#ZoDoeJeDat: Juist nu jongeren bereiken met Instagram Reels & TikTok

PubCom20_Spreker-KirstenJassies_705x220px.pngmaandag 12 oktober 2020 17:12

Het is de grote uitdaging voor onder andere de publieke communicatie in deze tijd: hoe bereik je jongeren en hoe bevorder je het gewenste gedrag van jongeren? Een uitdaging die door de huidige coronacrisis nog urgenter is geworden. Jongeren zijn de toekomst, en met het thema ‘verdeelde samenleving, gedeelde toekomst’ in het achterhoofd, daarom een actueel onderwerp én uitdaging tegelijk voor communicatieprofessionals in het publieke domein.

Door de redactie

Het kabinet heeft gepoogd jongeren te bereiken via YouTubers en vloggers, animatievideo’s en televisie- en reclamespots. Maar in de eerste maanden van de lockdown dit jaar maakte de nieuwe app TikTok zijn opmars en telt inmiddels al meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram kwam snel met een antwoord: Instagram Reels. Hoe kun je als organisatie juist deze twee geliefde platformen inzetten om jongeren te bereiken?

In deze break-outsessie laat Kirsten Jassies zien hoe je nieuwe kanalen/platforms als TikTok en Instagram d.m.v. reels voor jouw organisatie ontwikkelt en inzet om jongeren te bereiken. Met inspirerende voorbeelden van organisaties, zoals het Rode Kruis, Efteling, Bol.com en Ajax. Mix je favoriete song met een video van jezelf. Lipsyncen, een dansje doen, en vergeet de #ForYouPage niet! Deze contentvorm vraagt om veel creativiteit, dus gaan we aan de slag!

Deze break-outsessie is interessant voor:
Social Media Managers, (Sr. )Communicatieadviseur, Marketingmanagers, Marketing & Communicatieadviseur, Content managers, Campagnemanagers., Communicatiestrategen Publieke sector

Wat ga je leren tijdens deze sessie?
In deze sessie leer je hoe je jongeren (Generatie Z) kan bereiken via platforms als TikTok en Instagram. Je krijgt tips, tricks en inspirerende voorbeelden. We gaan aan de slag met creativiteit! Bekijk hieronder alvast de vlog die zij voor jou heeft gemaakt.

video tumbnal kj.jpg

Kirsten Jassies geeft alvast haar visie op communicatie, social media en een verdeelde samenleving, waarbij zij alvast tips geeft over hoe je de verbinding kunt opzoeken om naar een gedeelde toekomst te kijken.

We leven in een tijd waar tegenstellingen tussen groepen mensen zich verscherpen. Wat voor de een kans is, is voor de ander een bedreiging. Hoe zie je dat terug in jouw dagelijkse werk? Kirsten Jassies: "Social media is een van de redenen waardoor we polariseren. Berichten met veel interactie worden beloond door het algortime en daarom zie je vooral de berichten waar mensen heel uitgesproken zijn bovenaan en daarop komen ook uitgesproken reacties. Als social media trainer maak ik mensen daar bewust van en laat ze zien hoe het werkt en hoe (en of) je dat zelf zou kunnen inzetten om wel te verbinden."

Hoe zie jij de rol van communicatie? Zijn we actieve bruggenbouwers? Of hebben we vooral een luisterfunctie en kunnen we volstaan met onderstromen zichtbaar maken en gesprekken faciliteren? "De rol van communicatie is belangrijker dan ooit, maar zit ook in een grote transitie: van tekst naar een beeldtaal die bestaat uit een mash-up van tekst, foto, video en audio. En deze vormen moeten mensen aanzetten tot actie, een gesprek is niet meer genoeg. Dat doe je door naast te luisteren ook met het vertellen van verhalen, op het juiste moment, het juiste kanaal en met de juiste vorm. Je ziet toch dat veel communicatieprofessionals vooral zenden, maar er is een belangrijke uitdaging voor communicatieprofessionals om te faciliteren en actief dialoog op gang te brengen, en zo te verbinden."

Kan je alvast een tip van de sluier oplichten: wat ga jij doen op Pubcom20?
"We gaan laten zien hoe je jongeren kunt bereiken! Ik mag namens Babbage Company een sessie geven over een van de vormen in de nieuwe beeldtaal: Tiktok en Instagram Reels. Ik ga laten zien hoe je deze interessante nieuwe vorm van content kunt maken: je mixt audio en video en door de hoge entertainmentfactor kun je heel goed met jongeren in contact komen. Je kunt meedoen aan challenges of leuke stukjes uit liedjes een nieuwe context geven en redelijk eenvoudig viral gaan. Met deze jonge beeldtaal kun je in gesprek met je doelgroep over uiteenlopende publieke onderwerpen als #healthiswealth #tiktoktutorial #imcomingout Ik laat je het een en ander zien, maar je moet dus ook echt zelf aan de bak!"

Op PubCom staat de praktijk centraal. Hier heb ik alvast drie heel praktische tips voor je hoe je vanuit communicatie kan bijdragen om vanuit een verdeelde samenleving naar een gedeelde toekomst te komen:

-Ga aan de slag met (Instagram) Stories: een interactieve, rechtstreekse communicatievorm die de wereld aan het veroveren is.
-Doe alles voor je doelgroep, je volgers op social media. Stop met zenden en denk vanuit wat zij interessant of moeilijk vinden. Help, inspireer, draag bij.
-Kijk eens naar Tiktok of Instagram Reels en analyseer wat er voor goede elementen inzitten: wat maakt dat jongeren dit zo’n mooie vorm van content vinden?

Inschrijving voor de sessies van PubCom opent binnenkort. Wil je eerste keus? Koop dan nu je ticket, want de deelnemers krijgen als eerste bericht. Het gehele programma en de rest van de sessies vind je op www.pubcom.nl.

« Terug

Reacties op '#ZoDoeJeDat: Juist nu jongeren bereiken met Instagram Reels & TikTok'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020 > oktober

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.