Sneak preview: Rotterdamse directheid tegen straatintimidatie

Pikpraat 705x220.jpgdinsdag 20 augustus 2019 21:14

Pikpraat. Het bekt lekker. Een woord dat twee jaar geleden nog niet bestond en nu een begrip is. In het Rotterdamse en in de landelijke sociale media is #pikpraat een trending topic. Het woord raakte in zwang door de Pikpraat-campagne van de gemeente Rotterdam die anderhalf jaar geleden begon. De teller van bereik van de campagne staat nu op meer dan 25 miljoen views.

Door de redactie

En kroon op het werk van de Rotterdamse communicatiebureaus Bijl PR en Vuurrood – bedenkers van de campagne – is de Sabre Award, een prestigieuze Europese prijs voor Superior Achievement in Branding, Reputation and Engagement.

"Een van de dames van Vuurrood heeft het woord bedacht", zegt Ruud Bijl, eigenaar van Bijl PR. Zijn bureau heeft samen met bureau Vuurrood in opdracht van de gemeente Rotterdam de campagne en een app ontwikkeld om seksuele straatintimidatie te stoppen. "Ik weet nog de eerste keer dat we over straatintimidatie spraken aan de lunchtafel. Alle vrouwelijke medewerkers hadden ermee te maken gehad, maar namen het voor lief. 'Ze gaan dicht naast je lopen en zeggen mooie billen' vertelden ze. 'Of je wordt uitgemaakt voor hoer of sletje. Het hoort erbij. Gewoon doorlopen', was hun reactie. Maar per keer dat het onderwerp daarna ter tafel kwam, werden de dames bozer. Pal voordat we de app lanceerden in december 2017 brak de #metoo-discussie los. Daar konden we mooi op meeliften."

Lees het hele verhaal over de campagne Pikpraat in de nieuwe editie van C. Deze ligt vrijdag 30 augustus bij de leden en abonnees op de deurmat!

« Terug

Reacties op 'Sneak preview: Rotterdamse directheid tegen straatintimidatie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.