Een roerig jaar coronacommunicatie bij de politie

Politie sneak peek 705x220 .jpgdinsdag 23 februari 2021 15:46

Al een jaar lang staat de politie 'op scherp': corona heeft grote gevolgen voor het werk. In maart 2020 startte de politie een landelijke crisisorganisatie die communicatie rond de coronacrisis coördineert. Over de crisis moet in het korps en in de buitenwereld verteld worden. Een pittige operatie, waar in februari 2021 ook nog de avondklokrellen bovenop komen. Met slim handelen én communiceren lukt het die opstandige geest terug in de fles te krijgen. Nationaal hoofd crisiscommunicatie Enny de Wit en hoofd woordvoering IJde Leijstra blikken terug op een roerig jaar.

Door de redactie

Gaandeweg de coronacrisis wordt een van de meest belangrijke boodschappen bij de politie dat zij van zoveel meer is dan repressie en handhaving alleen. “We waren er beducht op om de boeman te worden of om tegenover de samenleving te komen staan. Als je naar ons motto kijkt, dan past dat ook goed: we zijn niet alleen waakzaam, maar juist ook dienstbaar. Die kant van ons werk stelden we centraal”, aldus Leijstra.

Aan het eind van de zomer wordt het ingewikkeld voor de politie om die kant voorop te blijven stellen in hun uitingen. Na de moord op George Floyd komen er ook in ons land grote Black Lives Matter-demonstraties. Dankzij goede contacten vanuit de politie met verschillende netwerken verlopen deze goed. Maar er wordt langzaam maar zeker ook steeds meer gedemonstreerd tegen het beleid rond de coronacrisis en er ontstaan voor het eerst jongerenrellen. Leijstra: “Dan komt onze andere taak weer op de voorgrond: een stap naar voren doen en handhavend optreden als de openbare orde ontwricht wordt. We vonden een balans tussen die twee kanten aan ons werk door de handhaving te presenteren als een sluitstuk van ons handelen, terwijl we daarnaast duidelijk de bijdrage lieten zien die we kunnen leveren in het bestrijden van het virus door samen te werken en door een helpende hand te bieden.”

Een beetje handhaven kan niet
En dan wordt de avondklok ingevoerd. “Dan is ineens de tijd van praten en waarschuwen voorbij”, is Leijstra ferm. “Een avondklok kun je niet ‘een beetje’ handhaven en als het uit de hand gaat lopen kun je je aanspraak op het gezond verstand even niet gestand doen.” De Wit vult aan: “We hebben een stevige positie ingenomen en zijn gaan uitleggen waarom we handhaven. Via onze lokale eenheden werd die boodschap op sociale media en via lokale kanalen verder gedeeld.”

Naast aangeven waarom, is de boodschap bovenal dát de politie handhavend optreedt. Leijstra: “Ik heb ook de berichten op sociale media gelezen dat de politie het niet vol zou kunnen houden. Onze reactie daarop was helder: wij kunnen dit en we gaan het doen ook. De politie staat er, ook als het een paar dagen extra moeilijk is. Met die boodschap zijn we consequent en continu in de media naar voren gestapt. En ja, we hadden er niet op gerekend dat we zó lang moesten uitrukken om behoorlijk heftige rellen te bestrijden. Maar we hebben al die tijd laten zien: het is heftig, ook voor de collega’s op straat, maar we zijn er morgen ook gewoon weer. Verder lieten we zien: we pakken de grote raddraaiers op en zorgen ervoor dat die, in samenwerking met het Openbaar Ministerie, zo snel mogelijk berecht worden. Dat was een heel helder signaal, dat zeker gewerkt heeft.”

Benieuwd naar het hele interview met Enny de Wit en IJde Leijstra? Lees het in de nieuwste editie van C, die vanaf vrijdag 5 maart op de deurmat valt.

« Terug

Reacties op 'Een roerig jaar coronacommunicatie bij de politie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.