Meerdere wegen naar Rome: vier typen online participatiewebsites

PubCom20_Sprekers-NatalieRohlof-JasperLudolph_705x220px.pngmaandag 12 oktober 2020 16:01

"Vraag vaker aan je doelgroep hoe ze vinden dat je het doet. Niet alleen via formuliertjes, feedbacktools en andere anomieme kanalen, maar direct en persoonlijk." Nu participatie zich de afgelopen maanden rap verplaatst heeft naar de online wereld, kiezen veel overheden voor een participatiewebsite. En al snel wordt dan duidelijk dat iedereen zijn eigen beeld heeft bij het woord participatie en dus ook op zijn eigen manier invulling geeft aan zo’n website.

Door de redactie

Als leverancier van online participatiewebsite komen wij veel verschillende vormen in de praktijk tegen. We selecteerden vier typen om te bespreken en met elkaar te vergelijken tijdens PubCom. Een kijkje in de keuken van andere overheden dus. Wat waren de overwegingen en welke keuzes maakten ze bij de inrichting van hun participatiewebsites? Wat zijn de voor- en de nadelen van hun type participatiewebsite? En wat betekent dat voor jou? Laat je inspireren tijdens de break-outsessie door Jasper Ludolph en Natalie Rohlof van Mett.

Deze break-outsessie is interessant voor:
Adviseurs (online) participatie, strategisch communicatieadviseurs bij de overheid, omgevingsmanagers, mediateams en webredacteuren, projectleiders die actief de omgeving willen betrekken

Wat ga je leren tijdens deze sessie?
Geen checklists, stappenplannen of do’s en don’ts voor succesvolle participatie, maar inspiratie. Hoe doen anderen het en wat kan ik daarvan leren voor mijn eigen aanpak?

We vroegen Jasper en Natalie alvast om hun visie te delen. We leven in een tijd waar tegenstellingen tussen groepen mensen zich verscherpen. Wat voor de een kans is, is voor de ander een bedreiging. Hoe zie je dat terug in jouw dagelijkse werk? Jasper: "Ik zie dat participatie meer gericht raakt op elkaar kennen en begrijpen dan op “wat vindt de een, wat vindt de ander”. Ook vind ik dat participatie meer en meer onderdeel wordt van de werkwijze in plaats van een proces ‘ernaast’. Daar gaan we de komende jaren echt stappen in maken, is mijn inschatting. De tijd van experimenteren is wel een beetje voorbij, we zien steeds meer hele kundige, vaardige professionals die gebruik maken van onze platforms, die goed weten wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken."

Hoe zie jij de rol van communicatie? Zijn we actieve bruggenbouwers? Of hebben we vooral een luisterfunctie en kunnen we volstaan met onderstromen zichtbaar maken en gesprekken faciliteren? Jasper: "Ik denk dat dit niet alleen een vraag is over je functie, maar ook over je persoonlijkheid. Een ding is duidelijk: je kunt Je niet meer altijd helemaal verschuilen achter een functie of een logo. We hebben mensen nodig die het leuk vinden om echt in gesprek te gaan, en dat ook kunnen en durven. Soms zijn dat mensen van communicatie, soms zijn het projectleiders of omgevingsmanagers. Communicatie kan relaties wel maken of breken. Als mensen boos zijn of ontevreden, dan gaat het vaak over ‘niet gehoord worden’. Mijn verwachting is dat we de komende jaren bezig gaan met de vraag: “Hoe organiseer je aandacht?”. Dat is nog best een lastige, maar ik zie gewoon dat er mensen zijn die dit kunnen. Ik verwacht dat die mensen steeds meer óók in communicatieafdelingen zullen excelleren."

Kan je alvast een tip van de sluier oplichten: wat ga jij doen op Pubcom20?
"Wij zien, zeker nu veel ontmoetingen en gesprekken niet kunnen doorgaan, een toenemende aandacht voor online participatie, zo vertelt Jasper. En dus ook voor websites, tools en platforms. Een goed idee, maar om succesvol te zijn helpt het om een duidelijke doel en richting te kiezen. Wij gaan mensen op weg helpen aan de hand van een viertal typen participatieplatforms. Dat helpt om, ook intern, de vraag aan te scherpen en het juiste gesprek te voeren."

Op PubCom staat praktijk centraal. Heb je alvast drie heel praktische tips hoe je vanuit communicatie kan bijdragen om vanuit een verdeelde samenleving naar een gedeelde toekomst te komen? "Reserveer in elk project tijd en mensen voor onvoorziene aandacht. Je kunt dit gewoon vanaf moment één opnemen in je planning en budget. Doen. Leer metselen. Het middelenlandschap fragmenteert elk jaar verder. Succes in communicatie gaat steeds minder over welke middelen je inzet, en steeds meer over hoe je ze logisch aan elkaar verbindt.

Vraag vaker aan je doelgroep hoe ze vinden dat je het doet. Niet alleen via formuliertjes, feedbacktools en andere anomieme kanalen, maar direct en persoonlijk. Het wordt altijd gewaardeerd en je leert voor de volgende keer", aldus Jasper.

Inschrijving voor de sessies van PubCom opent binnenkort. Wil je eerste keus? Koop dan nu je ticket, want de deelnemers krijgen als eerste bericht. Het gehele programma en de rest van de sessies vind je op www.pubcom.nl.

« Terug

Reacties op 'Meerdere wegen naar Rome: vier typen online participatiewebsites'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020 > oktober

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.