Bob Hobelman (NOS Sport): “Instagram is ons belangrijkste kanaal”

Bob.jpgdonderdag 14 januari 2021 14:20

Drie jaar geleden is NOS Sport een socialemediaredactie gestart. Ten opzichte van de hele redactie is het socialteam klein: één chef, vier redacteuren voor de sociale media, vier online redacteuren en twee vormgevers. “That’s it”, zegt Bob Hobelman, een van die vier redacteuren sociale media.

Door de redactie

Hobelman erkent dat NOS Sport laat was met het oprichten van een team voor sociale media. Toch wist NOS Sport in korte tijd uit te groeien tot een zeer grote speler: “Grote evenementen als de Tour de France of het EK Voetbal worden vooraf helemaal uitgedacht. Daarvoor creëren we een contentplanning en weten we precies wat, wanneer verspreid wordt.” Hierover wordt op voorhand veel overlegd met de gehele redactie van NOS Sport. “Veel journalistieke items zijn coproducties met het tv-team of de radioredactie. Dit zorgt voor goede, crossmediale samenhang.”

Die crossmediale inzet zorgt tevens voor een groot draagvlak. Daarvoor moeten telkens nieuwe dingen worden bedacht en dat kan soms lastig zijn. “De dagelijkse dingen gaan gewoon door, dus er is altijd content. Maar juist de journalistieke producties en projecten helpen je te onderscheiden. Het is dan heel verleidelijk om iets te doen wat je de vorige keer ook hebt gedaan. Omdat het toen een succes was. Maar sociale media veranderen snel”, zegt Hobelman.  

Kijk maar naar Twitter en Facebook. Daar waar de kanalen jaren geleden hoogtijdagen kenden, beweren sommigen dat deze platformen inmiddels vergane glorie zijn. “De platformen vergrijzen, dat zien wij ook,” legt Hobelman uit. “Maar toch zien we op Facebook met vlagen nog steeds veel groei in onze volgers. Er zijn video’s die daar nog steeds viraal gaan. Van Persie met een jongetje op zijn arm of de warming-up van de volleybalvrouwen bijvoorbeeld.” Het belangrijkste kanaal voor de NOS Sport-redactie is Instagram. Al jaren groeien ze hier wekelijks met zo’n 1.500 nieuwe volgers. Er worden minimaal vijf berichten per dag geplaatst. “Dat is ooit zo bepaald op basis van het algoritme, maar we gaan daar inmiddels wel ruimschoots overheen. Op een dag dat Dafne Schippers de 100 meter loopt of Sven Kramer wereldkampioen wordt, kunnen dat er wel twaalf zijn. Dat is nieuws- en sportafhankelijk,” verklaart Hobelman. “Het is wel belangrijk om daarin keuzes te maken. We doen hier ook heel bewust dingen niet.”

Lees het hele interview in C#1 2021, de nieuwste editie C. Het communicatiemagazine valt vanaf vrijdag 22 januari bij de leden op de mat.

« Terug

Reacties op 'Bob Hobelman (NOS Sport): “Instagram is ons belangrijkste kanaal”'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.