Sander Grip: 'Wij brengen de verhalen die actueel zijn in ons vak’

SanderGrip-2.pngwoensdag 13 november 2019 10:15

Sander Grip is nu bijna elf jaar hoofdredacteur van vakblad C. Waar geniet hij het meeste van in dit werk? Welke ontwikkelingen heeft hij gezien in die tijd? Wat is zijn top 10 van artikelen uit C's in 2019? En: welke verbeteringen wil hij in het nieuwe jaar graag doorvoeren in hét communicatievakblad van ons land? Een gesprek met de gedreven hoofdredacteur van ons lijfblad.

Door de redactie

“Ik werd in december 2008 hoofdredacteur van C. Zelf ben ik journalist, geen communicatieadviseur. Maar beide beroepen gaan over communiceren, over verbinding leggen tussen mensen en groepen, over een boodschap overbrengen en hoe je ervoor zorgt dat die het beste overkomt. Ik zie heel veel raakvlakken en daarom wilde ik graag hoofdredacteur worden van C.”

Welke ontwikkelingen heb je gezien in vak en vereniging?
“Ik vind communicatie een prachtig beroep, juist omdat er zoveel disciplines samenkomen. Dat is ook wat ik de afgelopen elf jaar steeds nadrukkelijker heb zien gebeuren: de kruisbestuiving van ons vak met andere specialismen heeft communicatie verrijkt. Daardoor is ons vak krachtiger en belangrijker geworden.

En dat zie ik terug in de vereniging. Logeion manifesteert zich steeds nadrukkelijker als dé plek waar je alles over ons vak kunt vinden. We zijn enorm gegroeid. Niet alleen in ledenaantal, maar juist ook in activiteiten en de professionaliteit van dat aanbod. Mooi om te zien is ook dat Logeion steeds meer op de voorgrond treedt als wegbereider voor ons vak, bijvoorbeeld via het Centrum voor Strategische Communicatie.”

Naast C doe je nog veel ander werk, wat is nou het leukste?
“Er is in mijn ogen niets leukers dan boeken en bladen maken. Naast C ben ik ook hoofdredacteur van Gers! magazine en van JenV Magazine. Ik geniet intens van het samenspel tussen een goede tekst, mooi beeld en fijne vormgeving. Als dan ook de kwaliteit van het drukwerk hoog is, ben ik een gelukkige hoofdredacteur.

Samen met de redactie van C komen we steeds tot een boeiende plank waarin we verhalen brengen die op dat moment actueel zijn in ons vak. Voor ons is het belangrijk aan te sluiten op dat wat er leeft onder de leden. Daarom ben ik ook blij met het recente ledenonderzoek, dat weer een duidelijk beeld geeft van de onderwerpen waarover onze leden willen lezen. Er is nog zoveel te leren en te vertellen over het vak, en de ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, we zijn echt nog lang niet uitverteld.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
“Uit de mensen. Een goed verhaal vertel je via mensen die passie voor hun vak hebben. Ik houd dan ook het meest van het persoonlijke portret. Van de nieuwe directeur van een communicatiebureau tot een kinderboekenschrijver, iedereen heeft een mooi verhaal. En iedereen heeft met communicatie te maken; als wij bereid zijn geïnteresseerd om ons heen te kijken, vinden we in de meest onverwachte uithoeken aanknopingspunten voor ons vak. Daarom houd ik bijvoorbeeld ook zo van de serie Over Communicatie. Daarin komen mensen aan het woord die niet in ons vak werken, maar die wel iets vertellen waar wij van kunnen leren. Onze opdrachtgevers (bestuurders en directeuren) en mensen met beroepen waarin communicatie een grote rol speelt (van kunstenaar tot profvoetballer) kunnen ons leren hoe zij naar ons vak kijken. En daarmee verrijken we onze eigen kennis over ons vak.”

Wat wil je graag verbeteren in het nieuwe jaar?
“Als ik kijk naar de afgelopen elf jaar, hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het blad is in die jaren gestaag mooier, beter en sterker geworden. Ik ben er heilig van overtuigd dat C staat als een huis en dat we bestaansrecht hebben. Ons vakgebied verdient een mooi magazine waarin al die professionals zich kunnen verdiepen in de ontwikkelingen en in bijzondere verhalen uit de praktijk en de wetenschap. En C biedt dat.

Ik geniet van die ontwikkeling. Maar ik zie ook nog steeds kansen om ons weer verder te verbeteren. Dat houdt mij ook gedreven als hoofdredacteur. Ik wil in 2020 nog nadrukkelijker de verbinding maken tussen magazine en onze onlinekanalen. Dat maakt ons als vereniging weer sterker dan dit jaar.”

Welk interview of artikel voor C is je het meest bijgebleven?
“Eentje kiezen, is lastig. Er zijn zoveel verhalen waar ik met trots op terugkijk. Zo sprak ik voor Over Communicatie Marc Damen, directeur van Diergaarde Blijdorp (C#8 2015). Het interview was als een wervelwind en elke tweede zin van hem was een briljante oneliner. De dynamiek van het gesprek, zijn bijzondere uitspraken en de humor kwamen heel mooi terug in het artikel. Wat ik ook een bijzonder verhaal vind, is dat van Henk van der Hilst (C#9 2013). Ik sprak hem na zijn negentigste verjaardag, bij hem thuis aan de keukentafel. Heel knus en gezellig. En bijzonder ook dat je met zo’n grote naam terug kan kijken op de lange geschiedenis van ons vak.

Na elf jaargangen C kan ik de verhalen die ik geschreven heb niet meer tellen. Gelukkig hoef ik het ook niet allemaal zelf te doen. Ik heb een zeer geïnspireerde redactie die met hart en ziel werkt om elke editie weer de meest bijzondere verhalen van dat moment te maken voor die ruim 4.000 leden van Logeion. Ook de samenwerking met het bureau is heel nauw en zeer constructief. We maken C echt als eensgezind team en door die gezamenlijke inspanning hebben we van C het blad kunnen maken dat het nu is.”

Wat is jouw persoonlijke top 10 van artikelen uit 2019?
“Nog zo’n lastige vraag. We hebben afgelopen jaar weer veel pareltjes gemaakt. Verhalen waarin we de actualiteit brachten, zoals de Scheveningse vuurwerkramp en het Eurovisie Songfestival, praktijk en wetenschap op een verrassende manier met elkaar verbonden, bedrijven aan het woord lieten die niet vaak een blik in hun (communicatie)keuken toestaan en bijzondere mensen met een unieke visie op ons vak aan het woord lieten. Op volgorde van verschijnen, met de laatste nog niet ingevuld want ik kan alvast verklappen dat we in C#6 ook prachtige verhalen gaan brengen, is dit mijn top 10:

  1. Brand in Scheveningen, wat ging er mis? (C#1)
  2. De duistere kant van verhalen (C#1)
  3. De Efteling: het geheim hoe dingen werken bewaren (C#2)
  4. Een virtual assistent voor iedere communicatieprofessional (C#3)
  5. Kinderen vinden we soms wel 10 kilometer verderop (C#4)
  6. Arno van Doorn: ‘Mijn boek is een oproep aan ons als burgers om volwassen te worden’ (C#4)
  7. Kindermarketing: een mijnenveld met kansen (C#5)
  8. Jan van Stigt Thans (Loopuyt Distillers&Co): Onderscheidend vermogen (C#5)
  9. ‘Eurovisie Songfestival 2020 moet herkenbaar zijn én verrassen’ (C#5)
  10. '…' (C#6)

« Terug

Reacties op 'Sander Grip: 'Wij brengen de verhalen die actueel zijn in ons vak’'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.