Farid Tabarki: 'We zitten in een nieuwe fase van permanente verandering en onzekerheid' 

Farid landscape.jpgwoensdag 03 april 2019 11:54

Op 15 mei staat Farid Tabarki op het podium om ons meer te vertellen over de tijdsgeest, trends, tijdelijke verbindingen en het verdwijnen van vaste structuren en systemen. "We leven in een vloeibare samenleving en we doorbreken vaste structuren", maar wat betekent dit precies? Farid legt het in dit interview uit.

Door de redactie

Wat versta je precies onder 'tijdsgeest'?
"Als Studio Zeitgeist kijken we naar de huidige ontwikkelingen en daarin proberen we een rode draad in te ontdekken. Daarna kijken wat die rode draad voor de toekomst betekent."

Vaste structuren en systemen verdwijnen, tijdelijke verbindingen komen daarvoor in de plaats. Kun je ons hier een voorbeeld van geven?
"Jazeker, door bijvoorbeeld de platformeconomie worden vaste structuren doorbroken. Een voorbeeld van zo’n structuur is de standplaats van een taxi. Door de komst van Uber is deze vaste structuur veranderd. Waar we vroeger één partij voor iets hadden, zien we nu meerdere partijen of zijn we zelf de partij geworden. Denk daarbij aan energiemaatschappijen als partij, maar wij als individu wekken nu ook zelf energie op. Daarmee zie je een duidelijke verandering van structuur." 

Wat versta je onder tijdelijke verbindingen? Hoe ziet dat eruit en wat kunnen we verwachten?
"Onder tijdelijke verbindingen versta ik een vloeibare samenleving en permanente verandering. DSM vernieuwt bijvoorbeeld iedere vijf jaar hun productportfolio. Door permanente verandering zien we dat het termijn waarin producten meegaan, veel korter is geworden. Dat betekent dus dat je eerder zal moeten kijken naar wat de toegevoegde waarde van het product is geworden voor komend jaar."

En kun je nog een ander concreet voorbeeld geven?
"Neem bijvoorbeeld Starbucks. In Amerika hebben zij 15 miljoen leden in hun loyaliteitsprogramma en Starbucks doet ieder van hen een uniek aanbod op basis van het profiel van deze mensen. Dit door het analyseren van big data en dit is een goed voorbeeld van een tijdelijke verbinding door een tijdelijke aanbieding. Een duidelijke verandering als je het vergelijkt met vroeger waar Starbucks op een bordje binnen of buiten een week- of dagaanbieding deed."

Hoe zouden we ons als communicatieprofessional kunnen voorbereiden op deze tijdelijke verbindingen?
"Je kunt je hierop voorbereiden door je af te vragen wat echt de toegevoegde waarde is, zowel op individueel- als op organisatieniveau. Waar ben je getalenteerd in en gepassioneerd over? Wat is de passie van de organisatie en die van jou? Want laten we eerlijk zijn: je delft het onderspit als je je eigen rol niet goed voor ogen hebt. Je eigen rolbepaling helder voor ogen hebben, is belangrijk om bij stil te staan."

Hoe realiseer je betekenisvolle verbindingen in een snel veranderende wereld en hoe ga je om met de complexiteit en de snelheid van grote maatschappelijke, technologische en economische veranderingen?
"In tijden van versnellen is juist vertragen en overzien wat er aan de hand is belangrijk geworden. Gevoelsmatig rennen we door, maar sta ook eens stil en schakel even terug, want dat is essentieel geworden. Neem tijd met je team, voor jezelf en kijk waar je als organisatie voor staat. Een mooi voorbeeld van een betekenisvolle verbinding is Instagram. Het is bijzonder om te zien hoe bijvoorbeeld artiesten nu soms ook een maatschappelijke taak hebben. Ze kunnen betekenis geven aan een boodschap en aan het platform, zonder dat daar andere media tussen zitten. Het is rechtstreeks, puur en persoonlijk en dat leidt weer tot betekenisvolle communicatie. Het zijn niet alleen artiesten die dat kunnen doen, maar ook organisaties kunnen zo een boodschap brengen. Een mooi voorbeeld in Nederland is KLM, die sociale media met veel potentie inzetten."

En waarom is dit interessant voor de communicatieprofessional? Welke rol kunnen zij hierin nemen, denk je?
"De belangrijkste rol is denk ik de betekenis van wat je echt kan en van wat je toevoegt als organisatie. Ga dat met elkaar bepalen en deel dit binnen en buiten de organisatie, wat een flinke taak is. Het is de taak van communicatie om helder te hebben welke rol je speelt als organisatie en dat wil je kenbaar maken aan medewerkers (interne communicatie), maar ook aan klanten en stakeholders (externe communicatie). Het is in deze tijdens bijna essentieel is geworden om die verbindingen mogelijk te maken in het tijdperk van snelle veranderingen."

Tijdens de Masterclass geef je ons een analyse van de tijd waarin wij leven en de impact die genoemde veranderingen gaan hebben op ons denken, ons leven en ons vak. Kun je hier een concreet voorbeeld van geven?
"Communicatie wordt steeds complexer, omdat de kracht door sociale media sterker is geworden. Herinner je de campagne van Dolce & Gabbana nog? Sociale media gingen helemaal los op het merk, omdat zij Chinese stereotypen gebruikten in hun clip voor de campagne. Dolce & Gabbana heeft haar excuses gemaakt. Dit is een voorbeeld van de complexiteit van de communicatie en laat duidelijk de kracht van sociale media zien. Communicatie gaat steeds verder dan alleen op strategisch niveau, communicatie gaat steeds meer op een dieper niveau in de organisatie zitten."  

Het is nog niet echt tastbaar, als we niet weten wat komen gaat. Want hoe gaat dit ons (werk) veranderen en welke impact gaat het hebben? Wat kunnen we doen om ons voor te bereiden op veranderingen? En over welke veranderingen spreken we dan?
"Deze veranderingen vragen dat we levenslang blijven ontwikkelen. We doen wel cursussen, maar het is belangrijk dat we dit regelmatig blijven doen op individueel- en organisatieniveau. Die blik naar buiten werpen en geld investeren in de ontwikkeling is enorm belangrijk geworden in de tijd waarin veranderingen snel gaan. Neem dus je tijd om jezelf te blijven ontwikkelen; anders word je ineens wakker en zie je dat iedereen de afslag heeft genomen terwijl jij nog rechtdoor bent blijven rennen."

Verdwijnt de behoefte aan vaste structuren en systemen in de samenleving ook of speelt er iets anders?
"Het is niet zo dat de behoefte verandert, het is best angstaanjagend omdat we zo georiënteerd zijn dat we zekerheid willen. Een ander deel voelt zich heel erg thuis in veranderingen. Het heeft ook te maken met het onderwijsmodel, we worden niet zo goed voorbereid op de verandering. We zitten in een switch van een tijdperk. We zijn in een nieuwe fase van ontwikkeling gekomen en mede door de nieuwe technologie heeft dit impact op onze economie en welvaart. Het heeft eigenlijk op elk niveau van de samenleving impact en dat werkt niet voor iedereen in het voordeel; sommige mensen willen vastigheid en die komen er bekaaid vanaf in dat nieuwe tijdperk."

Wat zijn de kenmerken van het nieuwe tijdperk?
"De nieuwe fase van permanente verandering en onzekerheid. Het is veranderd van ego-denken naar eco-denken. Waarbij ego gaat over ik als bedrijf, gaat eco vooral over de 'social goods' en wat je bijdraagt aan de maatschappij. Dat houdt in dat we meer vanuit netwerken gaan opereren. En ik vind het dan met name interessant om te kijken naar de sociologische kant; het denken vanuit de groep. Schiphol past dit nieuwe fenomeen al heel goed toe. Zij laten de bonus voor alle medewerkers afhangen van de tevredenheid van de omwonenden."

En tot slot: hoe kunnen we deze veranderingen vertalen in een concrete aanpak of handvatten waarmee de communicatieprofessional morgen mee aan de slag kan? Kun je hier alvast een tip voor geven?
"Het is de beweging die we noemen 'van transacties naar participatie'. We komen uit een schaarste vanuit communicatie en content. En nu hebben we juist een overvloed aan content en kanalen. Wat betekent dit voor de communicatie en hoe speel je daarop in? Dat is de vraag voor de communicatieprofessional die we gaan behandelen tijdens de Masterclass. Verder ga ik het ook hebben over reputatie-economie en 'black mirror'", aldus Farid Tabarki.

Over Farid Tabarki
Farid Tabarki is de oprichter van Studio Zeitgeist, veelgevraagd spreker, dagvoorzitter en wereldreiziger. Hij schrijft geregeld voor Het Financiële Dagblad en in 2016 publiceerde hij het zeer goed ontvangen boek 'Het Einde van het Midden - Wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek'. Daarnaast presenteerde hij de tv-programma’s 'MTV Coolpolitics' en 'Durf te denken: Van Socrates tot Sartre'. Volgens de Volkskrant is Farid een van de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders. Bovendien is hij één van de jongste op deze lijst. Ook is Farid lid van de Raad van Toezicht van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Internationaal Theater Amsterdam en lid van het curatorium van De Baak. Ook was hij lid van Platform Onderwijs2032 dat op verzoek van het kabinet in 2016 een advies over de toekomst van het funderend onderwijs heeft uitgebracht. Met Studio Zeitgeist doet hij onderzoek naar de (Europese) tijdsgeest. De uitdagingen waar organisaties en professionals zich voor geplaatst zien in de overgang naar de Vloeibare Samenleving staan hierbij centraal. De opgedane inzichten worden door de studio verwerkt tot concrete adviezen en projecten waar veel (internationaal opererende) organisaties hun voordeel mee doen. In zijn lezingen neemt Farid de deelnemers op inspirerende wijze mee in deze transformatie en staat hij stil bij wat dit van mens en organisatie vraagt.

Wil jij meer weten over het nieuwe tijdperk en voorbereid zijn op de dag van morgen? Meld je dan nu aan voor deze bijzondere Masterclass met Farid Tabarki.

« Terug

Reacties op 'Farid Tabarki: 'We zitten in een nieuwe fase van permanente verandering en onzekerheid' '

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > -1

« Vorige Volgende »

Geen berichten gevonden