Met zijn angst voor data zet het communicatievak zichzelf nooit op de kaart

Communicatie heeft problemen met het bewijzen van zijn waarde, en is daar ook zelf debet aan, betoogt André Manning, directeur van Logeion. Vorig jaar hoorde ik een Britse collega vertellen over een landelijke communicatiecampagne voor het installeren van rookmelders om het aantal doden door woningbranden terug te brengen. Niet de hoeveelheid of de inhoud van media-artikelen bepaalde het succes van de campagne, laat het staan het aantal likes.
Het succes werd bepaald door de daadwerkelijke afname van het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van woningbranden. Dat was ook wat er na afloop van de campagne met de opdrachtgevers werd gedeeld. Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe communicatie zou moeten opereren. In veel gevallen gebeurt dit nog niet. Het vakgebied heeft problemen op met het bewijzen van de waarde die het toevoegt aan de doelen van organisaties. Betteke van Ruler verwoordde dit onlangs op Adformatie met de zin: 'Het communicatievak onderschat enorm dat het aan zijn eigen PR moet werken'. Ik ben het met haar eens, want ook in Nederland bestaat er nog steeds een kloof tussen datgene wat communicatieafdelingen doen en datgene wat hun opdrachtgevers willen dat ze doen, of sterker nog, wat ze zouden moeten doen.
Klik hier om de rest van dit artikel op Adformatie te lezen.
Archief
december 2019
- 11-12-19 09:55 - Posten, scrollen, appen en snappen
- 10-12-19 10:11 - Help ons op weg! Wie o wie is dé communicatieprofessional van het afgelopen jaar?
- 10-12-19 09:59 - Selectiecommissie Communicatieverkiezingen zoekt versterking
- 09-12-19 14:43 - Logeion-bureau in kerstvakantie beperkt bereikbaar
- 09-12-19 07:30 - Preview vakblad C: "We laten de magie van het vliegen zien"
- 06-12-19 13:36 - Rinske Schouls is nieuwe programmacoördinator Young Logeion
Reacties op 'Met zijn angst voor data zet het communicatievak zichzelf nooit op de kaart'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.