De rupsen komen!

Galjaard2020_GemEnschede_wij-zijn-finalist_705x220px.pngdinsdag 13 oktober 2020 13:38

Dit jaar zien we ze aankomen! De jeukrups die onze regio overspoelde in 2019. En we zijn er klaar voor. We wachten ze op, tot de tanden bewapend. Maar wij worden ook opgewacht. En wel door wonend, werkend en journalistiek Enschede. Met de jeuk van 2019 nog in de knieholtes zien ze óns aankomen. Met onze ambtelijke taal en trage, gevoelsarme reacties. Wordt het leuk of jeuk dit jaar?

Door de redactie

De gemeente Enschede is één van de finalisten van de Galjaardprijs 2020 en daar zijn ze blij mee! "Wat een waardering voor maanden keihard werken én pionieren. We hopen met onze aanpak vakgenoten te inspireren. En ze anders te laten kijken naar het maken van een communicatiestrategie (Strategisch Communicatie Frame), het gebruik van heldere taal (Direct Duidelijk op B1-niveau) en persoonlijke interactie met inwoners (actieve webcare binnen én buiten kantoortijden). Dat is namelijk niet eng, duur of moeilijk, maar de praktische uitvoering van een communicatievisie." De gemeente Enschede neemt je graag mee tijdens hun sessie op PubCom20, maar ook alvast hier in dit artikel en in deze video.
 



De rupsen komen!
In 2019 zijn veel gemeenten overvallen door de overlast van de eikenprocessierups. Ook gemeente Enschede. De overlastervaring, onvrede en imagoschade waren sky high. Communicatie kwam laat op gang en was erg formeel. Dat leidde tot nog meer onbegrip en onvrede. Daarom een radicale aanpak in 2020. De klantbelofte: '60% tot 80% minder overlast van de eikenprocessierups voor iedereen'. Overlast is subjectief, en daarom hebben we met communicatie vol ingezet op de beleving van overlast. En vooral op de vermindering van de overlastervaring. Het gaat vrijwel alle inwoners van Enschede aan. Daarom was het onderwerp een hot topic in de media.

We hebben gekozen voor het Strategisch Communicatie Frame: flexibel, in één oogopslag uit te leggen, een echte toetssteen voor beslissingen. De aanpak: procescommunicatie. Eerlijk, op tijd, flexibel. Al ver voor de overlastperiode begon de communicatie. Dit project kenmerkte zich door de actieve webcare. We konden het sentiment daardoor ombuigen onder een Facebook-of mediabericht. Juist door in de avonden en weekenden snel te reageren, en vooral op het gevoel in te gaan. Mensen voelden zich daardoor gehoord. Reacties werden daardoor milder, en onwaarheden in de kiem gesmoord. Dat heeft uren en imagoschade gescheeld.

De praktische aanpak van de eikenprocessierups heeft het volgende opgeleverd:
Aantal overlastmeldingen in 2019: 4.464
Aantal overlastmelding tot 13/8 2020: 1.975

Communicatie is lastig meetbaar, maar als we kijken naar de hoeveelheid Facebook-berichten en het sentiment daarvan, is dat een fractie van vorig jaar. Ook de negatieve berichtgeving in de pers was minder dan vorig jaar. En op de negatieve berichten die er via een nieuwssite verschenen op social media, zijn we meteen in de digitale pen geklommen. Andere projectleiders binnen de gemeente zien nu ook de meerwaarde in van een strak maar flexibel communicatieplan, toegewijde projectleden die buiten de boekjes denken, en webcare.

De inschrijving voor de sessies van PubCom20 opent binnenkort. Wil je eerste keus? Koop dan nu je ticket, want de deelnemers krijgen als eerste bericht als de inschrijving start. Het gehele programma en de rest van de sessies vind je op: www.pubcom.nl

Deze sessie wordt gegeven door een finalist van de Galjaardprijs 2020. Je kunt nu op jouw favoriet stemmen voor de publieksprijs via: www.pubcom.nl/galjaardprijs/stemmen

« Terug

Reacties op 'De rupsen komen!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.