Pak je kans en doe mee aan de Strategische Communicatie Challenge

Strat.Comm.Chall. 705x220.jpgwoensdag 20 februari 2019 10:26

Logeion en het Centrum Strategische Communicatie (CSC) dagen onderzoekers uit in de Strategische Communicatie Challenge. Heb je een idee voor een onderzoek dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie? Stuur dan je onderzoeksvoorstel voor 10 maart in. De winnaar van de Strategische Communicatie Challenge krijgt steun en budget van het CSC. Pak jij deze unieke kans om jouw onderzoek te realiseren of uit te bouwen?

Door de redactie

Het afgelopen jaar is door dr. Piet Verhoeven en een aantal onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van Logeion, een onderzoek uitgevoerd naar de rol van communicatie ten aanzien van Big Data in een boardroom. Komend jaar wil Logeion weer een onderzoek laten uitvoeren door onderzoeksinstellingen. Zij worden van harte uitgenodigd om met een voorstel te komen. De Dragons' Den, die de voorstellen zullen beoordelen, bestaan uit twee partners van het CSC uit een corporate organisatie en iemand vanuit bureauzijde, vertegenwoordigers van het Logeion-bureau, het bestuur en de hoogleraar vanuit de Logeion-leerstoel.

Wat houdt de Strategische Communicatie Challenge in?
Logeion daagt onderzoekers uit om met een onderzoeksvoorstel te komen dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie. Op 21 maart is er een mogelijkheid om je voorstel te pitchen aan de Dragon's Den bij de VU. Het voorstel moet in circa 5 minuten een beeld geven van de impact van het onderzoek. Het hoeft dus nog niet tot in de detail uitgwerkt voorstel te zijn.

Waarover moet het onderzoek gaan? 
Mogelijke thema’s waaraan gedacht kan worden:

  • Professionalisering van communicatie
  • Uitdagingen van big data en AI
  • Corporate communications in an agile organisation
  • Crisiscommunicatie en social media
  • Uitdagingen rond diversiteit
  • Communicatie en gedragsverandering

Kijk bijvoorbeeld of uit je eigen onderzoeksgebied een interessante vraag voortkomt voor Logeion, waar je een aantal van je mensen gedurende een half jaar op zou kunnen/willen zetten. De relevantie voor Logeion wordt hoger wanneer het thema relevant is voor een brede groep communicatieprofessionals.

Wie mogen er pitchen? 
Onderzoekers van Partners van het Centrum Strategische Communicatie mogen pitchen. Dat zijn: Universiteit Amsterdam, Vrije Universiteit, Wageningen Universiteit en Research, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Avans. Staat jouw instelling niet in het rijtje? Benader je afdelingshoofd en geef aan dat het belangrijk is bij dit initiatief aan te sluiten. De kosten voor een onderzoeksinstelling bedragen €1000,- per jaar. Download de flyer voor meer informatie.

Waaraan moet het onderzoeksvoorstel voldoen? 
De onderzoekseisen zijn:

  • Verzamel en analyseer empirische data met een onderzoeksmethode die past bij de vraag (kwalitatief of kwantitatief).
  • Idealiter is het onderzoeksresultaat relevant voor de praktijk én de wetenschap.
  • Praktische relevantie: het onderzoeksresultaat wordt samengevat in een handzame overzichtsheet (management summary/infographic) die kan worden gedownload via de website van Logeion ten behoeve van de communicatieprofessional, zoals de Academic Society dat doet met diens Communication Snapshots.  
  • Wetenschappelijke relevantie: het onderzoek resulteert in een academische bijdrage die tenminste kan worden aangeboden op het Etmaal van de Communicatiewetenschap (eind januari/begin februari 2020) en zo mogelijk aan een wetenschappelijk tijdschrift dat in aanzien staat bij vakgenoten.


Wat is de planning van het onderzoek?
Het voorstel pitchen kan op 21 maart 2019. De resultaten van het onderzoek worden in november 2019 gepresenteerd aan de Partners van de Leerstoel en in juni 2020 op C-Day20.

Welk budget is beschikbaar? 
Budget: € 25.000

Ben je geïnteresseerd? Neem dan voor 10 maart 2019 contact op via info@logeion.nl en laat weten wie er komt pitchen met welk onderwerp!

« Terug

Reacties op 'Pak je kans en doe mee aan de Strategische Communicatie Challenge'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.