Deze vijf finalisten strijden voor de Galjaardprijs 2019

Vijf-finalisten_705x220.pngdonderdag 05 september 2019 11:30

‘We Live Here’ van Gemeente Amsterdam, ‘#BBTY0548’ van Gemeente Rijssen-Holten, ‘Onze tunnel’ van Gemeente Rotterdam, de jeugdcampagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’ van Politie Nederland en de ‘Wapeninleveractie Rotterdam’ van de politie-eenheid Rotterdam zijn de vijf finalisten van de Galjaardprijs 2019. De winnaar van de prijs voor het beste initiatief in de publieke communicatie wordt bekendgemaakt op 31 oktober tijdens het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat dit jaar in het teken staat van polarisatie.

Door de redactie

De vakjury koos deze vijf finalisten uit een longlist met 20 nominaties die de regionale voorselectiecommissies hadden samengesteld. In totaal waren er 36 projecten ingediend voor de prijs. Volgens juryvoorzitter Guido Rijnja maken de inzendingen een ommekeer duidelijk: "De tijd van beter uitleggen en overtuigen lijkt echt voorbij. Fascinerend om te zien hoe burgers steeds vaker de dienst uitmaken. Hoe snapt en benut de overheid hun zorgen, ideeën, momenten en taal? Daar draait het vaak om. Het gaat natuurlijk om uiteenlopende projecten, maar eigenlijk zie je overal geworstel met openheid en echt contact over weerbarstige thema’s."

Naast Guido, werkzaam bij de Rijksvoorlichtingsdienst, bestaat de vakjury uit Esther Bunnik, hoofd Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Annette Klarenbeek, lector Crossmediale Communicatie in het publieke domein aan de Hogeschool Utrecht en Ageeth Huizenga, hoofd Communicatie van de gemeente Leeuwarden en winnaar van de Galjaardprijs in 2018.

We Live Here
De We Live Here-campagne is voor en door de bewoners van het wallengebied in Amsterdam. De bedoeling is om bezoekers er meer bewust van te maken dat er in dit gebied ook mensen wonen om rekening mee te houden. Veel bezoekers weten dat niet, maar passen hun gedrag aan als ze hierop worden gewezen. Cor Vos, stadmaker en projectleider, en Let de Jong, communicatie conceptontwikkelaar, van de gemeente Amsterdam reageren op het nieuws: “Heel gaaf dat We Live Here op de shortlist staat! Het is een enorme opsteker voor de bewoners op de wallen die zich inzetten voor het project, als vrijwilliger in het informatiecentrum of door het lef te tonen om op de foto te gaan voor levensgrote ‘I Live Here’-posters in de bekendste buurt ter wereld. Je moet het maar doen. Deze nominatie onderstreept het bijzondere karakter van deze campagne om hun boodschap over te brengen en voor meer sociaal contact in een buurt waarin leefbaarheid enorm onder druk staat.”

#BBTY0548
#BBTY (Bring Back The Youth) is een eigenwijze campagne voor jongeren die in gaat op de vraag ‘Hoe blijft Rijssen-Holten een toekomstbestendige gemeente?’ De aanleiding van de campagne was de nieuwjaarstoespraak in 2019 van de burgemeester. Hij deed de oproep om ideeën aan te leveren over hoe de gemeente aantrekkelijk blijft voor jongeren, aangezien de gemeente steeds vaker ziet dan jongeren elders gaan studeren en niet meer terugkomen. Strategisch communicatieadviseur bij de gemeente Rijssen-Holten Karlijn Schabbink is enthousiast: “Wauw, super dat we met #BBTY0548 in de finale staan! We zijn afgeweken van onze vertrouwde werkwijze om op een vernieuwende manier in verbinding te komen met jongeren. Als finalist hopen wij vakgenoten te inspireren om ook uit hun comfortzone te stappen door dit te doen.” Ook burgemeester Arco Hofland is trots op een plek in de finale: “Het is een mooie beloning voor het hele team dat #BBTY0548 heeft bedacht en uitgevoerd.”

Onze tunnel
De monumentale Maastunnel uit 1942 is de oudste tunnel van Nederland en was toe aan groot onderhoud. Sinds de zomer van 2017 voert de gemeente Rotterdam daarom een grootscheepse renovatie en restauratie uit. Om de Rotterdammer te betrekken bij deze impactvolle afsluiting, werd gekozen voor een communicatieaanpak met de titel ‘Onze tunnel’. Niet de gemeente staat centraal, maar de aannemer, bouwvakker, omwonenden en bedrijven in de omgeving. Zo levert iederéén een bijdrage aan het verhaal van de Maastunnel. "Wat ontzettend gaaf dat wij finalist zijn! Het is nu al geweldig dat we zo ver zijn gekomen. En winnen we de prijs, dan beschouw ik dat echt als de kroon op het werk. Een heel mooi resultaat voor Rotterdam!”, aldus Henriëtte Edens, manager Communicatie Maastunnel.

Je bent één klik verwijderd van cybercrime
Politie Nederland heeft met deze onlinecampagne, waarbij werd samengewerkt met vlogster Marije Zuurveld, gamers en Scholieren.com, meer dan 10.000 Nederlandse jongeren laten inzien hoe hun experimenteergedrag ‘met één klik’ kan uitmonden in cybercrime. Het doel van de campagne is jongeren bewust te maken van de gevaren en mogelijke gevolgen van cybercrime. Femke Zilverschoon, senior communicatieadviseur bij Politie Nederland: “Voor de politie was dit echt een gedurfde campagne, die tot best wat discussie leidde in de media en in de klas. Door influencers in te zetten en aan te sluiten bij het experimenteergedrag van jongeren, hebben we jongeren en hun ouders bewust gemaakt van de dunne grens tussen onschuldig uitproberen en strafbaar zijn. En dat je al best snel één klik verwijderd bent van cybercrime. We zijn dan ook heel enthousiast dat de jury deze aanpak ook waardeert en we tot de vijf finalisten behoren!”

Wapeninleveractie Rotterdam
De politie Rotterdam riep de buurt op om op te staan tegen vuurwapengeweld en om wapens bij hen in te komen leveren. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand dit doet en dan ook nog eens bij de politie? Een communicatieve uitdaging die resulteerde in een succesvolle campagne. Maar liefst 262 wapens werden ingeleverd, de landelijke media-aandacht was enorm en leidde zelfs tot een oproep vanuit de Tweede Kamer om het initiatief nationaal over te nemen. “We zijn ontzettend blij dat het project Wapeninleveractie behoort tot de vijf finalisten van de Galjaardprijs! Met onze campagne wilden we niet alleen zoveel mogelijk wapens van straat halen, maar ook het maatschappelijke debat over wapenbezit aanwakkeren. Dat is mooi gelukt. Deze prijs zou onze kers op de taart zijn voor dit project”, vertelt Esha Gowricharn, social media-adviseur bij de Politie Rotterdam.  

De vakjury reikt op 31 oktober de vakprijs uit aan een van de finalisten. Maar daarnaast is er ook een publieksprijs te winnen. Meer informatie over de projecten vind je op www.galjaardprijs.nl. Houd deze website en de Logeion-kanalen in de gaten om te weten wanneer de stembussen opengaan!

#PubCom19
Het Nationaal Congres Publieke Communicatie 2019 (PubCom19) is de vernieuwde Galjaarddag en vindt plaats op donderdag 31 oktober 2019 in het Spant! in Bussum. Het programma, onder leiding van dagvoorzitter Inge Wallage, bestaat uit een mix van (internationale) sprekers en workshops met inspirerende casussen uit het vak. Dit jaar – de twintigste editie – staat in het teken van polarisatie en de rol van de communicatieprofessional. Het volledige programma wordt zo snel mogelijk bekendgemaakt.

Ga voor meer informatie over het congres naar www.logeion.nl/pubcom19. Wil je nog profiteren van de Early Bird-korting? Koop dan nu snel je kaartje, want de Early Bird-tickets zijn voor 90% uitverkocht!

« Terug