Dominique van Dam: "In beweging blijven is de key tot succes"

Dominique van Dam Bisou 705x220.jpgdinsdag 09 februari 2021 10:32

Zelfstandig ondernemer, communicatieadviseur, coach, antropoloog en Logeion-lid. Allemaal titels die passen bij Dominique van Dam. Ze heeft een achtergrond in zowel journalistiek, culturele antropologie als in het bedrijfsleven, kortom een interessante mix. En met haar onderneming 'Letters and Concepts' wilt zij verbinden, verbeteren en vernieuwen. "Ik werk het liefst in organisaties waar veel verandering is, waar veel gesprekken en dialogen zijn over hoe de toekomst eruit moet zien van de organisatie of zelfs de sector", vertelt Dominique.

Door de redactie

Dominique, wat zijn precies de aandachtsgebieden waar jij je als adviseur op richt?
Dominique: "Als mensen kijken naar de toekomst van de organisatie of de sector, dan komt de vraag ‘wat is normaal en wat is onze organisatiecultuur’ vaak tegenover ‘wat willen we anders doen en hoe veranderen we onze cultuur zo, dat we dan bereiken?' Menselijk gedrag vind ik zo interessant, en de gevolgen ervan hebben zoveel te maken met communicatie en strategie, dat ik het geweldig vind om op dat raakvlak actief te zijn.

Zo ben ik bijvoorbeeld al een paar jaar actief bij zorgorganisaties waar ze proberen echt de zorg anders in te richten dan we in Nederland gewend zijn. Dat vraagt om een hoop storytelling, communicatie naar stakeholders en het laatste jaar is daar zeker ook crisiscommunicatie bij gekomen. Ik ben me daarin de laatste jaren steeds meer gaan richten op Deep Democracy als tool om dat ook goed en structureel voor elkaar te krijgen. Met gedragen beslissingen bereik je uiteindelijk meer, ook al moet je wellicht een beetje vertragen in het proces. Ook help ik vaak in crisiscommunicatie. De eerste zes maanden van corona in Nederland heb ik ook letterlijk 12 uur per dag of meer crisiscommunicatie gedraaid in verschillende sectoren. En dat was een uitdaging, want de druk in sectoren stond af en toe volledig haaks op elkaar. Waar de zorg het te druk had, was de recreatie aan het dealen met heel andere zaken."

En wat betekent de impact van de coronamaatregelen voor jou als zelfstandig adviseur?
Dominique: "Ik werk veel vanuit huis en ondanks dat ik dacht dat ik dat al veel deed, is het nu praktisch 100%. Sinds 8 maart vorig jaar ben ik in totaal twee keer in een kantoorpand geweest, een paar uurtjes maximaal. Ik ben wel positief verrast over wat er allemaal kan online. Ik kan heel mooie, waardevolle sessies organiseren, met veel vaart en veel aandacht. Maar ik merk ook dat het connectie tussen mensen inmiddels echt moeilijker wordt, mensen zijn gemaakt om elkaar ook af en toe in 3D te zien.

Voor mijzelf geldt dat corona ervoor zorgt dat ik uitdagingen een beetje moet zoeken in andere hoeken dan in mijn normale leven. Zo ben ik normaal twee avonden aan het repeteren met bands waarin ik saxofoon speel, tennis ik veel en vaak en ga ik er graag op uit. Vooral de creatieve prikkel heb ik eigenlijk nodig, maar is nu ver te zoeken. Ik probeer dus maar veel kennis op te doen, mijn hersenen aan het werk te zetten. Eerst waren dat echt vaardigheden om online te kunnen begeleiden, te kunnen werken met groepen. Nu probeer ik juist ook weer andere soorten kennissessies bij te wonen, zodat mijn hersenen wat uitgedaagd worden. En ga ik letterlijk op avontuur door met hond gewoon op pad te gaan zonder doel of tijd voor ogen. Wat gebeurt, gebeurt. 

Ook was ik voorheen veel aan de slag als teamcoach en opleider van teamcoaches, met mijn hond Bisou als co-coach. Ik heb dus nu een ‘werknemer’ thuis die zich totaal verveelt. Ik hoop dat we heel snel weer kunnen werken met teams die fysiek bij elkaar kunnen komen. Omdat ik dat leuk vind, maar ook omdat Bisou dan weer aan de slag kan. Een hond die gewend is om te werken, is op een gegeven moment wel klaar met alleen maar wandelen, hoe lang je die wandelingen ook maakt."

Wat is het belangrijkste wat jij de afgelopen maanden hebt geleerd en welke ervaring zal ook op lange termijn van impact zijn op jouw manier van werken?
Dominique: "Ik heb geleerd om alles online te kunnen doen, maar ook is bevestigd voor mij dat persoonlijke aandacht zo belangrijk is voor het verloop van processen. Dat hoeft niet op kantoor, dat kan ook met een wandeling in de wijk, in het bos of op de hei. Verder heb ik ontdekt dat ik eigenlijk graag werk met kleinere groepen uit organisaties en liever vijf keer een uur dan een hele heidag achter elkaar. Het levert meer op, geeft meer energie en focus én daarbij hebben mensen minder het idee uit de dagelijkse zaken te moeten. Soms kan dat goed zijn, maar ik geloof en zie ook dat mensen het eruit moeten niet altijd fijn vinden. Ik wil dat dus ook blijven doen; als het gaat over processen die wat meer tijd gunnen, ze wat meer uitsmeren en tegelijkertijd ook meer focus blijven aanbrengen in sessies."

Tenslotte, wat zou je onze leden voor 2021 mee willen geven en waarom zou een zelfstandig communicatieprofessional zich aan moeten sluiten bij  Logeion?
Dpminique: "Ik zou iedereen willen meegeven dat bewegen de key is naar succes. In je werk, in je persoonlijk leven en gewoon als mens ben je leuker en succesvoller als je voldoende in beweging bent. Dat kan fysiek, maar ook mentaal. Jezelf uitdagen, al is het maar een heel klein beetje, helpt om nieuwe verbindingen in je hersenen te maken. Dat helpt je zo erg. Het geeft je de kans om dingen net anders te bekijken, in te zien waarom het voor de ander anders kan zijn en het geeft de vrijheid die je om je heen misschien zo mist. Daar kan je ook Logeion bij gebruiken. Word lid en schrijf je eens in bij een sessie die nou net niet aansluit bij je dagelijkse praktijk. Probeer dan niet alleen te luisteren, maar wat je hoort te vertalen naar je eigen dagelijkse praktijk. Zo kom je in beweging."

« Terug

Reacties op 'Dominique van Dam: "In beweging blijven is de key tot succes"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.