Frank Janssen: 'Frankwatching is min of meer toevallig ontstaan'

Frankjanssen705x220.jpgmaandag 04 februari 2019 11:09

Frankwatching bestaat 15 jaar en dat leek ons een mooie gelegenheid om Frank Janssen, oprichter en CEO van Frankwatching, aan de tand te voelen. Want wat is het geheim achter de blog die is uitgegroeid tot top-opleider? Welke tips en tools hebben deze ervaren 'in the cloud' werkende professionals? En wat kunnen we verwachten van de volgende bijeenkomst over community management die Logeion samen met Frankwatching organiseert?

Door de redactie

Hoe is Frankwatching ontstaan en met welk doel is het gestart? 
"Frankwatching is min of meer toevallig ontstaan. Ik werkte bij PostNL als manager Internet & Intranet en we experimenteerden daar vanaf 2002 al volop met interne blogs op het intranet. Mijn doel was om via die blogs interessante feiten en inspirerende ontwikkelingen te delen. Omdat mijn artikelen op dat intranet maar door een handvol mensen gelezen werden, besloot ik om de verhalen voortaan op internet te delen. Ik maakte in februari 2004 een blog aan bij Blogger.com en dat was het prille begin van Frankwatching. Wat ik destijds helemaal niet voorzien had, was dat ik van deze hobby ooit ook echt mijn werk zou gaan maken. Maar het mooiste vind ik toch wel dat we samen met inmiddels ongeveer zeshonderd auteurs, zo’n vijftig trainers en natuurlijk het eigen team (ruim 30 mensen) Frankwatching hebben kunnen uitbouwen tot een leidend platform waar honderdduizenden professionals uit Nederland en België komen om zich te laten inspireren, kennis te halen en ook te delen.

Frankwatching heeft pas sinds een paar jaar een kantoor en voorheen werkte​n​ alle medewerkers “thuis” of ook wel 'in the cloud'. Waarom hebben jullie uiteindelijk toch voor een kantoor gekozen?
"We hebben inderdaad elf jaar lang zonder kantoor gewerkt. In onze bedrijfscultuur zit het samenwerken ingebakken en onze ervaring is dat dit met een klein team ook uitstekend online kan. Het team bleef echter groeien en vanaf het moment dat we boven de, zeg, 15 mensen kwamen nam de behoefte aan een eigen kantoor ook echt toe. We hebben een vrij jong team en het waren vooral de millennials die aandrongen op een gezamenlijke werkplek. We groeiden al snel uit ons eerste kantoor en maken nu sinds ruim twee jaar deel uit van JIM, de coworking space van Jaarbeurs Utrecht. Deze kantooromgeving past door haar open karakter perfect bij ons. Iedereen is nog steeds vrij om thuis te werken, maar je ziet dat het kantoor erg populair is. We werken veel met multidisciplinaire verbeterteams en bij de brainstorms komen de verschillende meetingrooms en -points uitstekend van pas. Daarnaast wordt het kantoor ook volop gebruikt voor allerlei borrels en andere (gezellige) teamactiviteiten." 

En hebben jullie tips en tools om goed 'in the cloud' samen te werken en productief thuis te werken? 
"We gebruiken veel online tools om samen te werken, maar de belangrijkste zijn toch wel Google G Suite (al onze documenten delen we via Google Drive) inclusief natuurlijk Gmail (voor e-mail) en Google Hangouts (voor chat), Skype (voor videocalls), WhatsApp (we werken per team met eigen groepen) en last but not least: Slack. Die tool gebruiken om de mailbox te ontlasten, om kennis te delen en ook gewoon om lol te hebben. In onze eigen Slack-workspace hebben we meer dan honderd kanalen in gebruik, daarnaast delen we ook workspaces met externe partners. Bij ons is thuiswerken vaak een synoniem voor dat je een dagje vooral met je eigen projecten en activiteiten bezig wilt zijn. Thuis ben je meer de baas over je eigen agenda en tijd, zeg maar. Als je collega’s die thuiswerken wil contacten, dan heeft Slack de voorkeur, omdat een direct message daar wat minder urgent voelt dan bijvoorbeeld een chatbericht of een bericht via WhatsApp." 

Frankwatching is in 15 jaar van een blog uitgegroeid tot top-opleider van Nederland. Wat is het geheim achter deze groei?
"Misschien is het échte geheim achter de groei wel dat we een 'learning community' zijn. Je kunt bij ons op heel veel verschillende manieren en niveaus kennis tot je nemen. Of het nu gaat om een artikel, een whitepaper of ebook dat je leest. Of om een webinar, online cursus, training, opleiding of event waar je samen met vakgenoten aan deelneemt. Wij weten als geen ander wat onze community beweegt en wat de behoefte is. Daarom zijn we in staat dat te faciliteren, samen met experts die deel uitmaken van dat netwerk. In 2009 begonnen we met het opleiden van marketing- en communicatieprofessionals en inmiddels leiden we jaarlijks duizenden professionals op. In die tien jaar heeft de markt ook een enorme groei laten zien. Wat ons heel krachtig maakt, is dat de kennis die we delen voor en door experts is. Onze trainers weten als de beste wat er speelt, omdat ze er in hun dagelijkse praktijk ook mee te maken hebben. Eind maart organiseren we bijvoorbeeld samen Logeion een workshop over community management." 

Wat kunnen deelnemers verwachten van deze workshop?
"We merken dat communicatieadviseurs steeds vaker communitymanagers worden. Om dat goed te kunnen doen, heb je nieuwe competenties nodig. Frankwatching-trainer en community-expert Peter Staal deelt in 'What's going on in Digital?' zijn kennis en ervaring op dit gebied. Dit is trouwens ook alweer de vijfde editie van deze erg populaire reeks bijeenkomsten van Logeion en Frankwatching. In de sessie van eind maart over community management komt een combinatie van theorie en praktijkervaringen voorbij, een mooie mix lijkt me. Na afloop weten de deelnemers welke eerste stappen ze zelf kunnen zetten, bijvoorbeeld in het faciliteren van communities en het advies uitbrengen aan hun organisatie. Het doel van de sessie is dat je geïnspireerd raakt en gelijk met een aantal praktische tips aan de slag kunt", aldus Frank Janssen.


Ben jij in je functie ook bezig met community management? En vraag je je bijvoorbeeld af hoe je optimaal alle (sociale) communities faciliteert? En wat er allemaal nog meer bij effectieve community management komt kijken? Dan is de workshop 'What’s going on in Digital? over community management' echt iets voor jou!

« Terug

Reacties op 'Frank Janssen: 'Frankwatching is min of meer toevallig ontstaan''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.