Burgerparticipatie: succes gegarandeerd of gegarandeerd gezeur?

PubCom20_Sprekers-RemmertvanHaaften-TimvanPolen_705x220px.pngmaandag 12 oktober 2020 17:18

"Met goede communicatie creëer je wederzijds begrip en breng je mensen dichter bij elkaar", zo vertellen Remmert van Haaften en Tim van Polen, sprekers tijdens PubCom20. De break-outsessie die Remmert en Tim verzorgen gaat in op het onderwerp burgerparticipatie. Want zorgt burgerparticipatie voor gegarandeerd succes of gegarandeerd gezeur? Een stelling waar we met hen alvast dieper op ingaan én we vertellen je meer over hun break-outsessie.

Door de redactie

Burgerparticipatie wordt voor overheden steeds belangrijker. Bijvoorbeeld in het kader van de omgevingswet of bij de energietransitie. Toch zien veel communicatieadviseurs participatie eerder als gedoe dan als kans. In deze sessie presenteren we de resultaten van ons onderzoek naar burgerparticipatie bij gemeenten. Hebben zij een duidelijk beleid voor burgerparticipatie? Op welke manier is de afdeling communicatie betrokken bij participatietrajecten? En hoe vernieuwend zijn de middelen die worden ingezet?

In de break-out sessie zoomt Remmert van Haaften (Maatschap voor Communicatie) in op nut en noodzaak van participatiebeleid. Dat doet hij aan de hand van onze ervaringen met de ontwikkeling van de participatieaanpak van de provincie Gelderland. Tim van Polen (Communicatiebureau Podium) gaat vervolgens in op concrete tools (zoals een digitale participatietool), tips voor het organiseren van participatie ‘tijdens corona’ en online kansen en mogelijkheden.


Burgerparticipatie: succes gegarandeerd of gegarandeerd gezeur? Tijdens PubCom zoomt Publiquest in op nut en noodzaak van participatiebeleid, de inzet van (digitale) tools en het organiseren van participatie ‘tijdens corona’. Tim en Remmert zijn er helemaal klaar voor.

Tim en Remmert delen alvast hun visie op dit thema. We leven in een tijd waar tegenstellingen tussen groepen mensen zich verscherpen. Wat voor de één een kans is, is voor de ander een bedreiging. Hoe zie jullie dat terug in jullie dagelijkse werk?
"Wij denken dat we het in de samenleving over het algemeen veel met elkaar eens zijn. Dat blijkt ook uit sociologisch onderzoek. We zien wel dat tegenstellingen of meningsverschillen snel en scherp aan de oppervlakte komen. Wij merken dat bijvoorbeeld bij participatietrajecten. Mensen met felle overtuigingen zijn erg gemotiveerd zich te laten horen."

Hoe zien jullie de rol van communicatie? Zijn we actieve bruggenbouwers? Of hebben we vooral een luisterfunctie en kunnen we volstaan met onderstromen zichtbaar maken en gesprekken faciliteren?
"Met goede communicatie creëer je wederzijds begrip en breng je mensen dichter bij elkaar. Daarmee werk je aan onderling vertrouwen en uiteindelijk het functioneren van de democratie. Dat vinden wij prachtig aan het vak."

Kunnen jullie alvast een tipje van de sluier oplichten: wat gaan jullie doen op Pubcom20?
"We gaan in op de kwestie: Hoe ga jij als communicatieadviseur zorgen voor een échte dialoog? Wij geven tips en inspiratie voor succesvolle participatie in de huidige tijd."

Op PubCom staat praktijk centraal. Heb je alvast drie praktische tips voor hoe je als communicatieprofessional kan bijdragen om vanuit een verdeelde samenleving naar een gedeelde toekomst te komen?
"Geef participatie een plek in je beleid. Leg problemen en frustraties op tafel. En laat je verrassen door andere ideeën!"


Inschrijving voor de sessies van PubCom opent binnenkort. Wil je eerste keus? Koop dan nu je ticket, want de deelnemers krijgen als eerste bericht. Het gehele programma en de rest van de sessies vind je op www.pubcom.nl.

« Terug

Reacties op 'Burgerparticipatie: succes gegarandeerd of gegarandeerd gezeur?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.