Hoe zit het met onze ic-capaciteit?

Wie het in deze tijd over ic heeft, bedoelt dat in veruit de meeste gevallen natuurlijk in relatie tot de verzorging van ernstig zieke coronapatiënten. Maar voor veel communicatieprofessionals betekent ic ook nog iets anders: interne communicatie. Ook daarop heeft de huidige crisis een onmiskenbare impact. In de nieuwe C laten experts Huib Koeleman, Ilse van Ravenstein, Bea Aarnoutse en Sherry Rafiq hun licht schijnen over de invloed van de coronacrisis op interne communicatie.
Dat er in alle organisaties meer aandacht is gekomen voor interne communicatie staat buiten kijf. “Er was een crisis voor nodig, maar dan zijn we er ook eindelijk”, grapt Sherry Rafiq, hoofd internal communication, culture & engagement bij VodafoneZiggo. In maart werkte half Nederland van de ene op de andere dag thuis, en waren veel kennisgerichte organisaties opeens op hun ‘ic-capaciteit’ aangewezen om alles draaiende te houden. “Bij VodafoneZiggo verplaatsten we in tien dagen ons gehele callcenter naar de woonkamers van onze medewerkers; een hele operatie. Om hen en onze andere collega’s betrokken te houden, ontwikkelden we een online activiteitenprogramma onder de noemer #stayconnected.”
Ook Huib Koeleman van Orange Otters ziet de ontwikkeling. “In veel organisaties werd vanaf dag één opeens naar interne communicatie gekeken. Zo moest er allereerst helder worden gecommuniceerd over coronamaatregelen. Maar ook werd er van alles opgezet om het online werken een beetje leuk te houden, denk aan online borrels, koffiemomenten en pubquizzen.”
Sinds de zomer merken veel adviseurs dat de vraag verandert. Ilse van Ravenstein van Involve: “Organisaties beginnen in te zien dat deze situatie nog wel even zo blijft en dat grote organisatieveranderingen niet meer vooruit kunnen worden geschoven. De vraagstukken zijn dus steeds meer gericht op een duurzame toekomst en vragen nú om actie.”
Hét moment om als ic-professionals onze strategische positie meer te gaan claimen, vindt Bea Aarnoutse van PROOF. “Directies en managementteams zien opeens in waarom het zo belangrijk is om betrokken medewerkers te hebben die ook vanuit huis bij willen dragen aan gezamenlijke doelen en ambities. Dat is een enorme kans en die moeten we benutten.” Hoe we dat kunnen doen?
In de decembereditie van ons magazine C lees je hoe deze vier experts tegen het succes van interne communicatie in deze coronacrisis aankijken. Zij concentreren zich op drie thema’s: management communicatiever maken, de technische basis op orde hebben en luisteren… luisteren… luisteren. Je leest het in C, die vanaf dinsdag 15 december bij de leden en abonnees op de mat valt.
Archief > 2020 > december
- 22-12-20 15:02 - Het Centrum Strategische Communicatie in coronatijd
- 22-12-20 12:17 - Communicatie aan het woord in The Peer Review
- 14-12-20 11:05 - In memoriam – ere-lid Ben Warner
- 09-12-20 14:00 - Dit is hoe we communiceren in coronatijd
- 09-12-20 12:20 - Waarom communicatie en gedragswetenschappen elkaar versterken bij weerstand
- 09-12-20 10:00 - Communicatieprofessionals vinden onderzoek en gebruik van data in communicatievak steeds belangrijker
- 08-12-20 20:07 - Zeg je reputatiemanagement, zeg je Cees van Riel
- 08-12-20 19:41 - Collectieve zorgverzekering voor zelfstandig ondernemers
- 08-12-20 19:27 - Participatie bij gemeenten moet veel professioneler
- 08-12-20 19:22 - Design thinking in communicatie
- 08-12-20 19:12 - Blijven leren in 2021 dankzij de programmering van Logeion
- 08-12-20 17:16 - Hoe zit het met onze ic-capaciteit?
- 08-12-20 17:13 - Andere tijden vergen een ander type leiderschap
- 08-12-20 16:57 - Je bent van harte welkom!
- 08-12-20 12:00 - Organisatieverandering, maar dan zonder koffiecorner
Reacties op 'Hoe zit het met onze ic-capaciteit?'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.