De Brexit raakt ook het communicatievak

brexit.jpgdonderdag 14 januari 2021 14:54

Coronamoe, dat kennen de meeste communicatieadviseurs maar al te goed, na alle inzet vanaf half maart 2020. Maar naast deze moeheid, zijn sommige vakgenoten daar bovenop ook nog eens Brexit-moe. En daar hebben ze alle recht toe. Zij zijn al ruim vier jaar bezig met voorspelde gevolgen, de mogelijke afspraken en de voorbereidingen voor vele deadlines, die al of niet gehaald worden.

Door de redactie

Het Britse besluit uit de Europese Unie te stappen, had grote gevolgen voor alle betrokkenen in het internationale verkeer met het Verenigd Koninkrijk. Kernwoord was en bleef tot het eind onzekerheid. Onzeker was wanneer, met deal of zonder deal en onder welke voorwaarden het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie ging verlaten. En hoe ga je om met onzekerheid in communicatie?

Communicatievakgenoten, werkzaam bij overheden, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties, moesten zich voorbereiden op talrijke scenario’s van hoe om te gaan met internationale verhoudingen, een deal or no deal. “Een paar dagen na het referendum in juni 2016 hebben we een taskforce Brexit opgericht”, zegt Winand Quaedvlieg, hoofd van het kantoor van VNO-NCW en MKB Nederland in Brussel en permanent vertegenwoordiger bij BusinessEurope en SMEunited, de respectieve Europese koepelorganisaties. “In deze taskforce waren aanvankelijk de inspanningen vooral gericht op het eerste doel: zorgen voor input voor de onderhandelingen, het public affairs werk. Vanaf januari 2018 werd samen met de overheid de focus versterkt op het tweede doel: de voorlichting van ondernemers. Nog te weinig ondernemers waren zich aan het voorbereiden op Brexit.”

Weliswaar ging door die campagne het aantal bedrijven dat zich voorbereidde flink omhoog, maar veel ondernemers namen een afwachtende houding aan. Quaedvlieg merkt daarover op: “Ondernemers wegen risico’s. Het is moeilijk je voor te bereiden als er nog verschillende uitkomsten mogelijk zijn: een akkoord met onbekende inhoud of een no deal.”

Conceptakkoord
Inmiddels, sinds 24 december 2020, weten we van de ‘Brexit-deal’, het conceptakkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk (met bijlagen zo’n 1259 pagina's), waarover de lidstaten zich gaan buigen. Is het nu dan klaar voor bedrijven? Quaedvlieg: “Nee, ik verwacht in het nieuwe jaar heel veel vragen, want in het Verenigd Koninkrijk is naar onze informatie veel nog niet geregeld. Maar ik ben blij met de deal, want zonder een akkoord zou volgens een recente studie van ABN AMRO de schade voor het bedrijfsleven vier keer zo hoog zijn. Maar de torenhoge kosten en de verwachte chaos van Brexit onderstrepen dat een land een dergelijk roekeloos besluit nooit in een politieke oprisping mag nemen.”

Lees het volledige artikel over de Brexit in de nieuwe C. Deze eerste editie van 2021 valt vanaf vrijdag 22 januari op de mat bij onze leden.

 

« Terug

Reacties op 'De Brexit raakt ook het communicatievak'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.