#sameNSterker

Galjaard2020_NS_wij-zijn-finalist_705x220px.pngdinsdag 13 oktober 2020 14:20

Bij NS vervoeren wij normaal gesproken dagelijks 1,3 miljoen reizigers. Maar van de een op de andere dag verandert de wereld. Stations zijn uitgestorven, winkels dicht, treinen bijna leeg. Een aantal collega’s staat aan de frontlinie, terwijl anderen thuis zitten en werk wegvalt. Hoe zorgen we voor verbinding en goede informatievoorziening voor onze 21.000 collega’s? Hoe maken we onze missie 'Samen maken we Nederland bereikbaar' waar?

Door de redactie

Met dit project is de NS één van de vijf Galjaardprijs-finalisten van 2020 geworden. "We zijn heel blij met de nominatie voor onze #sameNSterker aanpak, die is gericht op het verbinden van collega’s met elkaar en met NS. Bovendien een mooie erkenning voor het belang van interne communicatie. Inmiddels is #sameNSterker structureel onderdeel van onze crisiscommunicatie", aldus NS. Op PubCom20 in hun eigen sessie, en nu al een klein beetje hier, vertellen ze jou wat ze hebben gedaan en hoe ze het hebben aangepakt.

#sameNSterker
De opdracht van de Raad van Bestuur was dan ook om niet alleen te communiceren over de operationele crisis en maatregelen (veelal directieve communicatie) maar om bij te dragen aan verbinding houden met onze 21.000 collega’s en hen verbonden te houden aan NS. Met elkaar in verbinding staan is noodzakelijk om vervolgens de inhoud te kunnen bespreken.

Hoe: zo snel mogelijk, met zo min mogelijk out of pocket kosten, relevant voor de hele organisatie. Kortom hoe maken we in deze tijd onze missie “Samen maken we Nederland bereikbaar” waar?



Onder de noemer #SameNSterker hebben we een aanpak ontwikkeld, waarbij alles moest bijdragen aan de primaire doelstellingen. Altijd in de stijl van ons huis ZOEV (zelf relativerend, open, echt en verbindend). In een klein multidisciplinair team (van afdelingen die normaal niet samenwerkten) werkten we allerlei ideeën uit. Daarbij zochten we steeds naar de balans tussen betrokkenheid creëren en informeren. NS is van oudsher een familiebedrijf waar mensen soms al generaties lang trots werken. Deze trots en de persoonlijke verhalen hebben een grote rol gespeeld in de #sameNSterker aanpak.

We zorgen altijd voor een goede combinatie van hard en zacht. Dus naast aandacht voor de zorgelijke financiële situatie ook trots op collega’s die in onze werkplaats in plaats van aan treinen nu aan voedingen voor noodbeademing werkten.

De snelheid, de efficiëntie, nauwelijks budget, andere beslissingsstructuren en een multidisciplinair team waren innovatief in dit proces voor NS. De betrokkenheid was hoog. De belangrijkste les was het belang van in verbinding blijven. Alleen als je met elkaar in verbinding staat,kan je ook de moeilijke gesprekken voeren in een crisis. Gesprekken over de impact op onze medewerkers en het bedrijf. Voor het verkrijgen van deze verbinding zijn persoonlijke verhalen en gedeelde trots essentiële elementen.

Wij geloven dat als je intern zorgt voor verbinding en goede informatie, dat naar buiten uitstraalt. #SameNSterker door de crisis, want alleen samen komen we hier sterker uit.

De inschrijving voor de sessies van PubCom20 opent binnenkort. Wil je eerste keus? Koop dan nu je ticket, want de deelnemers krijgen als eerste bericht als de inschrijving start. Het gehele programma en de rest van de sessies vind je op: www.pubcom.nl

Deze sessie wordt gegeven door een finalist van de Galjaardprijs 2020. Je kunt nu op jouw favoriet stemmen voor de publieksprijs via: www.pubcom.nl/galjaardprijs/stemmen.

« Terug

Reacties op '#sameNSterker'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.