Doe mee aan het wereldwijde onderzoek naar succesvolle communicatieafdelingen

Cees van Riel Reputation Institute 705x220.jpgdonderdag 03 oktober 2019 14:31

Reputation Institute (Ri) en Logeion slaan de handen ineen om het communicatievak beter in kaart te brengen. Jij kunt daar een rol in spelen, mits je op de communicatieafdeling werkt bij een publieke of private organisatie. Zzp’ers en communicatiebureaus vallen helaas buiten de scope van het onderzoek. Een groep onderzoekers van het Ri onder leiding van Cees van Riel werkt sinds een jaar aan een wereldwijde studie waarin gegevens verzameld worden over kerncijfers van communicatieafdelingen. Het Ri heeft een enquête ontwikkeld die de essentiële kenmerken van een communicatieafdeling meten. De resultaten van het onderzoek worden verwerkt in het CommunicatieCollege van Cees van Riel dat traditioneel aan het einde van het jaar plaatsvindt. Waarom dit onderzoek van groot belang is? We vroegen het aan Cees van Riel zelf. 

Door de redactie

Cees, kun je een korte beschrijving geven van het doel van het onderzoek?
"Jazeker, de studie heeft als doel wereldwijd in kaart brengen wat de kerncijfers zijn van een excellente communicatieafdeling per continent, en dan ook nog uitgesplitst in private sector en publieke sector. Daarbij gaat het over zaken als: Hoeveel mensen werken er op de afdeling? In welke rollen en met wat voor soort specialisaties? Welke bekwaamheden hebben die communicatiemensen nodig? Wat is hun salarisniveau? Wat voor soort onderzoek doen ze om percepties in kaart te brengen van interne en externe doelgroepen? Welke budgetten hebben ze voor communicatie? En hoe vaak en op over welke zaken communiceren ze bijvoorbeeld met de top zoals de Raad van Bestuur en het College van B&W?"

Wat was de aanleiding om dit onderzoek te doen?
"In de afgelopen 35 jaar heb ik vaak met communicatiemanagers rondom de tafel gezeten die klagen over onbegrip bij hun topmanagement over de noodzaak om een gedegen communicatieafdeling te hebben. Zij hebben daar zelf vaak uitgesproken ideeën over. Managers willen echter besluiten nemen aan de hand van twee zaken, namelijk: 1. Hoe doet mijn concurrent het? En: 2. Wat zijn de harde cijfers over een communicatieafdeling in mijn industrie? Die cijfers zijn slechts mondjesmaat aanwezig. Vandaar dat ik nu bezig ben dat wereldwijd te verzamelen."

Op welke manier verzamel je die cijfers en wat doe je er mee?
"Het Ri heeft via het wereldwijde kantorennetwerk, inclusief de 'associates' contact met communicatieprofessionals in meer dan vijftig landen. Via dein die landen actieve collega-organisaties van Logeion verspreiden we vragenlijsten en verzamelen op die manier onder de leden van de vakorganisaties tienduizenden data over dit onderwerp. De landenrapporten worden gratis ter beschikking gesteld aan de leden en wij integreren al die data in benchmarkrapporten die via de Ri-website ingezien kunnen worden."

Cees, deze Nederlandse studie die je samen met Logeion doet, wordt in december bij jouw traditionele CommunicatieCollege gepresenteerd. Klopt dat?
"Dat is zeker de bedoeling. Logeion heeft fantastisch meegewerkt en wij zullen ons best doen alles klaar te hebben voor het CommunicatieCollege op 18 december. Ik hoop dat zo veel mogelijk mensen meedoen, want hoe meer gegevens we hebben hoe rijker de informatie en des te bruikbaarder de Nederlandse data worden."

En wanneer verwacht je dat de benchmarkrapporten er zullen zijn?
"We zijn nu data aan het verzamelen in Italië en binnenkort in Spanje en Brazilië. Andere landen zullen snel volgen. Het kost natuurlijk veel tijd en daarom denk ik dat het realistisch is om te zeggen dat we deze benchmarkrapporten pas eind 2020 kunnen presenteren."

Je bent nu met emeritaat bij Erasmus maar kennelijk nog niet helemaal opgehouden?
"Klopt. Ik heb een mooie tijd gehad bij Erasmus en ben nog steeds actief in onderzoek en advieswerk, maar focus mij alleen op die zaken die ik echt leuk en vooral relevant voor het communicatievak vind. Deze studie is een van die onderwerpen waar ik met hart en ziel aan werk."

Wat moet je doen?
Meedoen is eenvoudig en kost niet veel tijd. Zzp’ers en communicatiebureaus vallen helaas buiten de scope van het onderzoek. Dus werk je op de communicatieafdeling bij een publieke of private organisatie? Ga via deze link naar de enquête en help het communicatievak verder te ontwikkelen. Het staat natuurlijk buiten kijf dat alle data vertrouwelijk worden behandeld, volledig in lijn met de AVG-richtlijnen. 

Krijg een 'Self Assessment' cadeau!
Iedere deelnemer zal na het invullen van de vragenlijst te zien krijgen in hoeverre zijn of haar oordelen over de kenmerken van de eigen communicatieafdeling overeenkomen of afwijken van de normgetallen die het Ri nu gebruikt. Iedere respondent krijgt dus onmiddellijk feedback op de zelf ingevulde antwoorden van de enquête dat aangeboden wordt door middel van een zogeheten ‘Self-Assessment Tool’. Zodra het Ri voldoende data heeft zal per jaar een verfijning aangebracht kunnen worden van het normatieve kader om de excellentie criteria van een communicatieafdeling te bepalen. Het uiteindelijke doel van dit project is te komen tot benchmarks die per industrie (chemie, banken, IT, overheden, etc.) en per continent aangeven wat in de eigen sector de norm is waar een communicatieafdeling aan moet voldoen qua specialisten, budget en werkwijzen.

« Terug

Reacties op 'Doe mee aan het wereldwijde onderzoek naar succesvolle communicatieafdelingen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.