethem. Dat is wel echt uniek aan Van der Hilst: met samenwerkingspartners mooie en steengoede producten ontwikkelen. Altijd gebaseerd op een aantal belangrijke uitgangspunten: energie en enthousiasme voor elkaar, het communicatievak en de deelnemers voor wie een training of opleiding uiteindelijk bedoeld is.

Wat ons ook echt kenmerkt is dat deelnemers, docenten en trainers bij ons geen nummers maar mensen zijn. Weten met wie en voor wie je als bedrijf werkzaam bent, vind ik één van de belangrijkste waarden voor Van der Hilst. Er ontstaan vaak waardevolle contacten tussen communicatieprofessionals die elkaar ontmoeten in onze bijeenkomsten. Die persoonlijke benadering die we deelnemers op allerlei manieren laten ervaren draagt daar aan bij. Veel van onze docenten hebben in het vak hun sporen verdiend en waren ooit zelf deelnemer in één van onze opleidingen. Hoe mooi is dat. Dan maak je wat mij betreft met elkaar het vak nog beter en van meer betekenis.”

Wat betekent de impact van de coronamaatregelen voor jullie opleidingen en trainingenaanbod? En werken jullie ook vooral vanuit huis?
Simone: “Nou, die impact was en is enorm natuurlijk. Als je als bedrijf leeft van het live samenkomen in groepen, dan heb je wel een uitdaging als dat niet meer mag of met veel maatregelen omkleed is. We moeten voortdurend schakelen en in scenario’s denken. Dat doen we, inmiddels een jaar later, nog steeds. Maar deze hele periode biedt Van der Hilst ook nieuwe inzichten en kansen. Inmiddels gaan er steeds meer lesbijeenkomsten en trainingen online van start en zien we mogelijkheden die we eerder niet zagen. We merken dat de behoeften van onze communicatieprofessionals ook anders is dan een jaar geleden. Overigens kunnen wij, veel van onze deelnemers en docenten niet wachten tot het weer live mag en kan. De medewerkers zelf werken grotendeels vanuit huis. Onze gezellige en uitbundige kantoortuin wordt mondjesmaat gebruikt. De situatie is soms balen en anders dan we gewend zijn, maar we bezitten een flinke dosis veerkracht en positiviteit. Inmiddels hebben we ook in deze nieuwe situatie onze draai gevonden. Ook online delen we veel met elkaar. Als ik terugkijk op de afgelopen maanden, dan ben ik ontzettend trots op wat we als team en met ons netwerk en samenwerkingspartners hebben gedaan en bereikt. En er komen weer andere en betere tijden aan. Dus vooral vooruit blijven kijken en accepteren dat de situatie van nu zo is en je daar zo goed mogelijk op aanpassen.”

Welke ervaring zal ook op lange termijn van impact zijn op jouw en jullie manier van werken?
Simone: “Ondernemen is sowieso een grote en spannende reis. Dat wist ik toen ik directeur werd van Van der Hilst, maar dat het zo’n avontuur zou worden… dat had ik natuurlijk nooit kunnen denken. Van der Hilst heeft in de afgelopen 48 jaar veel meegemaakt. Maar een draaiboek voor een pandemie lag er niet. Ik heb mezelf de afgelopen tijd meermaals de vraag gesteld of ik het bedrijf ook had willen leiden als ik van tevoren had geweten wat er allemaal op mij zou afkomen. Het antwoord is een volmondige ‘ja’. Hoe moeilijk het soms ook is, ik heb ontzettend leuk werk. Ik werk met geweldige professionals samen. Ik sta ook nog eens aan het roer van een organisatie die mensen in hun professionele ontwikkeling écht een stap verder helpt. De enorme toevlucht van online blijft. En natuurlijk gaan we elkaar weer live ontmoeten. Dat hebben we als mensen ook echt nodig. Nu is online een invulling omdat heel veel live ontmoetingen niet kunnen en mogen, maar straks is het een mooie aanvulling. Dan hebben we als Van der Hilst een breder scala aan keuzes voor onze lesbijeenkomsten, trainingsdagen en begeleidingstrajecten. ‘Never waste a good crisis’, toch? Wat van mij zeker mag blijven zijn mijn wandelafspraken. Veel beter en leuker dan zittend in een ruimte overleggen.”

Tenslotte, jullie zijn al jarenlang een zeer gewaardeerde samenwerkingspartner van Logeion en steunen ook het Centrum Strategische Communicatie. Waarom vinden jullie ontwikkeling van het vak en de communicatieprofessional belangrijk?
Simone: “Daar kan ik heel kort en bondig over zijn: stilstaan is naar mijn idee meer dan achteruitgaan. Ik voel dat als persoon ook sterk: ik geef mezelf ieder jaar een ontwikkelcadeau. De afgelopen jaren heb ik een opleiding op het gebied van Brandmanagement gedaan, een inspiratiecursus Gedragsbeïnvloeding gevolgd en op dit moment zit ik vol met mijn neus in de boeken voor de opleiding Opleidingskunde. Nieuwe dingen leren haalt mij uit mijn comfortzone. Het zorgt voor inspiratie en het wakkert mijn nieuwsgierigheid aan. Ik vind dat iedere communicatieprofessional het zichzelf en het vak verplicht is om zich te blijven ontwikkelen. Dat mag natuurlijk bij Van der Hilst, maar dat kan ook door het volgen van een webinar of een korte workshop, het lezen van vakliteratuur, het luisteren van podcasts, een wandeling maken met een vakgenoot of het op regelmatige basis aansluiten bij een intervisiegroep. Logeion heeft hiervoor een mooie programmering en zorgt voor verbinding tussen jou en andere communicatieprofessionals. Lid worden dus!”

« Terug

Reacties op 'Simone Dorreboom: “Iedere communicatieprofessional is het zichzelf en het vak verplicht om zich te blijven ontwikkelen”'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.