Hoe om te gaan met de ontevreden provocerende burger in projectcommunicatie?

Praat mee discussie 705x220.jpgwoensdag 02 september 2020 16:03

Hoe om te gaan met de ontevreden provocerende burger in de aanpak van jouw projectcommunicatie? Dit onderwerp wordt aangesneden in de groep 'Project- Programmacommunicatie en Omgevingsmanagement' op Logeionline. "In het NRC van afgelopen donderdag 27 augustus stond een artikel over de AZC-protesten uit 2015: 'Na de AZC-protesten raakte ook de boze burger ingeburgerd'. Teruggeblikt wordt op de inspraak rond de geplande komst van een AZC in Steenbergen en hoe voor- en tegenstanders elkaar daar bijna met elkaar op de vuist gingen."

Door de redactie

"'Op papier bestond-ie al lang, die boze burger. De ongehoorde Nederlander. De ontevreden kiezer. De gewone man in een nieuw jasje, voorzien van een scheut extra cynisme. Kiezersonderzoeken hadden hem en haar al vaak opgespoord. Als er iets was dat deze boze burger lange tijd kenmerkte, zo luidde de consensus, was het anonimiteit en schuchterheid. Alleen in het stemhokje kreeg de onvrede gestalte. Vandaar de angst voor een ‘stille meerderheid’, vandaar de ‘gordijnbonus’ waarmee de opmars van partijen als de PVV verklaard kon worden." Maar die onvrede werd in 2015 dus echt hoorbaar en zichtbaar tijdens bijeenkomsten zoals in Steenbergen. De onvrede had een diepere oorzaak dan alleen de komst van een AZC: in Steenbergen ging het al jaren achteruit. Voorzieiningen verdwenen er, winkels sloten en de huizenmarkt zat er volledig op slot.De gemeenteraad hield zich tijdens de inspraakavond muisstil en de mensen die wel voorstander waren van een open en gastvrij Steenbergen voor asioelzoekers werden uitgejouwd en bedreigd. Ondertussen is de ontevreden burger steeds mondiger en provocerender geworden, en politiek georganiseerd. Het lezen van dit artikel riep bij mij de vraag op: wat moeten wij projectcommunicatoren met deze groep: hoe voorkom je dat hun geschreeuw de gehele planvorming domineert en misschien ook frustreert? Op welke manier geven wij de zwijgende voorstanders een podium, of maken we andere standpunten zichtbaar ?

Welke tips en ervaringen hebben jullie hiervoor?" Laat het weten in de groep 'Project- Programmacommunicatie en Omgevingsmanagement' op Logeionline.

« Terug

Reacties op 'Hoe om te gaan met de ontevreden provocerende burger in projectcommunicatie?'

Karin Dormans
Geplaatst op: 03-09-2020 15:49
Ergens in de jaren 90 was ik betrokken bij de totstandkoming van een opvang voor zwerfjongeren. De buurt waar die opvang zou komen, was daar niet gerust op; oftewel er was grote weerstand en we vreesden vernielingen aan het pand. In die tijd werden dan grote bijeenkomsten georganiseerd waar iedereen welkom was. Vergelijk Steenbergen... We hebben voorafgaand aan die bijeenkomst een aantal sleutelfiguren in de wijk uitgenodigd voor een gesprek. Zij spraken en wij luisterden. Hun zorgen waren duidelijk en begrijpelijk en waren een oproep aan het bestuur om duidelijkheid te geven over hoe om te gaan met die zorgen. Het resultaat was dat de bewoners van de wijk op de 'inspraakavond'. antwoord kregen op hun zorgen en vragen en dat ze betrokken werden bij de opvang: meld je aan als vrijwilliger zodat je de vinger aan de pols kunt houden. Die formule werkte: de deur bleef open, er was contact en uitwisseling en dat maakte het gemakkelijker om elkaar aan te spreken als er dingen mis gingen. De zorgen van de wijkbewoners waren namelijk terecht en ik maak me sterk als de zorgen van de boze burger van nu niet ook serieus genomen moeten worden. Iedereen wil gehoord worden, dus ga je luisteren!

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.