Met zijn angst voor data zet het communicatievak zichzelf nooit op de kaart

Data-1_705x220.jpgwoensdag 14 augustus 2019 16:06

Communicatie heeft problemen met het bewijzen van zijn waarde, en is daar ook zelf debet aan, betoogt André Manning, directeur van Logeion. Vorig jaar hoorde ik een Britse collega vertellen over een landelijke communicatiecampagne voor het installeren van rookmelders om het aantal doden door woningbranden terug te brengen. Niet de hoeveelheid of de inhoud van media-artikelen bepaalde het succes van de campagne, laat het staan het aantal likes.

Door de redactie

Het succes werd bepaald door de daadwerkelijke afname van het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van woningbranden. Dat was ook wat er na afloop van de campagne met de opdrachtgevers werd gedeeld. Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe communicatie zou moeten opereren. In veel gevallen gebeurt dit nog niet. Het vakgebied heeft problemen op met het bewijzen van de waarde die het toevoegt aan de doelen van organisaties. Betteke van Ruler verwoordde dit onlangs op Adformatie met de zin: 'Het communicatievak onderschat enorm dat het aan zijn eigen PR moet werken'. Ik ben het met haar eens, want ook in Nederland bestaat er nog steeds een kloof tussen datgene wat communicatieafdelingen doen en datgene wat hun opdrachtgevers willen dat ze doen, of sterker nog, wat ze zouden moeten doen.

De rest van dit artikel lees je verder op Adformatie.

« Terug

Reacties op 'Met zijn angst voor data zet het communicatievak zichzelf nooit op de kaart'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.